Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 jeg sitter igjen med en vond og trist følelse inni meg. Er glad på vedkommenes vegne over at det endelig tok slutt, men sitter igjen og er trist og nesten forbannet. Jeg er sykepleierstudent, og har fått meg jobb på et sykehjem. Iløpet av praksisen fikk jeg ikke oppleve noe dødsfall, men igår måtte jeg igjennom det. Er det virkelig slik at enkelte som ikke har pårørende må ligge helt alene å dø, med bare tilsyn av de ansatte innimellom? Greit nok at dem ikke merker det når dem er gått inn i bevisstløs tilstand, men tenkes det virkelig penger før menneskeliv? Det er jo en så uverdig måte å dø på Jeg spurte om det ikke skulle leies inn en ekstra på slutten, men det kunne dem ikke gjøre. Dette fordi det tidligere hadde blitt leid innn ekstra på en annen avdeling.Vil bare gråte! Håper virkelig jeg dør før jeg havner på gamlehjem! Anonymous poster hash: 477b4...b3c
Ikkesåallerværst Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Uff, trist.. Jeg har jobbet på to ulike gamlehjem, og på begge var det prosedyre på at den som var døende hadde våkevakt, altså en som satt inne hele tiden, slik at de ikke skulle dø alene.
DaTuMa Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Jeg har jobbet på sykehjem og i hjemmesykepleien i mange år. Har aldri opplevd at en terminal person ikke har fått fastvakt. Det er jo hårreisende at de ikke leier inn. Vet ikke om det er lov engang og ikke gjøre det. Ta det opp med lederen din. Du skal ikke sitte igjen med den følelsen du gjør nå.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Er sykepleier og på min arbeidsplass leies det alltid inn fastvakt om pasienten er terminal. Det er ikke spørsmål om å ikke gjøre det!!! Hos oss skal ingen dø alene <3 Gå til sjefen din og si det sånn du føler og stå på for det du mener er riktig! Er ihvertfall enig med deg!! Anonymous poster hash: 59111...545
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Der moren min jobbet leide de alltid inn fastvakt. Anonymous poster hash: 27e0a...7d0
Miamimom Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 Jeg jobbet på sykehjem i mange år, det var dessverre sånn der jeg jobbet..
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 Leide inn vastfakt til terminalen ved sykehjemmet jeg jobbet en stund. Anonymous poster hash: ae3f3...5fa
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 Vi hadde en tilgjengelig hele tiden til farmor, selv om det var flere fra familien der. Utrolig dårlig om vedkommende måtte dø alene! Følg magefølsen din og ta det opp. Anonymous poster hash: 3084c...bca
Kliko Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 Man skal ikke dø alene. Så enkelt er det. Arbeidsplassen din zhar gjort en glipp og har nesten hatt flals at beboeren ikke har hatt pårørende som kom å så at han lå alene. Ta det opp med avdelingsleder / kollegaer og hør hva som er vanlig praksis. Sjekk ut med tanke på lover og regler rundt en verdig død. Leit at du skal føle det sånn etter et dødsfall. Nå er det første dødsfallet veldig spesielt og går nok inn på deg mer enn de neste vil gjøre. Men en slags dårlig ssmvittighet er feil. Ta det opp!
Tarssan Skrevet 28. juni 2013 #10 Skrevet 28. juni 2013 Dette er grovt og langt ifra vanlig prosedyre. Slik de fleste her sier, er vanlig praksis å leie inn fastvakt. Dette må du ta videre, det strider mot all god etikk og moral.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #11 Skrevet 28. juni 2013 Kan du skrive avvik på det? Anonymous poster hash: 7b777...283
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #12 Skrevet 28. juni 2013 Dessverre er dette helt vanlig praksis både på sykehus og sykehjem, takket være innsparinger. Fastvaktene har mer eller mindre helt forsvunnet. Helt enig i at det er uverdig og forferdelig trist. Men de dødende er en "svak" pasientgruppe som det er lett å nedprioritere. F.eks når det står ressursterke "pasienter" midt i livet og er ufrivillig barnløse. Alt innen helse handler om prioriteringer, og de svakeste gruppene taper. Anonymous poster hash: 6c3f8...14d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Dette opplevde jeg i praksis som spl. Student. En av nattevaktene var alene på jobb med tre terminale pas. Hver natt. Etter to dager døde først den ene uten at han var der inne. Natten etter døde de to andre uten at han fikk være hos noen av de. Han var opptatt med pas. Som vandret og pas. Men smerter og søvnproblemer. Jeg syntes sjefen kunne satt inn fastvakt på determinale pas. OG jeg mener spl. Burde sagt ifra. Anonymous poster hash: 0e14f...962
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Så godt å lese at det er prosedyrer på dette, og at det ikke er tilfellet overalt. Men så trist at dem ikke gjør det der jeg jobber, når det fungerer andre steder. Jeg skal uten tvil ta dette videre, men skal vente til over helgen så jeg kan prate med min gamle kontakt spl på avdelingen. Helt forferdelig at penger teller før menneskeliv, ALLE fortjener en verdig avslutning på livet Tror nok dette kommer til å sitte i meg, var en ekkel opplevelse rett og slett. Hadde jeg ikke hatt vakt, skulle jeg uten tvil blitt igjen for å sitte sammen med denne personen. Skulle ønske jeg kunne gjort mer der og da!HI Anonymous poster hash: 477b4...b3c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er helt enig i at det ikke burde være slik. Men hadde disse gamle vært hjemme så hadde de jo likevel dødd alene. Mange som dør alene hjemme... De får ingen hjelp eller selskap... Anonymous poster hash: 7288e...4aa
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #16 Skrevet 28. juni 2013 Hos oss er det prosedyre på at terminale ikke skal ligge alene, men vi baserer oss endel på pårørende( som er litt av kriteringene for at pasienter skal få være hjemme og få en verdig avslutning) Men om de ikke har mulighet/trenger en pause, stiller vi med fastvakt. Jobber i hjemmesykepleien. Anonymous poster hash: c9027...4a0
mamma_bergen Skrevet 28. juni 2013 #17 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er helt enig i at det ikke burde være slik. Men hadde disse gamle vært hjemme så hadde de jo likevel dødd alene. Mange som dør alene hjemme... De får ingen hjelp eller selskap... Anonymous poster hash: 7288e...4aa Altså,nå snakker du om plutselig død? Jeg tviler på at det er mange terminale forlatt hjemme for seg selv..
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #18 Skrevet 28. juni 2013 Denne pasienten hadde desverre ingen pårørende i området, og heller ikke noe familie som har stillt opp eller vært på besøk den siste tiden. Derfor jeg reagerer veldig! Når noen har vært syk og dårlig lenge uten å hatt noen rundt seg, burde dem ihvertfall slippe å dø alene. Noen timer med fastvakt skulle bare mangle, alle fortjener det. Og til #15 så regner jeg nå med at du tenker plutselig dødsfall?De som er syk og svak har enten hjemmesykepleie eller familie som stiller opp og har tilsyn til vedkommende. Er ingen som er dødssyk som ligger helt alene i et hjem uten noen form for tilsyn. HI Anonymous poster hash: 477b4...b3c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #19 Skrevet 28. juni 2013 Min mormor døde også alene. Vi var på besøk hos henne flere ganger per dag i mange timer og byttet på "vakter", men sykehjemmet gjorde absolutt ingenting. Siden vi var så få hadde vi ikke sjans til å være der 24 timer i døgnet og hun døde dessverre uten at noen var der, sykehjemmet er heller ikke sikker på tidspunktet. Tragisk hele greia... Hadde det ikke vært for at moren min var så sliten hadde jeg tatt dette videre. Hun fikk en veldig uverdig død. Anonymous poster hash: b1f24...411
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #20 Skrevet 28. juni 2013 Min mormor døde også alene. Vi var på besøk hos henne flere ganger per dag i mange timer og byttet på "vakter", men sykehjemmet gjorde absolutt ingenting. Siden vi var så få hadde vi ikke sjans til å være der 24 timer i døgnet og hun døde dessverre uten at noen var der, sykehjemmet er heller ikke sikker på tidspunktet. Tragisk hele greia... Hadde det ikke vært for at moren min var så sliten hadde jeg tatt dette videre. Hun fikk en veldig uverdig død. Anonymous poster hash: b1f24...411 Blir så trist av å høre det Det er tragisk, men godt å høre at dere var der så mye dere hadde mulighet til. Men det å ikke få med seg tidspunktet når døden inntraff, viser bare hvor lite verdig et liv er i noens øyne. Fikk selv høre "du blir vant til dødsfall etterhvert, livet går videre, og du kan ikke stoppe å jobbe av den grunn". Høres ut som det er mange som ikke forstår, eller bare virker lei av jobben og hele pakka! Er virkelig mye som må skjerpes innen eldreomsorgen! Har jobbet der i 3 mnd, og flere ganger dratt gråtende hjem pga ulike ting som er veldig uverdig. Både når det kommer til dødsfall, hygiene, måltider og aktiviteter. Enkelte beboere får ikke dusje mer enn hver 14. DAG! Vil bare gråte, det er rett og slett tragisk. Hadde gledet meg til å begynne i dette yrket, men nå vil jeg bare slutte. Må være som et fengsel å bo på et gamlehjem, får omtrent ikke bestemme noe selv. Ikke når dem skal legge seg, stå opp, hva dem vil spise på brødskiven til frokost osv. Er ikke noe man burde venne seg til å godta, dem fortjener så mye bedre. Skulle ønske jeg var tøff og sterk, men er desverre ikke langt man kommer med å ville noen vel- ihvertfall ikke hos oss hvor man mister vakter om man prøver å få til noen små endringer. Er jo ingen som takler at det skal skje forandringer, man blir jo bare straffet om man vil noe godt Anonymous poster hash: 477b4...b3c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #21 Skrevet 28. juni 2013 Du må bare finne deg et annet sted å jobbe. Også sender du en bekymringsmelding til fylkeslegen når du sier takk for deg. Det er ikke alle pleiehjem som er sånn som du beskriver, og der kan du virkelig få gjøre en god jobb dersom du ha lyst! Synd om du ikke får det.. Anonymous poster hash: 087b9...5a1
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #22 Skrevet 28. juni 2013 Er det noen mulighet for at nær familie kunne tatt den døende hjem og latt personen dø hjemme hos seg? Men det betinger jo fri fra jobben, hjemmesykepleie... Og hva hvis den døende blir friskere, og man plutselig har tatt på seg en varig pleieoppgave? (litt grusom tankegang denne siste, da). Anonymous poster hash: 62d27...be8
Gjest meg&mini Skrevet 28. juni 2013 #23 Skrevet 28. juni 2013 (endret) Der jeg var i praksisperioden pleide alltid en å sitte med den terminale pasienten, dersom pårørende ikke var tilstedet. Husker også en natt da de måtte ha en ekstra person på jobb pga en døende pasient og nattvakten satt inne hos han hele natten. De siste sansene vi mister er hørsel og berøringssansen. Som sykepleier så skal vi også yte pleie også til livets slutt og ingen skal dø alene. Beklager skrivefeil! Endret 28. juni 2013 av meg&mini
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 28. juni 2013 #24 Skrevet 28. juni 2013 jeg sitter igjen med en vond og trist følelse inni meg. Er glad på vedkommenes vegne over at det endelig tok slutt, men sitter igjen og er trist og nesten forbannet. Jeg er sykepleierstudent, og har fått meg jobb på et sykehjem. Iløpet av praksisen fikk jeg ikke oppleve noe dødsfall, men igår måtte jeg igjennom det. Er det virkelig slik at enkelte som ikke har pårørende må ligge helt alene å dø, med bare tilsyn av de ansatte innimellom? Greit nok at dem ikke merker det når dem er gått inn i bevisstløs tilstand, men tenkes det virkelig penger før menneskeliv? Det er jo en så uverdig måte å dø på Jeg spurte om det ikke skulle leies inn en ekstra på slutten, men det kunne dem ikke gjøre. Dette fordi det tidligere hadde blitt leid innn ekstra på en annen avdeling. Vil bare gråte! Håper virkelig jeg dør før jeg havner på gamlehjem! Anonymous poster hash: 477b4...b3c Der jeg har jobbet har de terminale folk hos seg hele tiden, til de dør. Trodde det var vanlig prosedyre over alt. Er trist når de må dø alene. Jeg har opplevd pårørende som ryddet pasientens rom mens vedkommende lå der død. Da var jeg sint da.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #25 Skrevet 28. juni 2013 Da jeg begynte som ekstrahjelp på et sykehjem (ved siden av studier), ble jeg satt til å sitte inne hos en døende person på en av mine første vakter. Jeg synes det var helt grusomt, og sluttet i jobben kort tid etter - men jeg var nok uansett ikke ment for et sånn omsorgsyrke :/ Fryktelig trist med de som blir liggende alene på slutten. Anonymous poster hash: aed8b...94e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå