Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #1 Skrevet 29. juni 2013 Jeg har to flotte barn, og vil gjerne ha et eller to til. Jeg kunne gjerne tenkt meg å adoptere, men ville da gjerne hatt barnet så lite som mulig, slik at hele prosessen blir enklere. Jeg vet jo at det ligger foreldreløse spedbarn i verden som trenger et godt hjem. Noen som har vært gjennom en slik prosess og kan fortelle litt? Vi er helt i starten av å tenke på dette, så vet ikke så mye enda. Anonymous poster hash: 8b4ca...75b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #2 Skrevet 29. juni 2013 Det er laaang ventetid for å få lov til å adoptere. Mange land er det flere år,og barna er dessuten stort sett opptil flere år gamle. Man kan selvsagt velge hvilket land man ønsker fra, men ila den tiden man venter kan situasjonen også endre seg. Noen av mine familiemedlemmer har barn fra Sør-Korea, de var hhv 4 og 9 mnd gamle, mens nå er det lange køer der og ungene er ofte eldre. Samme med Colombia som noen andre jeg kjenner skal adoptere fra, de kan forvente seg at barnet iallefall er 1-1,5 år. Anonymous poster hash: 3acc1...31f
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #3 Skrevet 29. juni 2013 Jeg har ikke adoptert selv, men "kan litt" om det. Man kan ikke velge alderen på barnet selv. De ulike "giverlandene" (de landene barna blir adoptert fra) har ulike grenser for hvor gamle barna kan være ved utenlandsadopsjon. De fleste har en maksgrense på 3-4 år dersom man ikke har "bånd" til barnet, eller spesielle grunner for å adoptere akkurat det barnet (da kan man få adoptere eldre barn). Når dere har vært igjennom hele prosessen, blitt godkjent og valgt hvor dere vil adoptere fra, blir dere (etter varierende lang tid) tildelt et barn under denne maksgrensen. Noen får da barn rett fra fødestua (omtrent), andre får et barn på 3,5 år. Mange land har andre regler dersom man jobber og bor i landet som man ønsker å adoptere fra (at man kan velge barn selv på en annen måte). Men da må man jo ha et yrke og livssituasjon som tillater/muliggjør noen år i utlandet. Anonymous poster hash: 88cdd...c27
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #4 Skrevet 29. juni 2013 Har adoptert ei nydelig jente fra Kina. Hun var nesten 2 år da hun kom. Anonymous poster hash: 9eae4...014
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #5 Skrevet 29. juni 2013 Takk for et godt svar fra deg. Vi må nok undersøke mye rundt dette, skjønner at det er mye byråkrati når det gjelder adopsjon. Vet du hvor lang tid prosessen fra man søker til man blir innvilget er? Og om man kan velge land selv? Anonymous poster hash: 8b4ca...75b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #6 Skrevet 29. juni 2013 Du som adopterte fra Kina ( får ikke til å quote fra tlf), hvordan var det i forhold til tilknytning, språk? Var det mye sinne, frustrasjon på hun? Kan tenke meg hun er nydelig ja, de er et fint folkeslag! HI Anonymous poster hash: 8b4ca...75b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #7 Skrevet 29. juni 2013 Hei igjen! Man kan velge hvor man vil adoptere fra, og ventetiden varierer fra land til land. Undersøk med de ulike adopsjonsbyråene. De har masse informasjon på nett. feks: http://www.adopsjonsforum.no/ http://www.verdensbarn.no/ Og du kommer ikke utenom http://www.bufetat.no/adopsjon/ Lykke til! Anonym nr 3 (igjen) Anonymous poster hash: 88cdd...c27
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #8 Skrevet 29. juni 2013 Man må godkjennes for adopsjon, og da kommer Bufetat inn i bildet. Ens omsorgsevne, økonomi, boforhold, samliv og helse vil undesøkes og gås etter i sømmene, og man må gå kurs og få hjemmebesøk osv. Høy alder og endel helseproblemer vil kunne gjøre at en ikke blir godkjent. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar, men fra mine bekjente begynte prosessen og til de ble godkjent tok det nesten et år. Så kommer ventetiden på toppen av det igjen. Anonymous poster hash: 3acc1...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå