Gå til innhold

Inspiret: Burde psykisk utviklingshemmede steriliseres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som i tråden om narkomane vet jeg ikke helt hvor jeg står her.

Jeg kjenner en som har mistet tvillingene sine til forsterhjem fordi hun ikke evner å ta seg av dem. Hun evner å gi dem mat, klær og stell, men hun evner ikke å gi dem noe stimulerende omsorg. Hun er veldig glad i barna sine og vil dem alt godt, men hun evner rett og slett ikke å stimulere dem til å utvikle seg. Får har aldri vert tilstede i barnas liv.

Hun er nå gravid på nytt, denne gangen med en " normal" mann, men hun vet at de vil få tett oppfølging av BV, fordi hun har en lettere psykisk utviklingshemming.

Barna som er i fosterhjem er ikke vanlige barn. Den ene er autist, og den andre har en kromosomfeil som ikke gir noen spesifikk diagnose. De lever gode liv i dag, men de har hatt noe veldig tøffe år, som sitter godt i kroppen deres enda. De er 14 år.

Det er ikke en menneskerett å få barn, og det er slettes ikke alle som burde fått barn, noe jeg tenker at denne damen egentlig ikke burde fått, men det er det riktig å tvangssterilisere dem for det?

Hva mener du? Hvordan mener du at det burde vert?

Anonymous poster hash: a957c...362

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er veldig glad i barna sine og vil dem alt godt, men hun evner rett og slett ikke å stimulere dem til å utvikle seg. Får har aldri vert tilstede i barnas liv.

Er dette noe du andre har sett, eller er det kun bv som har ment det?

Anonymous poster hash: 8d1c4...630

Skrevet

Nei. Hvor skal grensen gå? Alle med iq under 70? I så fall er det så stor forskjell på en med iq på 69 og en med 70? Og hvor sikre er iqtestene?

På tross av mitt nei så tror jeg nok at mange mennesker med psykisk utviklingshemming ikke burde få barn. Men tvangsterilisering er ikke veien å gå.

Skrevet

Hvor skulle de satt grensa hen i tilfelle? Ved spesifikke diagnoser, eller holder det å bare være litt kort?

Ville garantert blitt maktmisbruk med en sånn ordning.

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Nei  For hvor skal man sette grensa?. Men helt klart ikke alle som burde få barn.

Endret av sussie77
Skrevet

Hun er veldig glad i barna sine og vil dem alt godt, men hun evner rett og slett ikke å stimulere dem til å utvikle seg. Får har aldri vert tilstede i barnas liv.Anonymous poster hash: a957c...362

Er dette noe du andre har sett, eller er det kun bv som har ment det? Anonymous poster hash: 8d1c4...630

Jeg har sett at hun er glad i barna sine, men jeg ser også at hun ikke evner å stimulere dem. Hun høres ut som hun er ti år når man snakker med henne. Jeg har vokst opp sammen med henne og jeg har opplevd baksiden hennes ved å være lettere psykisk utviklingshemmet.

Skrevet

Ingen bør tvangssteriliseres her i landet. Det ville være et enormt overgrep.

Dersom den utviklingshemmede er så lite velfungerende at vedkommende er umyndiggjort, kan - og bør for det meste - vergen ta en avgjørelse om bruk av preventiver. Det bør tilrettelegges for at utviklingshemmede bruker prevensjon. Men ingen kan tvinges til det og absolutt ingen skal tvinges til en operasjon som fratar dem fertiliteten.

Anonymous poster hash: 9e72c...6f9
Gjest yrild
Skrevet

Tja...

Synes ikke psykisk utviklingshemmede burde få barn nei... Det var mange av de som jeg jobbet med dengang da jeg var ung og og jobbet på en P.U. Ungdomsklubb som hadde sex. Og ingen av dem var skikket til å ta vare på noen, ei heller ta vare på seg selv. Vet faktisk ikke om det er værre å bli tvangssterilisert (noe man ikke helt vil forstå) eller å bli tatt fra barna når de allerede er der, det gjør jo forferdelig vondt!

Skrevet

Troll!

Anonymous poster hash: 8b5cc...3d5

Skrevet

Alternativet blir jo at barnet blir tvangsfjernet rett etter fødsel. Det er nok mye mer traumatisk for foreldrene enn å bli sterilisert.

Men det er veldig vanskelig å sette en grense på dette her.

Skrevet

Troll! Anonymous poster hash: 8b5cc...3d5

Hva er det som er troll?

Skrevet

Kor skal grensa gå? Kjenner til fleire litt enkle mennesker med barn, som aldri i verda hadde kunne gitt barna ein god oppvekst utan eit sterkt nettverk. Korvidt ein er i stand til å oppdra barna kjem an på mange faktorar, kor kognitive evner berre er ein av dei.

Ein kan etter mi meining ikkje gjere ein slik inngripen i kroppen til nokon utan informert samtykke, derimot synes eg ein bør få personar som pga utviklingshemming eller andre grunnar sansynlegvis ikkje kan ta seg av barn til å bruke prevensjon. P-sprøyter eller implantat er nok eit godt val for folk som vil ha problemer med å følge opp bruk av p-pillar. Om dei likevel skulle få barn må det vere omsynet til barnet som avgjer kven det skal bu hjå, som med alle andre barn.

Skrevet

Hvis kriteriet er "ikke burde få barn" så er det en hel haug mennesker som havner i den sekken som ikke er PU. Skal de i så fall steriliseres også? Jeg vet om noen gode kandidater...

Jeg kan ikke se hva godt det skal komme ut av å starte opp med tvangssterilisering av noen. Utviklingshemmede er mennesker med like stor verdi, like stor rett til  bestemme over egen kropp, og med like stor rett til å ta avgjørelser som alle andre. De aller, aller fleste er også myndige. Om staten skulle gå inn og tvangsoperere myndige borgere, så ville det være et kolossalt overgrep, og advokatmat uten sidestykke. Det er også en vei vi som samfunn ikke burde begynne å tusle på. Hva blir det neste, om vi først åpner den døra på gløtt? Tvangsaborter? 

Det er mange andre måter å hindre svangerskap på i dag at dette ikke burde være en diskusjon en gang.

Skrevet

Isåfall burde det samtidig som man tar den første svangerskapskontrollen hos legen være påbudt med iq-test også?

For ja, jeg kjenner folk som faller i samme kategori som den mora nevnt i hovedinnlegget. Hun jeg kjenner evner ikke å stimulere ungene sin til noe som helst(språk,kognitiv utvikling osv osv), og barnet er dermed i barnehage og bør være der for ellers hadde han vel aldri sagt et ord. Selvfølgelig har hun fått en unge til også. Men siden ungene er pene og rene, er det ingen som reagerer. 

Blir nok litt vanskelig å få til dette i praksis Hi. 

Anonymous poster hash: a8f90...811
Skrevet

Isåfall burde det samtidig som man tar den første svangerskapskontrollen hos legen være påbudt med iq-test også? For ja, jeg kjenner folk som faller i samme kategori som den mora nevnt i hovedinnlegget. Hun jeg kjenner evner ikke å stimulere ungene sin til noe som helst(språk,kognitiv utvikling osv osv), og barnet er dermed i barnehage og bør være der for ellers hadde han vel aldri sagt et ord. Selvfølgelig har hun fått en unge til også. Men siden ungene er pene og rene, er det ingen som reagerer.  Blir nok litt vanskelig å få til dette i praksis Hi.  Anonymous poster hash: a8f90...811

Hvis du leste hele innlegget mitt, så har ikke jeg skrevet at jeg mener dette. Jeg mener ikke at dette skal gjøres, jeg spør hva dere mener.

Skrevet

Menneskers fysiske integritet er nå heldigvis temmelig hellig i vårt samfunn.

Skrevet

Tvangsterilisering er neppe veien å gå, men jeg har en jente i nabolaget som nok har en lettere form for pu og hun har hatt ekstraundervisning og støttekontakt i hele skoletiden. Hun har svært dårlig nettverk bortsett fra de som er ansatt for å ta vare på henne.

Nå er hun gravid og poster stadig oppdateringer med ul-bilder, bilder av magen og ting hun har kjøpt til babyen. Det er hjerteskjærende å følge med på hvor mye hun gleder seg da det er helt klart for alle andre at hun ikke kommer til å få med seg babyen sin hjem fra sykehuset :(

For henne hadde det helt klart vært best å aldri bli gravid, jeg er redd for at hun blir helt ødelagt av sorg over å miste foreldreretten til babyen sin.

Jeg føler at vergen/støttekontakten har sviktet her, de burde forhindret graviditeten på en eller annen måte... Det er et vanskelig og sensitivt tema hvor det er utrolig viktig å trå varsomt.

Anonymous poster hash: f3381...364
Skrevet

Hvorfor ikke? Kan jo like gjerne ta sigøynerne og de på mødrehjem i samme slengen. For ikke å glemme samene. Tyskertøsene er vel litt utdatert nå for tiden, men kanskje vi finner noen andre grupper vi kan "hjelpe". De skjønner jo ikke sitt eget beste uansett, så vi gjør dem en tjeneste, ikke sant?

(Ironi, hvis noen ikke forsto.)

Er glad Norge sluttet med slikt for lenge siden...

Skrevet

Alternativet blir jo at barnet blir tvangsfjernet rett etter fødsel. Det er nok mye mer traumatisk for foreldrene enn å bli sterilisert.

Men det er veldig vanskelig å sette en grense på dette her.

Øh, alternativet er nå helst at de ikke blir gravide. Uten at de tvinges til verken sterilisering eller prevensjonsbruk.

Du kan selvfølgelig ikke sterilisere 100 lett utviklingshemmede fordi én av dem kanskje får barn og barnet blir fratatt vedkommende. Hva er det slags syk gruppetenkning?

Anonymous poster hash: 9e72c...6f9

Skrevet

Troll!

Fy søren så lei jeg er av alle som skriker troll hver gang det kommer et tema de reagerer litt på!!!

Hi stiller et helt legitimt spørsmål og inviterer til debatt. At du ikke evner å se dette får du ta på deg selv, det er en fornærmelse å skrike på trolling hele tiden!

Anonymous poster hash: f3381...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...