Gå til innhold

Hvorfor skal 2-3 åringer drikke brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler alle lar barna sine drikke brus fra 1-2 års alderen. Har venner som faktisk rister ut kullsyren eller vannet ut brusen så d ikke skal bli så sterkt.

Vår jente på 2,5 år får juice eller saft ved festlige anledninger og er veldig fornøyd med dette. Jeg personlig forstår ikke hvorfor barna på død og liv skal fores med brus fra så tidlig alder! Vet at juice er like ille ift sukker og syreskader som brus. Men et faktisk sunnere likevel enn brus som jo er bare er sukker, vann og tilsetningsstoffer.

Nå kommer vel hent vår jente til å drikke brus om ikke så mange år men foreløpig skjønner jeg ikke vitsen med det.

Anonymous poster hash: add9a...463

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lettere å holde på prinsippene med nr 1 enn 2 (og 3) er min erfaring... Har ikke "problem" med brus da de ikke liker det, men saft, godteri, is etc er lettere å begrense når det ikke finnes søsken!

Anonymous poster hash: b53d2...600
Skrevet

Jeg har inntrykk av at barna drikker det foreldrene drikker. Barna våre får aldri brus hjemme, saft og juice bare en sjelden gang. Det er fordi vi foreldrene ikke drikker det selv. Er vi borte så får de drikke det som blir servert, så det er ikke det at vi har forbud heller.

Anonymous poster hash: f4855...fef
Skrevet

Er det så vanlig da? Her er vi begynt på femårsbursdager i bhg og fortsatt blir det bare servert saft eller vann i bursdagene slik som det ble gjort i tre og fireårsbursdagene. 

Sønnen min sa at det ble tilbudt brus i en bursdag da, men at det var bare en unge som takket ja for ingen av de andre likte det (inlkudert min sønn).

Så jeg har ikke inntrykk av at det er så mange som serverer brus så tidlig.

Anonymous poster hash: a7000...657
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor barn skal ha saft heller jeg da. Vesla her er 2,5 år og drikker kun vann  og melk. Og nei; dette er ikke mitt første barn.

Anonymous poster hash: a6238...f1d
Skrevet

Av same grunn som at du gir saft, er ikkje noko sunnare det.

Vår får vatn, juice ein sjeldan gong. T.d. om ho er sjuk og knappast et.

Skrevet

Her drikkes det vann eller melk i i ukedagene unntaket er om vi har grøt da får de saft. Men hver lørdag får de et glass brus. Jeg ser ikke grunn til å være så streng på mat og drikke så lenge de spiser variert og sundt ellers , så kan de gjerne få en kjærlighet på pinne på en tirsdag eller et glass brus på lørdag.

Gjest yrild
Skrevet

Barn som kan "lures" til å drikke noe sunnere ville jeg aldri gitt brus. Sønnen vår på 4 1/2 har vel smakt brus tre ganger. Alle gangene i selskap.

Minste på 1 1/2 kan feks. fint spise brødskive når alle andre spiser kake... Hun liker brød og er vant til at vi spiser endel ting hun ikke får (sterk mat, nøtter, vin etc etc) :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...