Gå til innhold

Ny ped.lederstilling i barnehagen. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til barnet mitt er det mye uro blant de ansatte, og veldig lite info blir gitt oss foreldre fra ledelsen.

Avdelingen har til nå bestått av to assistenter og en ped.leder. Nå nylig fikk jeg nærmest ved en tilfeldighet vite at den ene assistentstillingen er gjort om til en ped.lederstilling, og at de to ped.lederne skal være likeverdige ledere med likeverdige oppgaver på avdelingen. Dette lukter det ille av, og jeg tror ikke det er så veldig god grobunn for godt arbeidsmiljø ved å ha to ledere og en assistent.

Har noen vært borti en slik situasjon? Hvorfor to ped.ledere? Vi har ikke fått noe begrunnelse for vedtaket, for det er visst nok konfidensielt. Vi tror det er første skritt for å skvise ut den ped.lederen som nå har jobbet der i flere år (som vi foreldre er fornøyd med), og heller få inn en som til enhver tid er enig med sjefen...

Anonymous poster hash: 959da...ff4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage har de hatt to førskolelærere og en assistent de siste årene. Supert. Den ene er ped leder og den andre kalles førskolelærer 2..?

Anonymous poster hash: 7fba7...73d
Skrevet

I vår barnehage har alle avdelingene (det er 4 avdelinger) 2 ped.ledere. Det er pe.leder 1 og ped.leder 2.

Jeg liker den ordningen veldig godt for da er det alltid en ped.leder på jobb, de er to som har oversikt og de to jobber ikke samme vakter så det er veldig godt organisert.

Anonymous poster hash: e7d17...dfe
Skrevet

Det kan også ha med antallet barn i barnehagen å gjøre. Kanskje det er for mye jobb på bare 1 ped. leder, at de burde ha to for å ta all planlegginga.

Skrevet

høres litt ut som en barnehage jeg har vært en del vikar i. Du må heller tenke positivt om at det er kommet inn en pedleder til, det vil jo si at den faglige kompetansen blir økt på avdelingen.

Anonymous poster hash: 5ee58...1c0
Skrevet

Eller det kan være at de nå fra høsten får inn en unge som har behov for mer hjelp.

Anonymous poster hash: f41fd...f76
Skrevet

Ja, det er jo mulig det kommer flere barn på avdelingen, men da bør det vel komme flere assistenter også?

Det er godt å høre at ordningen både er kjent og likt. Er de ped.lederne sidestilt selv om de heter pedleder 1 og 2? 

Skrevet

Hvor mange barn er det på avd?

Skrevet

14 barn på avdelingen.

Vet jeg må tenke positivt. Det er jo i utgangspunktet ikke noe galt med å øke kompetansen i barnehagen. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at sjefen har en skjult agenda.

Ble heldigvis litt lettere til sinns når jeg leste at dette med 2 ledere er vanlig.

Skrevet

Er det en storbarnsavdeling ?

Skrevet

2 pedledere i vår barnehage også. Tror det er ganske vanlig. Kanskje det har vært mye uro fordi den ene pedlederen har hatt for mye å gjøre? Nå får hun jo en som kan overta noen av hennes oppgaver på laget.

Skrevet

Det har vært det ja, men nå har de også begynt å ta inn mindre barn (uten at antall ansatte eller stillinger har endret seg av den grunn før). Så jeg vet ikke hva de kaller avdelingen nå.

Gjest meg mamma?
Skrevet (endret)

Det har vært det ja, men nå har de også begynt å ta inn mindre barn (uten at antall ansatte eller stillinger har endret seg av den grunn før). Så jeg vet ikke hva de kaller avdelingen nå.

Da kan det være derfor. Men jeg skjønner ikke helt skepsisen til at det skal komme en pedleder til, burde det ikke heller være positivt?

Endret av meg mamma?
Skrevet

Med flere barn er det ikke uvanlig med høyere pedagogtetthet

Skrevet

Det skjedde på min arbeidsplass også. 0-3 års avdeling og 4 voksne. Tre ass. ble til to. Begrunnelse er antall barn. Gudsjelov ble jeg værende, er barne og ungdomsarbeider.

Anonymous poster hash: 92e17...480

Skrevet

Hvis de har begynt å ta inn yngre barn kan det være derfor. En ped. leder skal max ha 7-9 småbarn eller 14-18 store barn. Uansett ser jeg ikke noe negativt med å få inn en ny ped. leder. Vi er to sidestilte ped. ledere på 12 barn.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg skal jobbe mot å se positivt på det :)

Skrevet

Hvis de har begynt å ta inn yngre barn kan det være derfor. En ped. leder skal max ha 7-9 småbarn eller 14-18 store barn. Uansett ser jeg ikke noe negativt med å få inn en ny ped. leder. Vi er to sidestilte ped. ledere på 12 barn.

Oi, så heldige dere er :)  Jeg er alene med 19 1 - 2 åringer

Anonymous poster hash: 57a37...8e8

Skrevet

14 barn på avdelingen.

Vet jeg må tenke positivt. Det er jo i utgangspunktet ikke noe galt med å øke kompetansen i barnehagen. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at sjefen har en skjult agenda.

Ble heldigvis litt lettere til sinns når jeg leste at dette med 2 ledere er vanlig.

Skjønner ikke hva den skjulte agendaen kunne vært? Ser for meg styrer som sitter på kontoret og gnir seg i hendene mens hun sier: nå skal dere få se! Jeg øker pedagog tettheten og kompetansen på avdelingen slik at jeg kan se paranoide foreldre stresse rundt som hodeløse høner!!!

Skrevet

Det handler nok om at de skal ta inn flere barn, da det bestemmes av antall pedagoger. Det jeg ville vært obs på er den totale voksentettheten, da pedagoger har plantid borte fra avdelingen.

Anonymous poster hash: 061f6...6bc

Skrevet

Oi, så heldige dere er :) Jeg er alene med 19 1 - 2 åringer

.

Det er vel ikke lov?

Skrevet

what? 19? o herre normen er jo 18 på en med store barn over 3. vi ble 19 barn på ene avd til oss og det utløste en ny ped.leder stilling. håper pedagog normen blir fastsatt i loven snart.

Anonymous poster hash: 54e0c...ea2

Skrevet

what? 19? o herre normen er jo 18 på en med store barn over 3. vi ble 19 barn på ene avd til oss og det utløste en ny ped.leder stilling. håper pedagog normen blir fastsatt i loven snart.

Anonymous poster hash: 54e0c...ea2

Vi var to i begynnelsen av året, men etter et par uker så ble den andre pedlederen sykmeldt

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

I vår barnehage har alle avdelingene (det er 4 avdelinger) 2 ped.ledere. Det er pe.leder 1 og ped.leder 2.Jeg liker den ordningen veldig godt for da er det alltid en ped.leder på jobb, de er to som har oversikt og de to jobber ikke samme vakter så det er veldig godt organisert. Anonymous poster hash: e7d17...dfe

Samme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...