Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi kommet til et punkt hvor vi ser det som en nødvendighet å holde tilbake husleie for en periode. Grunnen er ganske enkel at huseier har fått beskjed gjentatte ganger om at det må foretas utbedringer i leiligheten, vi har i tillegg gitt beskjed om at han kan skaffe utstyr så kan vi gjøre det selv, uten at dette har blitt fulgt opp. Dette er skader som ikke skyldes slitasje som kommer av at vi bor i leiligheten, men regelrett dårlig arbeid da de bygde leiligheten, dette var det huseier selv sa da han ble visst skaden.

Det er ikke private utleiere, men et firma som leier ut flere hus og leiligheter i området.

Så om noen har tips eller erfaring med å holde tilbake husleie, vil jeg gjerne høre hvordan dere gjorde dette og hva som ansees som riktig måte. Jeg vil at rett skal være rett, om du skjønner :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikset min forrige leilighet - her var det mye som måtte gjøres, og jeg la ut for arbeidet av egen lomme. Deretter tok jeg vare på hver bidige kvittering, så holdt jeg tilbake en husleie. Alt arbeidet kostet ca enhusleie, så da fikk jeg den "gratis".. Så min erfaring er posetiv, så lenge du sier ifra til utleier i forveien, skal ikke dette være noe stort problem :)

Skrevet

Dette er veldig vanskelig. Jeg tror ikke du kan holde tilbake hele summen, men kun deler av den. Så står det i loven at du kan holde tilbake en sum av leia som dekker det tapet du har som følge av å bo i huset. Vet ikke hvilken skade/feil det er snakk om her, men du må muligens faktisk ha et økonomisk tap før du kan holde tilbake leia. Og er det feks et rom som ikke går an å bruke (feks mugg på soverommet) har du ikke krav på å holde tilbake hele leia, men bare så mye som du liksom betaler for soverommet. Altså må du fortsatt betale fordi du bruker de andre rommene. Prøv å les litt i husleieloven.

Anonymous poster hash: 4c28b...2df
Skrevet

Det skal mye til at du har lov til det.

Anonymous poster hash: d5c91...d07
Skrevet

Dette er veldig vanskelig. Jeg tror ikke du kan holde tilbake hele summen, men kun deler av den. Så står det i loven at du kan holde tilbake en sum av leia som dekker det tapet du har som følge av å bo i huset. Vet ikke hvilken skade/feil det er snakk om her, men du må muligens faktisk ha et økonomisk tap før du kan holde tilbake leia. Og er det feks et rom som ikke går an å bruke (feks mugg på soverommet) har du ikke krav på å holde tilbake hele leia, men bare så mye som du liksom betaler for soverommet. Altså må du fortsatt betale fordi du bruker de andre rommene. Prøv å les litt i husleieloven.

Jeg har en stor og hærlig veranda hvor rekkverket nå har blitt såpass råttent at plankene løsner ved lett berøring. Vi bor i andre etasje og har ett lite barn som elsker å løpe ut dit. Vi har satt opp grind foran de verste stedene, slik at hun kan være der ute, men det begynner å bli svært problematisk. 

Huseier har flere ganger sagt at han "kommer i morgen" for å fikse, men er jo enda ikke gjort.

Gjorde noen søk på nett i går ang dette, og det lureste jeg fant der var at ved slike situasjoner kunne husleien settes inn på en deponikonto, så jeg tenkte at det var lurt å sette husleia inn sammen med depositumet. På denne måten ser huseieren at husleia er betalt, men han har ikke tilgang før han utbedrer feilene. Snakket med banken, og de mente at da kunne jo huseieren bare ta ut disse pengene som ikke er låst som depositum, så da går jo ikke det...

Så jeg burde heller redusere leien ut i fra hvor stor område av leiligheten som er "ubrukelig" da?

Skrevet

Jeg har en stor og hærlig veranda hvor rekkverket nå har blitt såpass råttent at plankene løsner ved lett berøring. Vi bor i andre etasje og har ett lite barn som elsker å løpe ut dit. Vi har satt opp grind foran de verste stedene, slik at hun kan være der ute, men det begynner å bli svært problematisk. 

Huseier har flere ganger sagt at han "kommer i morgen" for å fikse, men er jo enda ikke gjort.

Gjorde noen søk på nett i går ang dette, og det lureste jeg fant der var at ved slike situasjoner kunne husleien settes inn på en deponikonto, så jeg tenkte at det var lurt å sette husleia inn sammen med depositumet. På denne måten ser huseieren at husleia er betalt, men han har ikke tilgang før han utbedrer feilene. Snakket med banken, og de mente at da kunne jo huseieren bare ta ut disse pengene som ikke er låst som depositum, så da går jo ikke det...

Så jeg burde heller redusere leien ut i fra hvor stor område av leiligheten som er "ubrukelig" da?

Ja, dessverre så har du nok bare rett til å redusere leien i samsvar med arealet du ikke kan bruke pga feil/mangler. Men det å holde tilbake leia er en avansert sak for oss vanlige dødelige. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med jushjelpa eller noe sånt for å høre om du faktisk kan gjøre det i det hele tatt. Det kan bli dyrt for deg hvis du gjør dette uten å egentlig ha rett til å gjøre det. Og jeg tror ikke det at rekkverket på verandaen er ødelagt, gjør sånn at du kan holde særlig mye penger tilbake.

Skrevet

Ja, dessverre så har du nok bare rett til å redusere leien i samsvar med arealet du ikke kan bruke pga feil/mangler. Men det å holde tilbake leia er en avansert sak for oss vanlige dødelige. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med jushjelpa eller noe sånt for å høre om du faktisk kan gjøre det i det hele tatt. Det kan bli dyrt for deg hvis du gjør dette uten å egentlig ha rett til å gjøre det. Og jeg tror ikke det at rekkverket på verandaen er ødelagt, gjør sånn at du kan holde særlig mye penger tilbake.

Da er det slik jeg må gjøre det :) Jeg er ikke ute etter at huseier ikke skal få pengene sine, men å finne et pressmiddel som kan få han til å se at dette nå må prioriteres, så husleia i sin helhet skal han jo få uansett Hjelper jo tydeligvis ikke å mase :P  Huseierne er på område her daglig i forbindelse med andre småprosjekt og at en del av de andre leietakerne i blokka her har flyttet, så det skulle være så stort problem å sette igang med min veranda, da de har gjort samme arbeidet på 2-3 andre verandaer. 

Jeg kan fint leve med et ødelagt rekkverk, men jeg blir jo urolig for 1åringen som har så lyst å leke der ute.

Men takk for svar, jeg har nå tatt kontakt med husleietvistutvalget så venter på hva de mener jeg bør gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...