Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg fikk en tann ødelagt av tannlegen for mange år siden, og denne tannen har plaget meg nå i fem år. Nesten hele tannen er fylling, og i forrige uke fikk jeg "gladnyheten" at denne mest sannsynlig må rotfylles også. Siden tannen er så ødelagt, og gjør vondt og ser stygg ut så lurer jeg rett og slett på om jeg skal røske ut hele tannen og få satt inn en ny en (Fyllingen gjør at det er veldig vanskelig å bruke tanntråd)Har noen her gjort det samme? Er det det samme som en bro...? Isåfall, hvor mye kostet dette, og har du fått noen plager? Takk for svar Anonymous poster hash: 5afac...0e6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 En krone koster 16.000 og varer i ca ti år. En stift vil koste mye mer. Anonymous poster hash: 0befd...ac8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Eg har krone, som er festa på den gamle rota. Har desverre hatt litt problem med å reingjere skikkeleg rundt denne krona, så den kjem til å ryke om ei stund fordi rota er dårleg. Iflg tannlegen min vil det då koste 40 - 50 000 å sette på ei ny tann på stift! Ei bru er billegare, (17000 meinte tannlegen min) men svigerfar opplevde at brua etter kvart sleit på tennene rundt og måtte likevel til med tann på stift. Det høyres ut som det er krone som vil vere best for deg, men det får du diskutere med tannlegen. Er nokre år sidan, men eg betalte på langt nær 16 000 for krona. No har eg eigen tannsparekonto... Anonymous poster hash: 1e469...401
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Det koster litt over 5000 for krone, mannen har akkurat gjordt det, og jeg selv. Kommer sikkert litt Ann på hvor man bor kanskje og. Anonymous poster hash: 54abd...137
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 En krone koster 16.000 og varer i ca ti år. En stift vil koste mye mer. Anonymous poster hash: 0befd...ac8 lurer på hvor du har vært henn, og dessuten varer dem i 20 år. Anonymous poster hash: 54abd...137
FlorenceNightingale Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget!
Papegøyeblomst Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget! Signere denne! Fikk akkurat satt in en bro i vår, det kostet 18.000 kr Har et implantat fra 3-4 år tilbake, det kostet meg rett over 30.000 Jeg bruker Colosseumklinikken på Grunerløkka, anbefales :-)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget! Takk for svar! Tennene ved siden av er sterke de, har ikke hørt at det skal være et problem, men jeg er litt urolig over hva som kan skje med disse tennene, siden ei bro ikke skal være det mest skånsomme? Vi har også snakket om en regulering, siden jeg har visdomstenner i god behold. Altså rett og slett å trekke den dårlige tannen og håpe at en regulering kan flytte tennene i en akseptabel stilling. Jeg er ikke så redd for det estetiske, mer at jeg er lei den dårlige tannen, og for kjevebeinet. Jeg er enig i at et implantat høres best ut, om en regulering ikke fungerer. Vet man "levetid" på disse? Mannen min fikk slått ut en tann, og han fikk en gulltann bakerst i munnen (Han er fra Australia) og der fikk han beskjed om at denne mest sannsynlig ville holde resten av livet. Virker som man er litt mindre optimist her til lands? Igjen, takk for svar Anonymous poster hash: f9004...4d9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget! Signere denne! Fikk akkurat satt in en bro i vår, det kostet 18.000 kr Har et implantat fra 3-4 år tilbake, det kostet meg rett over 30.000 Jeg bruker Colosseumklinikken på Grunerløkka, anbefales :-) Takk for svar og tips! Bor ca. 2 timer unna Oslo, så er ikke et problem å reise dit. Kan jeg spørre om implantatet kjennes "naturlig" ut og om det var noen plager å sette det inn? Eller ville du anbefalt en bro? Anonymous poster hash: f9004...4d9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #10 Skrevet 28. juni 2013 Det koster litt over 5000 for krone, mannen har akkurat gjordt det, og jeg selv. Kommer sikkert litt Ann på hvor man bor kanskje og. Anonymous poster hash: 54abd...137 Kan jeg spørre hvor dere bor? :0) Anonymous poster hash: f9004...4d9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #11 Skrevet 28. juni 2013 Jeg fikk satt inn ny tann nå nettopp. Bro. Kostet meg 11 000. Anonymous poster hash: 1bc25...2e9
Trultemor85 Skrevet 28. juni 2013 #12 Skrevet 28. juni 2013 Syke priser isåfall. Jeg har TO porselenskroner Pga ødelagte tenner i svangerskap så jeg vet litt om de prisene. Bor i øsfold og vært hos to forskjellige tannleger. Begge kronene kostet 5000.- stk. Rotfylling ved siden av seff., Jeg kunne valgt en bro ene gangen men gjorde ikke det, den ville kostet maks 13000.- og det ville erstattet tre tenner. Skjønner ikke hvor andre har betalt så mye eller om det bare er gjetting.. Implantat som er varig og blir skrudd fast i kjeven koster ca 20000.- Pass på hvor du går tydeligvis. Ta deg turen hit. Fantastisk tannlege og
Musemorbr / Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Jeg har fire porselenskroner. Jeg knuste fire tenner i en ulykke. Det tok nav seks år å ferdigbehandle søknaden, noe de ikke gjorde før hele jobben var gjort og betalt, så jeg vet egentlig ikke hva som kostet hva. Jeg vet bare at forarbeidet før kronene kunne komme på var ca 30.000. Kronene betalte jeg kun egenandel på siden jeg endelig fikk godtatt å få dekket resten. Den ene krona knakk etter et år selv om jeg behandlet den forsiktig, så nå driver tannlegen og vurderer hvordan de skal fikse det. Det går som reklamasjon, heldigvis, da røntgen viser at den var satt feil på. De har vurdert saken lenge nå, så jeg håper de snart blir enige om det blir bro eller stift. Tenner er noe herk. Velg hva enn som er mest varig.
Papegøyeblomst Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget! Signere denne! Fikk akkurat satt in en bro i vår, det kostet 18.000 kr Har et implantat fra 3-4 år tilbake, det kostet meg rett over 30.000 Jeg bruker Colosseumklinikken på Grunerløkka, anbefales :-) Takk for svar og tips! Bor ca. 2 timer unna Oslo, så er ikke et problem å reise dit. Kan jeg spørre om implantatet kjennes "naturlig" ut og om det var noen plager å sette det inn? Eller ville du anbefalt en bro? Anonymous poster hash: f9004...4d9 Implantatet var ikke vondt - gruet meg til å få skrudd en skrue ned i kjevebeinet, men det var ikke vondt- tanna kjennes helt naturlig ut. Med broen var det ganske vondt i ca 10 dager etterpå (ising hver gang jeg spiste noe varmt/kaldt), men etter det helt fint. De har matchet perfekt med min tannfarge, så det er umulig å se.
FlorenceNightingale Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget! Takk for svar! Tennene ved siden av er sterke de, har ikke hørt at det skal være et problem, men jeg er litt urolig over hva som kan skje med disse tennene, siden ei bro ikke skal være det mest skånsomme? Vi har også snakket om en regulering, siden jeg har visdomstenner i god behold. Altså rett og slett å trekke den dårlige tannen og håpe at en regulering kan flytte tennene i en akseptabel stilling. Jeg er ikke så redd for det estetiske, mer at jeg er lei den dårlige tannen, og for kjevebeinet. Jeg er enig i at et implantat høres best ut, om en regulering ikke fungerer. Vet man "levetid" på disse? Mannen min fikk slått ut en tann, og han fikk en gulltann bakerst i munnen (Han er fra Australia) og der fikk han beskjed om at denne mest sannsynlig ville holde resten av livet. Virker som man er litt mindre optimist her til lands? Igjen, takk for svar Anonymous poster hash: f9004...4d9 Bro tærer på pillar-tennene helt klart, det du risikerer er at disse tennene kan bli stresset av nedslipingen og at du senere vil ha behov for rotbehandling av disse tennene. Det er mulig å rotbehandle dem gjennom broen, du trenger ikke ta den av i den forbindelse og lage ny, men problemet er jo det at rotbehanding er skrekkelig dyrt og det er bedre å ha levende tenner i munnen (en rotbehandlet tann blir en død tann). Implantat anbefaler vi oftest til yngre mennesker. Sannsynligheten for at inngrepet blir vellykket i seg selv er større da (1 av 10 imlantater støtes ut), dessuten kan dette være en livslang løsning og man er flink til å ta vare på munnhygienen og tannkjøttet rundt implantatet har det godt. Er tennene på hver side av den manglende tannen allerede herjet med (har fylling, er rotbehandlet mm. ) så heller man kanskje mer i retning av bro siden man ser for seg at slike tenner til slutt vil trenge krone allikevel og man kan likegodt slå to fluer i en smekk. Tannregulering vil kunne gjøre det du ønsker i dette tilfellet, men av erfaring så er dette en prosess som ofte tar flere år før man ser noe resultat (5 - 10 hvis jeg husker riktig hos mennesker over 30 år). Gulltenner har en fantastisk biokompatibel effekt og kan gjerne vare livet ut. Dette er fordi tannkjøttet aksepterer kronen som en vanlig tann, dette fører til at tann, tannkjøttet dekker godt opp rundt kronen og beskytter roten som ligger under kronen. Det som ofte fører til at en krone må byttes med tiden er nettopp det at tannkjøttet flykter fra "fremmedlegemet" som er satt inn og kronen ikke tetter godt nok. Da må kronen byttes. Metallkeramiske kroner må gjerne byttes etter ca 15 år, men kroner med zirkoniumbase har samme biokompatible effekt som gull og har nå erstattet de gode gammeldagse gullkronene. I teorien skal også disse kronene kunne vare "livet ut", men det kommer selvfølgelig an på hvor godt man tar vare på tannkjøttet. Må nevne at Colloseumklinikk-kjeden er en av de dyreste i landet Må også nevne at de godt kan finnes de som tilbyr implantat (skrue/abutment/healingring) til rundt 20 000, men da er det ikke inkludert noen tannkrone Implantatinngrepet tar ca 20-30 min for et implantat og da er halvparten av tiden klargjøring/oppdekking av sterilt utstyr osv. Pasienter sier oftest at det er mer smertefullt å slipe ned tenner for å klargjøre for krone enn det er å sette inn et implantat. Implantat pleier å kjenne mest naturlig ut. Med bro kan man absolutt ise flere dager/uker etterpå, dette er fordi tannkjøttet ikke har funnet sin naturlige plass rundt kronene enda. Jo bedre munnhygiene, jo fortere går det seg til. Vil også nevne til slutt at det går nok an å få tak i rimeligere broer. Men da skal man være skeptisk til hvilken base kronene har. Ber man ikke om noe annet får man "billigkronene" med metallbase og porselen utenpå. Disse er ikke snille mot tannkjøttet og tannkjøttet vil flykte. Til slutt ser man da en metallrand mot kanten av tannkjøttet. Jeg ville aldri puttet denne typen kroner i min munn. Hilsen ei dame som har implantatkirurg og tannleger på lønningslisten sin..
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2013 #16 Skrevet 28. juni 2013 For det første - det er implantat (skrue ned i kjevebeinet for å erstatte en tannrot) som kanskje er aktuelt for deg. Stift er noe annet (glasfiberpinne som settes inn i en eksisterende rot for å styrke en tann). For ¨erstatte en tann kan du enten bruke implantat eller en 3 leddet bro. En 3-leddet bro tar feste i de 2 tennene ved siden av tannen som mangler, og for at du skal være en kandidat for dette må disse 2 "pillarene" være såpass gode at man regner med at de vil være der i mange år fremover. En 3-leddet bro varierer i kostnad ettersom a): hvor mye forarbeid som må gjøres for å kunne lage broen (må pillarene rotbehandles først/ må noe stiftoppbygges osv.) eller : hva slags materiale du vil at broen skal lages av. Her har du i hovedsak 3 muligheter: Metallkeramiske kroner koster ca 5000 per ledd, det vil da være ca 15 000 for broen. Zirkoniumkroner med porselen utenpå vil være 6000-7000 per ledd, rundt 20 000 for broen. Prettaukroner er helzirkonium og kan koste rundt 7000-8000 per ledd og du kan komme godt over 20 000 for broen. I tillegg kommer utgifter for eventuell ekstra preparering nødvendig av pillarene som skal brukes. Jeg anbefaler en av de 2 siste kronetypene. Husk at hvis en av pillarene (tennene som du bruker som feste til broen) skulle ryke noen år senere, så ryker hele broen. Hvis du vil ha implantatløsning finnes det mange forskjellige type implantatsystemer du kan bruke. For implantat med krone på toppen må du regne med en minstepris på ca 30 000 alt i alt. Mange steder er det mye dyrere enn dette. Nobel Biocare og Astra er de 2 mest brukte merkene i Norge, det er nok lurt å gå for en av disse. Lykke til med valget! Takk for svar! Tennene ved siden av er sterke de, har ikke hørt at det skal være et problem, men jeg er litt urolig over hva som kan skje med disse tennene, siden ei bro ikke skal være det mest skånsomme? Vi har også snakket om en regulering, siden jeg har visdomstenner i god behold. Altså rett og slett å trekke den dårlige tannen og håpe at en regulering kan flytte tennene i en akseptabel stilling. Jeg er ikke så redd for det estetiske, mer at jeg er lei den dårlige tannen, og for kjevebeinet. Jeg er enig i at et implantat høres best ut, om en regulering ikke fungerer. Vet man "levetid" på disse? Mannen min fikk slått ut en tann, og han fikk en gulltann bakerst i munnen (Han er fra Australia) og der fikk han beskjed om at denne mest sannsynlig ville holde resten av livet. Virker som man er litt mindre optimist her til lands? Igjen, takk for svar Anonymous poster hash: f9004...4d9 Bro tærer på pillar-tennene helt klart, det du risikerer er at disse tennene kan bli stresset av nedslipingen og at du senere vil ha behov for rotbehandling av disse tennene. Det er mulig å rotbehandle dem gjennom broen, du trenger ikke ta den av i den forbindelse og lage ny, men problemet er jo det at rotbehanding er skrekkelig dyrt og det er bedre å ha levende tenner i munnen (en rotbehandlet tann blir en død tann). Implantat anbefaler vi oftest til yngre mennesker. Sannsynligheten for at inngrepet blir vellykket i seg selv er større da (1 av 10 imlantater støtes ut), dessuten kan dette være en livslang løsning og man er flink til å ta vare på munnhygienen og tannkjøttet rundt implantatet har det godt. Er tennene på hver side av den manglende tannen allerede herjet med (har fylling, er rotbehandlet mm. ) så heller man kanskje mer i retning av bro siden man ser for seg at slike tenner til slutt vil trenge krone allikevel og man kan likegodt slå to fluer i en smekk. Tannregulering vil kunne gjøre det du ønsker i dette tilfellet, men av erfaring så er dette en prosess som ofte tar flere år før man ser noe resultat (5 - 10 hvis jeg husker riktig hos mennesker over 30 år). Gulltenner har en fantastisk biokompatibel effekt og kan gjerne vare livet ut. Dette er fordi tannkjøttet aksepterer kronen som en vanlig tann, dette fører til at tann, tannkjøttet dekker godt opp rundt kronen og beskytter roten som ligger under kronen. Det som ofte fører til at en krone må byttes med tiden er nettopp det at tannkjøttet flykter fra "fremmedlegemet" som er satt inn og kronen ikke tetter godt nok. Da må kronen byttes. Metallkeramiske kroner må gjerne byttes etter ca 15 år, men kroner med zirkoniumbase har samme biokompatible effekt som gull og har nå erstattet de gode gammeldagse gullkronene. I teorien skal også disse kronene kunne vare "livet ut", men det kommer selvfølgelig an på hvor godt man tar vare på tannkjøttet. Må nevne at Colloseumklinikk-kjeden er en av de dyreste i landet Må også nevne at de godt kan finnes de som tilbyr implantat (skrue/abutment/healingring) til rundt 20 000, men da er det ikke inkludert noen tannkrone Implantatinngrepet tar ca 20-30 min for et implantat og da er halvparten av tiden klargjøring/oppdekking av sterilt utstyr osv. Pasienter sier oftest at det er mer smertefullt å slipe ned tenner for å klargjøre for krone enn det er å sette inn et implantat. Implantat pleier å kjenne mest naturlig ut. Med bro kan man absolutt ise flere dager/uker etterpå, dette er fordi tannkjøttet ikke har funnet sin naturlige plass rundt kronene enda. Jo bedre munnhygiene, jo fortere går det seg til. Vil også nevne til slutt at det går nok an å få tak i rimeligere broer. Men da skal man være skeptisk til hvilken base kronene har. Ber man ikke om noe annet får man "billigkronene" med metallbase og porselen utenpå. Disse er ikke snille mot tannkjøttet og tannkjøttet vil flykte. Til slutt ser man da en metallrand mot kanten av tannkjøttet. Jeg ville aldri puttet denne typen kroner i min munn. Hilsen ei dame som har implantatkirurg og tannleger på lønningslisten sin.. Må bare si tusen hjertelig takk for at du tar deg tid til å skrive så lange svar til meg! Du svarer på svært mye av det jeg er engstelig for, så tusen takk Så vidt jeg vet er det ikke noe galt med tennene ved siden av den dårlige, jeg føler jeg ikke har lyst på en bro nå. Er under 30, men ante ikke at en regulering kunne ta så lang tid. Er nøye på hygiene, men det er litt vanskelig nå pga plassmangel i munnen. Selv om implantat er dyrt høres det virkelig ut som det er veien å gå, om de mener det er nytteløst med tannregulering. Anonymous poster hash: f9004...4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå