Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Gutten vår fyller 3 om noen uker og han skal nå slutte med bleie.. I begynnelsen satt han fint på potte og tisset i den noen ganger. Det var stor stas og han var veldig stolt etterpå. Men nå vil han plutselig ikke sitte på potta lengere... Når han kjenner at han må tisse griner han og sier han vil tisse i bleia.jeg tenkte å høre med barnehagen også om de kan øve men det hadde jo vært veldig greit om vi kunne klart å slutte selv i løpet av sommerferien..... Jeg forstår ikke hvorfor han plutselig nekter å sitte på potta. Skal vi sette han selvom han griner eller skal vi la han tisse på seg? Ikke så lett dette... Anonymous poster hash: 933bf...92d
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Hva med å bruke do isteden? Eller la han tisse ute i det fri:) Anonymous poster hash: 33eef...091
mams87 Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Min erfaring er at du skal helst vente til han er klar....jeg har ikke brydd meg så mye om det, og det kom helt naturlig... da han var i 3 års alderen sa han en dag plutselig at han ikke ville ha bleie på... Da begynte vi...nesten ingen uhell og ingen stress.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Heng opp en papirlapp og gi ham klistremerker hver gang han setter seg på potta. Anonymous poster hash: ffc43...896
Gjest Skofantomet Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Vår var slik første gang vi prøvde, så ventet vi en mnd, så sa vi rett og slett at det var tomt for bleier, så han kunne velge selv om han ville tisse i buksen, på do eller ute. Han valgte doen, men senere på dagen på butikken tisset han seg ut, tror han fant ut fort at det ikke var så delilig, for han har kun hatt 2 uhell etter det. Men jeg husker det var stor stas å tisse ute også, kanskje prøve det? lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Han går uten bleie ute men da også griner han og sier han vil tisse i bleia. Prøvde å la han tisse på seg for å se om han syntes det var ekkelt men han virket ikke så brydd egentlig. Men dette med at barna ikke er klare osv. I hvor stor grad skal de få "bestemme" det selv... Vet jo at i mange andre land feks Thailand og de trakter er det vanlig at barna slutter med bleie i 1-2 års alderen og da er det jo ikke barna selv som bestemmer men foreldrene.. så jeg vil jo tro det skal gå greit å presse de litt på dette område.....?? Anonymous poster hash: 933bf...92d
Gjest sussie77 Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Min sønn hadde aldri gått på potte og tisset ikke så mye i do heller. Tisset ute da Noen måneder før han ble 3 år, så tok jeg bare av bleia og sa at nå må du tisse i do eller ute. Etter et par uhell, så gjorde han nettopp det. Gikk veldig greit. Trenger ikke nødvendigvis potte trene barnet før de slutter med bleie. Er de store nok så skjønner de det ganske fort. Lykke til.
Gjest sussie77 Skrevet 1. juli 2013 #8 Skrevet 1. juli 2013 Han går uten bleie ute men da også griner han og sier han vil tisse i bleia. Prøvde å la han tisse på seg for å se om han syntes det var ekkelt men han virket ikke så brydd egentlig. Men dette med at barna ikke er klare osv. I hvor stor grad skal de få "bestemme" det selv... Vet jo at i mange andre land feks Thailand og de trakter er det vanlig at barna slutter med bleie i 1-2 års alderen og da er det jo ikke barna selv som bestemmer men foreldrene.. så jeg vil jo tro det skal gå greit å presse de litt på dette område.....?? Anonymous poster hash: 933bf...92d Er enig at man må "presse" litt på. Ihvertfall hvis de viser tegn til å være litt klare. Og er store nok. Min datter er nettopp fylt 2 år, og slutter snart med bleie. Det er jo jeg som har bestemt at hun skal slutte. Ikke henne. Men hun er veldig klar da.
Pesta Skrevet 1. juli 2013 #9 Skrevet 1. juli 2013 Har ingen råd, men følger gjerne med på denne tråden for å få gode tips! Vår sønn er 2,5 og viser absolutt ingen tegn til å ha lyst til å prøve do/potte. Han synes det er ekkelt når han har gjort seg ut, eller om bleien er full av tiss, og sier da i fa at han vil ha ny bleie. Har vært inne på tanken om å bare la være å ha på bleie, for så å si at nå kan han enten tisse i do ellee i buksa.. Men har jo hørt at man skal vente til de er klar for det selv. Ikke lett dette!
n74 Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Dropp potte (det setter man ettåringer på, ikke treåringer). Kjøp evt en doring (ikke de som ser ut som en potte, det gjør det bare vanskeligere for barnet å komme på og av selv). Kast de siste bleiene
n74 Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 og tål x antall uhell, ikke bli sint. Bare si kort, da går vi å skifter. Pass på å ha nok skift på tur. Pass på å sette barnet på do hver gang det har sovet, drukket mye eller lekt lenge uten å ha vært på do.
n74 Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 Ps, de fleste barn klarer å slutte med pleier. Noen er to, noen tre og andre fire. Alt er innenfor normalen.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Jeg synes absolutt man kan være litt "streng" når det gjelder bleieslutt, eller bestemt kan man vel heller si. I hvert fall når barnet er over 2,5-3 år, for da skjønner de fleste hva det går ut på. Si at dere er tom for bleier, kjøp en doring i stedet for potte, sett evt. potta i hagen, tål at han har mange uhell, men si strengt ifra at han MÅ tisse på do/potte og at det er ekkelt med tiss nedover beina og i klærne. Jeg jobber i bhg. og hadde en gutt på avd. som var 4 1/2 før han slutta med bleie. Foreldrene, særlig mor, stilte veldig lite krav til han og virket som hun så på han som "lille babyen sin", ettersom han var minst av de to ungene dems. Jeg synes det er kvalmt når så store barn bruker bleie og trenger hjelp til skift, når de i utg.punktet er helt friske... Men nå er jo gutten din 3 år, og dere kommer garantert til å få til bleieslutt i løpet av sommeren hvis dere bare er konsekvente. Anonymous poster hash: 3655b...6c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå