Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg var tidligere slank og pen, men har utviklet en spiseforstyrrelse, og doblet vekta mi. Jeg har prøvd å slanke meg flere ganger, men klarer det bare ikke! Jeg er avhengig av mat og sjokolade, og klarer ikke å gi det opp. Jeg lever er normalt aktivt liv, men hater å trene. Spesielt når jeg er så feit som jeg er nå. Alt er tungt, og jeg sliter med selvtilliten. Hva skal til for å få dekket en operasjon i Norge, og hvilke konsekvenser må man regne med at en slik operasjon får? Og hva er de vanligste komplikasjonene? Jeg har googlet og lest om det, men føler at sidene til de klinikkene som til yr det ikke er helt til å stole på. Anonymous poster hash: 5b26a...c9a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #2 Skrevet 29. juni 2013 Ingen? Anonymous poster hash: 5b26a...c9a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #3 Skrevet 29. juni 2013 Det du trenger er en psykolog, ikke en slankeoperasjon. Holdningene dine er helt feil ifht. å få en operasjon dekket. Du kan jo selvsagt betale det selv. Anonymous poster hash: 47db1...f5e
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #4 Skrevet 29. juni 2013 Det du trenger er en psykolog, ikke en slankeoperasjon. Holdningene dine er helt feil ifht. å få en operasjon dekket. Anonymous poster hash: 47db1...f5e Merkelig.... er ikke det grunnen til at folk tar slankeoperasjon, at de ikke klarer å gå ned i vekt selv? Legen stiller krav til høy BMI. Kanskje har det noe å si hvis du har helseproblemer pga overvekt. Men du bør heller ikke ha så store helseproblemer at du ikke kan tåle en operasjon. Etter operasjonen blir det jo å komme seg igjen, og det blir å spise suppe og veldig lett mat ei stund. Magen takler ikke store, vanlige porsjoner. Dette gjør at man går ned i vekt. Enkelte opplever vel ubehagelige og uventede bivirkninger. Enhver operasjon innebærer en risiko. Anonymous poster hash: 67bd2...eb1
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #5 Skrevet 29. juni 2013 Det varierer. Jeg kjenner flere som har tatt slankeoperasjon. For de som har klart å endre livsstil samtidig har det fungert bra. For de som har hatt åpenbare spiseforstyrrelser og ikke gjort noe med de psykologiske mekanismene i det de tok operasjonen, har det fungert svært dårlig. Som i at de har rast ned i vekt og deretter jevnt og trutt spist seg opp igjen, til sin egen store fortvilelse. Anonymous poster hash: df96b...3d2
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #6 Skrevet 29. juni 2013 Som i at de har rast ned i vekt og deretter jevnt og trutt spist seg opp igjen, til sin egen store fortvilelse. Anonymous poster hash: df96b...3d2 Huff da. Hvordan ser helsevesenet på det, om noen har tatt slankeoperasjon før, og kommer tilbake og klager over mistrivsel og helseproblemer pga ny fedme? Anonymous poster hash: 67bd2...eb1
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2013 #7 Skrevet 29. juni 2013 Som i at de har rast ned i vekt og deretter jevnt og trutt spist seg opp igjen, til sin egen store fortvilelse. Anonymous poster hash: df96b...3d2 Huff da. Hvordan ser helsevesenet på det, om noen har tatt slankeoperasjon før, og kommer tilbake og klager over mistrivsel og helseproblemer pga ny fedme? Anonymous poster hash: 67bd2...eb1 De ser vel på det som et hvilket som helst annet helseproblem, vil jeg tro. Problematikken er ikke ukjent akkurat. Men det er sjelden mulig å gjennomføre slankeoperasjon en gang til. Når årsaken til overvekten ligger i en kjent spiseforstyrrelse, vil terapi være den beste løsningen. I blant kan det tenkes at å kombinere dette med operasjon er hensiktsmessig, men å kun ta en operasjon vil ikke fjerne de psykologiske mekanismene og sannsynligheten for videre avhengighetsproblematikk er stor (noen blir så syke av mat etter operasjon at de går over til å misbruke andre ting i stedet - men det er neppe spesielt helsemessig bra å bli alkoholiker eller narkoman heller, selv om man er slank). Anonymous poster hash: df96b...3d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå