Gå til innhold

Min hverdag som sykepleier i hjemmesykepleien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kommer på jobb og får utdelt arbeidsliste. Får vite at jeg skal være 8 ulike steder klokken 9. Sted nr. 9 skal jeg være kl. 9.30 osv. Må prioritere hvem jeg skal ta først. Skal jeg prioritere etter oppdragets art? Er det rett at fru Hansen alltid blir nedprioritert fordi hun bare trenger hjelp til støttestrømper? Eller at herr Nilsen alltid blir prioritert først fordi han blir truende om du ikke kommer før tiden? Klokken 9 er jeg allerede på etterskudd. Klokken 10 låser jeg meg inn til fru Olsen med dårlig samvittighet for at jeg skyndet meg hos de andre, og at jeg er en time for sen. Blir kjeftet huden full for at jeg er for sen. Jeg må i løpet av dagen gå til mennesker som: er siucidale og truer med å ta livet sitt. Som bor i en søppeldynge. Som har klint bæsj over hele huset slik at jeg må vaske det mens jeg hører på at de "skal knulle meg". Som skriker og hyler fra jeg kommer til jeg går, og truer meg på livet. Som har tvangslidelser. Som håner meg og kaller meg dum. Som blir misshandlet. Som har angst. Demente med utslitte pårørende. Ensomme. Som daglig tømmer tisseflasker med 2 liter urin utover gulvet. Som ligger for døden. Som onanerer foran meg. Som slår meg. Som har narkomane boende i vaskekjelleren og så videre. I tillegg kommer de tunge og farlige løftene. På kveldsvakten kan jeg bare drømme om lunsjpause og mulighet for å gå på do. Jeg har nå utviklet vondt i ryggen, men pga bemanningsproblemer blir ikke det tatt hensyn til i arbeidssituasjonen. Rett før jeg blir sykemeldt nå :-(

 

Anonymous poster hash: 646f3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer hvis alle gjorde det? Søker vel egentlig mest bare anerkjennelse for jobben vi gjør, og støtte i kampen vår for å unngå stadig verre arbeidsforhold. De har blitt mye verre de 10 årene jeg har arbeidet i alle fall.

 

Da hadde jeg 1. byttet jobb. 2.tatt en ny utdanning

 

Anonymous poster hash: ac43c...945

Anonymous poster hash: 646f3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i hjemmesykepleien selv, men har byttet fra turnus til kun natt. Det er klart det er mye "drittjobber" til tider, tømming av urinflasker, bytting av drittbleier osv. Men det er også mange herlige mennesker man går hjem til! Eldre damer som synes er så takknemlig at de ikke vet hvordan de skal takke deg, gir deg en klem når du går og lurer på når du kommer igjen. Eller når terminale pasienter skal pleies og de pårørende setter så uendelig stor pris på deg, du er redningen i dagen, de kan tømme seg for tanker til deg og spørre om alt de lurer på... Ja, det veier opp for mye dritt i jobben som sykepleier. 



Anonymous poster hash: 89ac4...309
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jobber i hjemmesykepleien selv, men har byttet fra turnus til kun natt. Det er klart det er mye "drittjobber" til tider, tømming av urinflasker, bytting av drittbleier osv. Men det er også mange herlige mennesker man går hjem til! Eldre damer som synes er så takknemlig at de ikke vet hvordan de skal takke deg, gir deg en klem når du går og lurer på når du kommer igjen. Eller når terminale pasienter skal pleies og de pårørende setter så uendelig stor pris på deg, du er redningen i dagen, de kan tømme seg for tanker til deg og spørre om alt de lurer på... Ja, det veier opp for mye dritt i jobben som sykepleier.

 

Anonymous poster hash: 89ac4...309

Delvis enig. men også ille å grue seg fra morgenen av til å gå til en del. akkurat nå har jeg flest av de ovennevnte typene. Men tror det er stor forskjell på hvor du jobber. Jeg jobber i en stor by, og merker stor forskjell på ulike områder. Akkurat nå er jeg kanskje i det mest belastede området.

 

Anonymous poster hash: 646f3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg :( 8 uker i praksis i hjemmesykepleien var nok til at jeg bestemte meg for å aldri søke jobb der. Jeg jobber nå på barneavdeling på sykehus. Det er litt av en kabal som skal gå opp her også. Dvs sjeldent jeg rekker å spise lunsj og skjer ofte at jeg ikke får gått på toalettet i løpet av en vakt. Men jeg slipper mye av det du skriver, selv om jeg har helt andre utfordringer. Foreldre som skjeller meg ut fordi jeg ikke gjør ting fortere, enda jeg kommer så fort jeg kan. Da gjelder det ofte ikke ting som haster, men andre ting. Men da vet de ikke at jeg verken har spist, drukket eller gått på toalettet de siste 7 timene, dette er for å bistå de og deres barn raskest mulig. Heldigvis er det ikke så ille hver dag da. Men på de andre siden trives jeg i jobben min, det er mange takknemlige foreldre og barn som lyser opp hverdagen og får jeg et lite takk så kan jeg sveve på det i flere dager. 

 

Jeg hadde ikke orket å ha din jobb, skjønner ikke hvordan du holder ut. Jeg råder deg til å finne en annen jobb. Klem



Anonymous poster hash: 58c48...3ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør en utrolig viktig og god jobb, stå på! Sykepleiere burde hatt smusstillegg ;) Men finnes det ingenting positivt med jobben din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en utrolig viktig og god jobb, stå på! Sykepleiere burde hatt smusstillegg ;) Men finnes det ingenting positivt med jobben din?

Tusen takk for det :-) Akkurat nå er jeg så utkjørt at jeg dessverre ikke ser så mye positivt med jobben, bortsett fra at jeg føler jeg gjør nettopp en god og viktig jobb. Føler et moralsk ansvar for at alle mennesker får den pleien de behøver. Såklart har jeg også skjønne pasienter som det er lett å gå til, men på grunn av den vanskeligere typen som jeg har en del av fortiden, høyt press og rygg i forverring, så kjenner jeg at jeg snart ikke klarer mer. I alle fall ikke om jeg ikke får 2 av 3 helger til rekreasjon med familien.

 

Anonymous poster hash: 646f3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sommerjobb i hjemmesykepleien, og joda, det var mye rare oppgaver og mennesker.. Men ifht jobben jeg har nå var det en drøm å jobbe der! Da var du ferdig på jobb når dagen var over. Nå har jeg arbeidsoppgaver som ingen andre tar om jeg ikke gjør dem. Det betyr mye overtid og jeg har ikke overtidsbetalt.

 

Dere går vel ikke alene til folk som truer deg på livet? Og dere har vel hjelpemidler til tunge løft? Kanskje du bør oppsøke fysioterapeut for å få øvelser til å trene opp ryggen?

 

Selv om jeg ikke hadde utdannelse innen dette eller noe, ble jeg også sendt til suicidale. Og jeg ble alltid sendt dit ingen andre ville gå fordi jeg var sommerhjelp. Likevel husker jeg aller best de som var så utrolig takknemlig for et smil! De som ga meg sjokolade fordi jeg ikke sukket og stønnet når jeg måtte vaske fordi de hadde bæsjet seg ut. Der jeg jobbet synes jeg hvertfall de ansatte klaget og sutret fælt - det hjelper jo ingenting!

 

Anonymous poster hash: 02f4d...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sommerjobb i hjemmesykepleien, og joda, det var mye rare oppgaver og mennesker.. Men ifht jobben jeg har nå var det en drøm å jobbe der! Da var du ferdig på jobb når dagen var over. Nå har jeg arbeidsoppgaver som ingen andre tar om jeg ikke gjør dem. Det betyr mye overtid og jeg har ikke overtidsbetalt.

 

Dere går vel ikke alene til folk som truer deg på livet? Og dere har vel hjelpemidler til tunge løft? Kanskje du bør oppsøke fysioterapeut for å få øvelser til å trene opp ryggen?

 

Selv om jeg ikke hadde utdannelse innen dette eller noe, ble jeg også sendt til suicidale. Og jeg ble alltid sendt dit ingen andre ville gå fordi jeg var sommerhjelp. Likevel husker jeg aller best de som var så utrolig takknemlig for et smil! De som ga meg sjokolade fordi jeg ikke sukket og stønnet når jeg måtte vaske fordi de hadde bæsjet seg ut. Der jeg jobbet synes jeg hvertfall de ansatte klaget og sutret fælt - det hjelper jo ingenting!

 

Anonymous poster hash: 02f4d...7a4

Du gar rett i at det er deilig å ha fri når man har fri. Sant det. Pasientene som gir sjokolade bor dessverre i området jeg hadde ansvaret for før, men ikke nå lenger. Like bra for vekten ;-) Løftene er ikke de verste egentlig. Det er dusjene på trange bad med dusjkabinett der jeg må løfte 3 kilos bryster langt ifra meg med bøyd rygg, støttestrømper etc, hus og hjem som ikke er tilrettelagte for riktig arbeidsstilling etc. Det verste er likevel der vi står hele dagen hos en pasient på respirator. Der "diller" vi med pasienten 8 timer i strekk. Altså løfter hodet så han ikke får vondt i øret, igjen i en posisjon som er uheldig for ryggen fordi man må bøye seg over respiratorslangen. Tøyer på alle lemmer som får kramper etc. Mye statisk arbeid når han må på hostemaskinen. Samt står veldig skjevt med ryggen for å forstå hva han sier når vi bruker snakkebrett. Har hatt ergoterapeut der, men ingenting å gjøre. Trener ryggen min fast. Hjelper dessverre lite. Klager lite på jobben, men nå følte jeg for en utblåsning her.

 

Anonymous poster hash: 646f3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Må si jeg er sjokkert over hvilke arbeidsforhold du har! Håper virkelig ikke dette er vanlig....

Jeg jobbet selv som sykepleier i hjemmesykepleien for 10 år siden. Dette var i Bergen. Jeg må si at jeg ikke kjenner igjen slike arbeidsoppgaver som du beskriver. Slik som truing, bæsj som er innsmurt overalt som DU må tørke opp osv.

Jeg husker det var tunge løft, men da var vi alltid to. Jeg husker også at vi løp som pisket skinn, men vi hadde alltid tid til lunsj og til å gå på do.

 

Du må rett og slett tenke på deg selv, nå. Dette kan ikke være sundt! Sykemeld deg og tenk nøye igjennom om det er noe annet du kan gjøre. Har du utdanning?



Anonymous poster hash: 4c9c3...0fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I alle dager! Må si jeg er sjokkert over hvilke arbeidsforhold du har! Håper virkelig ikke dette er vanlig....

Jeg jobbet selv som sykepleier i hjemmesykepleien for 10 år siden. Dette var i Bergen. Jeg må si at jeg ikke kjenner igjen slike arbeidsoppgaver som du beskriver. Slik som truing, bæsj som er innsmurt overalt som DU må tørke opp osv.

Jeg husker det var tunge løft, men da var vi alltid to. Jeg husker også at vi løp som pisket skinn, men vi hadde alltid tid til lunsj og til å gå på do.

 

Du må rett og slett tenke på deg selv, nå. Dette kan ikke være sundt! Sykemeld deg og tenk nøye igjennom om det er noe annet du kan gjøre. Har du utdanning?

 

Anonymous poster hash: 4c9c3...0fe

Skal innrømme at det er i Bergen jeg jobber også. De "verste" av disse pasientene bor i et spesielt avgrenset område. Er ikke likt i hele sonen. Begynte selv for 10 år siden, og syntes da jeg hadde bra med tid. Har enda pause på dagtid, men det har nå blitt en sjeldenhet på kvelden. Ofte får jeg ikke spist før 21.30. Forholdene har endret seg. Mannen som drev og smurte bæsj med vilje er nå død, men den verste gangen brukte jeg nesten 2 timer ekstra på å vaske ned og sprite, samt dusje mannen. Hadde ikke samvittighet til å snu ryggen og gå ut døra uten å vaske. Da ville mannen måtte leve under de forholdene til hjemmehjelpen kom en gang i uka, og alle pleierne som kom inn måtte jobbet i dritten. Fikk ikke pause den dagen heller nei. Ofte er truingen gjerne mer ala: "hadde jeg vært friskere skulle jeg drept deg, det hadde vært det beste for verden", personen som sa det, slo meg hardt i magen uten forvarsel. Vondt, men gikk bra. Ikke alvorlig nok til at vi går to stk. Er utdannet sykepleier. Skal se hvordan det går etter sommerferien. Fortsetter det i samme galeien blir det sykemelding og kanskje bytte av jobb, men 3 delt turnus er vanskelig med barn, og mann i bedre betalt turnusarbeid.

 

Anonymous poster hash: 646f3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...