Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg har ei jente på 3,5 måned som virkelig lar seg lett distrahere ved brystet. Det begynte ved 3 månedersalder. Jeg pleier å spise frokost (brødskiver) samtidig mens jeg ammer, da jeg ikke tåler å gå uten frokost (besvimer og slikt). Da hun bikket 3 måneder, reagerte hun da jeg spiste ristet brød (det knaste jo litt). Hun ville helst se meg spise, fremfor å spise selv. La jeg bort maten, fulgte hun den med blikket, og kunne bare ligge å stirre på den i flere minutter før hun fikk fokuset over på brystet igjen. Så jeg sluttet med ristet brød, og ting gikk litt bedre. Nå er det gått et par uker etter dette, og jeg spiser fremdeles ikke ristet brød. Men nå er hun likevel blitt veldig interessert i maten min, selv når hun ikke hører den. Hun slipper brystet, og gaper mot maten min ! Selvfølgelig får hun ingenting. Nå hjelper det ikke alltid å legge vekk maten, hun kan begynne å gråte om hun ikke ser den lengre. Hun virker helt fascinert av hvordan jeg spiser maten min. Idag valgte jeg å spise opp mens hun så på fordi hun begynte å gråte da jeg la den vekk, og når jeg da var ferdig, fant hun brystet igjen, og spiste selv. Dette er bare frokosten. Det er verre med middagen. Vi har tripptrapp stol til henne, med nyfødtstol til, hvor hun sitter når jeg lager mat, og når vi spiser. Før har dette gått kjempefint, hun har ikke vært interessert i maten i det hele tatt. Men etter hun bikket 3 måneder, går det helt fint å sitte i stolen mens jeg lager maten, men jo mer maten lukter, desto surere blir hun om hun ikke får sitte på fanget å se på når vi spiser! Hun gaper og gaper mot maten, og stirrer ellers fascinert på hvordan maten forsvinner i munnen. Vi grillet pølser her om dagen, og da hadde jeg knærne trukket opp, slik at hun kunne sitte lent på dem, slik at vi satt ansikt mot ansikt. Hun gapte som en gal mot pølsen, og prøvde å "kaste seg" mot den, gapende. Jeg fullammer, hun legger fint på seg, og virker mett etter måltid, og er stort sett ei skikkelig blid jente. Sover godt gjør hun også, gjerne 8-10 timer på natten, uten måltid. Etter måltid sover hun gjerne et par timer til. Jeg vet babyer kan gape mye, og skal smake på alt, men det er ikke helt likt som når hun leker. Er det vanlig at babyer er slik? Flere som har opplevd det? Bør jeg begynne å tenke på smaksprøver og grøt om en måneds tid? Anonymous poster hash: 7b621...3ab
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Alle vet vel at babyer blir distrahert når de skal spise etterhvert, så da må mor la være å ha distraksjoner. Hva med å amme i senga før dere står opp? Og babyen er 3,5 mnd og dere SETTER henne i tripp trapp stol?? Eh... DET er ikke normalt. Smaksprøver kommer ved 6 mnd alder så sant hun legger på seg nok av puppen. Anonymous poster hash: fe662...e2e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Alle vet vel at babyer blir distrahert når de skal spise etterhvert, så da må mor la være å ha distraksjoner. Hva med å amme i senga før dere står opp? Og babyen er 3,5 mnd og dere SETTER henne i tripp trapp stol?? Eh... DET er ikke normalt. Smaksprøver kommer ved 6 mnd alder så sant hun legger på seg nok av puppen. Anonymous poster hash: fe662...e2e Du misforstår. Vi setter henne ikke i selve stolen, men i en nyfødt-stol. http://www.stokke.com/no-no/highchair/tripp-trapp/accessories-range/newborn-set.aspx Jeg ammer henne før vi står opp, og jeg skal begynne å spise rett etter det, fremfor å dusje og å stelle henne. Hun ammer annenhver time på morgenen (går gjerne bare time/halvannen time også mellom, hvis hun er trøtt), men tidligere har jeg valgt å dusje og å stelle henne først, da det er slik jeg foretrekker å våkne skikkelig. Jeg lurte på om det var normalt at babyer gjorde slik, og om jeg burde begynne å tenke på smaksprøver og grøt. Jeg vet mange velger å gjøre det ved 4 mnds alder, uavhengig av vektøkning og amming. Man MÅ ikke begynne tidligst ved 6 mnd. Jeg synes det virker som hun begynner å bli klar for å smake litt andre ting enn morsmelk, og vil ikke nekte henne dette etter fire mnd, om det er det hun ønsker. Men om det er vanlig at babyer oppfører seg slik, betyr det kanskje ikke at hun er klar, men at babyer bare er slik. Innlegget mitt handlet også om flere eksempler, hvor hun var interessert i vår mat da hun ikke ammet. Det er aldri lenge siden amming heller når vi spiser, og hun jakter ikke akkurat etter brystet slik hun gjør da hun vil ha pupp... Anonymous poster hash: 7b621...3ab
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Tror nok heller at hun blir distrahert fordi hun lurer på hva dette er. Kjenner sikkert lukten o.l. Tipper at hun ikke skjønner at det er mat. Jeg har ei på 3,5 mnd nå, og hun følger med på alt mulig. Jeg må skjerme henne fra inntrykk for å få henne til å drikke. Anonymous poster hash: c5709...f19
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Sånn var minste min også. Grabba alt av mat hun fikk fatt i og putta i munnen. Begynte av den grunn med fast føde da hun var 4,5 mnd. Amma ved siden av til hun ble 1 år. Anonymous poster hash: ce7fa...0bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå