Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Noen som kan noe om dette? Vi har hatt en sak i barnevern/ppt i kommunen her. Mitt barn trenger oppfølging på skolen. Far til barnet har ikke foreldreansvar, og da heller ikke innsynsrett i saken. Dette har de fått skriftlig dokumentasjon på. De har i saken tross store protester fra meg innkalt barnefaren til et møte for å innhente informasjon. Dette til tross for at sjefen til saksbehandler har sagt til meg at de ikke har lov da jeg tok det opp. Fikk idag et vedtak/utredning i posten. Kopi sendt hjem til far. Dette er jo et grovt brudd på taushetsplikt? Det er jo en grunn til at far ikke har foreldreansvar. Noen som vet hva jeg kan gjøre, hvordan gå frem? Dette må jo få noen konsekvenser for saksbehandleren. Anonymous poster hash: 477d2...481
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Barneverntjenesten har lov å innhente informasjon om et barn fra hvem som helst, men selvfølgelig ikke lov til å utlevere vedtak/utredningspapirer til noen uten partsrettigheter. Foreldre uten foreldreansvar har normalt sett ikke partsrettigheter i en barnevernssak. Du kan politianmelde og klage til Fylkesmannen. Anonymous poster hash: 8ad64...d6e
Nebbdyret <3 Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Huff da Folk er så klønete at jeg blir irritert. Jeg skulle vitne (ufrivillig) men med "anonymt navn" i en rettsak en gang mot faren min fordi jeg hadde fått nytt navn og hemmelig adresse. De greide å sende vitneliste med navn og adresser til han i posten! Dette var aktoratet i oslos rettssystem, redicilous...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Noen som kan noe om dette? Vi har hatt en sak i barnevern/ppt i kommunen her. Mitt barn trenger oppfølging på skolen. Far til barnet har ikke foreldreansvar, og da heller ikke innsynsrett i saken. Dette har de fått skriftlig dokumentasjon på. De har i saken tross store protester fra meg innkalt barnefaren til et møte for å innhente informasjon. Dette til tross for at sjefen til saksbehandler har sagt til meg at de ikke har lov da jeg tok det opp. Fikk idag et vedtak/utredning i posten. Kopi sendt hjem til far. Dette er jo et grovt brudd på taushetsplikt? Det er jo en grunn til at far ikke har foreldreansvar. Noen som vet hva jeg kan gjøre, hvordan gå frem? Dette må jo få noen konsekvenser for saksbehandleren. Anonymous poster hash: 477d2...481 Klag til kommunen. I vår kommune er det kommunalsjefen for skole+opplæring som akal ha disse. Evr til ffylkesmannen. Evt.kan du anmelde for brudd på taushetsplikten. Tror faktisk jeg hadde vurdert det. Dette er alvorlig. Om de har mottatt skriftlig informasjon kan det heller ikke være at de ikke visste. Den første jeg ville ringt er leder for PPT for å høre hva de har å si til sitt forsvar. Anonymous poster hash: 88e31...08e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Dette stemmer. Barneverntjenesten har lov å innhente informasjon om et barn fra hvem som helst, men selvfølgelig ikke lov til å utlevere vedtak/utredningspapirer til noen uten partsrettigheter. Foreldre uten foreldreansvar har normalt sett ikke partsrettigheter i en barnevernssak. Du kan politianmelde og klage til Fylkesmannen. Anonymous poster hash: 8ad64...d6e Anonymous poster hash: 218a3...e2f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 Barneverntjenesten har lov å innhente informasjon om et barn fra hvem som helst, men selvfølgelig ikke lov til å utlevere vedtak/utredningspapirer til noen uten partsrettigheter. Foreldre uten foreldreansvar har normalt sett ikke partsrettigheter i en barnevernssak. Du kan politianmelde og klage til Fylkesmannen. Anonymous poster hash: 8ad64...d6e Dette stemmer. Anonymous poster hash: 218a3...e2f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 Noen som kan noe om dette? Vi har hatt en sak i barnevern/ppt i kommunen her. Mitt barn trenger oppfølging på skolen. Far til barnet har ikke foreldreansvar, og da heller ikke innsynsrett i saken. Dette har de fått skriftlig dokumentasjon på. De har i saken tross store protester fra meg innkalt barnefaren til et møte for å innhente informasjon. Dette til tross for at sjefen til saksbehandler har sagt til meg at de ikke har lov da jeg tok det opp. Fikk idag et vedtak/utredning i posten. Kopi sendt hjem til far. Dette er jo et grovt brudd på taushetsplikt? Det er jo en grunn til at far ikke har foreldreansvar. Noen som vet hva jeg kan gjøre, hvordan gå frem? Dette må jo få noen konsekvenser for saksbehandleren. Anonymous poster hash: 477d2...481 Klag til kommunen. I vår kommune er det kommunalsjefen for skole+opplæring som akal ha disse. Evr til ffylkesmannen. Evt.kan du anmelde for brudd på taushetsplikten. Tror faktisk jeg hadde vurdert det. Dette er alvorlig. Om de har mottatt skriftlig informasjon kan det heller ikke være at de ikke visste. Den første jeg ville ringt er leder for PPT for å høre hva de har å si til sitt forsvar. Anonymous poster hash: 88e31...08e Det kommer forresten an på om det er barnevernet eller PPT når det gjelder møte med far. Hvem har sendt utredninngarapporten da? Anonymous poster hash: 88e31...08e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 Det er ppt som har hatt møte med far. Det er også ppt som har sendt ut rapporten. Den er underskrevet både av saksbehandler og av sjefen for ppt. Jeg VET at de har mottatt skriftlig informasjon om dette, fordi det tok jeg opp på første møte med dem. Nettopp fordi det har vært viktig for meg å holde far utenfor denne saken. Skolen har vært kjempestrenge på akkurat dette med far og at han ikke har foreldreansvar, ville omtrent ikke skrive eleven inn på skolen før de hadde papirene på at han ikke har foreldreansvar. Derfor var jeg veldig påpasselig med å levere denne dokumentasjonen til ppt med en gang vi søkte hjelp hos dem. Takk for svar HI Anonymous poster hash: 477d2...481
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 PPT har, i motsetning til barneverntjenesten, heller ikke anledning til å innhente informasjon fra far. Anonymous poster hash: 8ad64...d6e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #10 Skrevet 28. juni 2013 I tilfelle hvor bare en av foreldrene har foreldreansvaret for barnet, dukker det opp spørsmål om hvordan den av foreldrene som ikke har foreldreansvaret skal kunne få tilgang til enkelte opplysninger om sitt barn.Det klare utgangspunktet etter barneloven er at den av foreldrene som har foreldreansvaret alene, skal gi den andre forelderen opplysninger om barnet når denne ber om det.I situasjoner hvor foreldrene ikke samarbeider vil det imidlertid oppstå situasjoner hvor den uten foreldreansvar ikke får opplysninger.I disse tilfellene gir barneloven § 47 foreldre uten foreldreansvar rett til å få opplysninger om barnet fra barnehage, skole, helse- og sosialvesen og politi.Merk at denne retten ikke er betinget av at forelderen har samværsrett med barnet, det er tilstrekkelig at han eller hun er far eller mor til barnet. "§ 47. Rett til opplysningar om barnet. Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet. Avslag på krav om opplysningar etter første stykket andre punktum kan påklagast til fylkesmannen. Reglane i forvaltningslova kapittel VI gjeld så langt dei høver, jamvel om avslaget er gjeve av private. I særlege høve kan fylkesmannen avgjere at den som ikkje har foreldreansvaret, skal tape opplysningsretten etter paragrafen her." Du kan med andre ord ikke nekte far innsyn etter rett til opplysninger selv om han ikke har foreldreansvar Anonymous poster hash: 01901...f5a
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #11 Skrevet 28. juni 2013 Dette var nytt for meg. Hva er vitsen med at far ikke har foreldreansvar da? Hvis han har like rettigheter som en med foreldreansvar? Da har man jo ingen ekstra sikkerhet..... HI Anonymous poster hash: 477d2...481
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #12 Skrevet 28. juni 2013 Dette var nytt for meg. Hva er vitsen med at far ikke har foreldreansvar da? Hvis han har like rettigheter som en med foreldreansvar? Da har man jo ingen ekstra sikkerhet..... HI Anonymous poster hash: 477d2...481 Foreldreansvar går på det juridiske og hvem som kan ta beslutninger på vegne av barnet. Feks. å bestemme navn, å bestemme medisinsk behandling, å bestemme tro, bestemme hvilken barnehage / skole barnet skal gå på etc. Dette er ting som du kan bestemme helt alene i kraft av at du har foreldreansvaret alene. Far slutter ikke å være far selv om han ikke har foreldreansvar og han har fortsatt rett på informasjon og opplysninger om eget barn. Anonymous poster hash: 01901...f5a
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Dette var nytt for meg. Hva er vitsen med at far ikke har foreldreansvar da? Hvis han har like rettigheter som en med foreldreansvar? Da har man jo ingen ekstra sikkerhet..... HI Anonymous poster hash: 477d2...481 Foreldreansvar går på det juridiske og hvem som kan ta beslutninger på vegne av barnet. Feks. å bestemme navn, å bestemme medisinsk behandling, å bestemme tro, bestemme hvilken barnehage / skole barnet skal gå på etc. Dette er ting som du kan bestemme helt alene i kraft av at du har foreldreansvaret alene. Far slutter ikke å være far selv om han ikke har foreldreansvar og han har fortsatt rett på informasjon og opplysninger om eget barn. Anonymous poster hash: 01901...f5a Og godt er det... Anonymous poster hash: 3a18f...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå