Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #1 Skrevet 27. juni 2013 Jeg og samboer har vært sammen siden barnet mitt var 2 år. Nå er hun 8 år og vi har ennå ikke fått barn sammen. Mange har satt spørsmål ved dette. Etter 2 år flyttet vi sammen, da forholdet etter vår mening var stabilt og varig. Vi ble egentlig ganske tidlig enig om at jeg skulle studere og få fast jobb, og vi skulle kjøpe oss bolig sammen før vi fikk egne barn. Da vi møttes hadde jeg fast 100% stilling men det var ikke drømmejobben, og jeg hadde ingen utdannelse utover vgs. Nå er jeg ferdig med utdannelsen og har fått meg jobb og vi har nettopp kjøpt oss bolig Alt er vel tilrettelagt for et nytt barn, untatt at jeg ikke har fast jobb(jobber som ekstravakt). Men regner med ta det løser seg etterhvert. Vi har planer om å få et barn om 1-2 år, da jeg forhåpentlig har fått fast jobb innen det. Problemet er det at familie og venner rundt oss synes vi er helt bak mål. De synes synd på 8-åringen min som må vente på søsken så lenge, fordi vi skal ha alt "perfekt". Kan jo nevne at hun har to søsken hos sin far som hun er hos annenhver helg(en på 6 år og en nyfødt) så alenebarn er hun ikke. Men de tenker på det at hun burde ha søsken hjemme hos oss og at vi er egoistiske som venter så lenge. Noen sier at vi bare er opptatt av frihelgene våre når barnet er hos far. Men det er ikke riktig. Jeg har de siste tre årene nesten jobbet annenhver helg fast når hun er hos far, med mindre vi har hatt spesielle planer. De sier at nå får vi se å sette i gang før jeg blir for gammel(nettopp fylt 28, samboer er 27). De skjønner ikke hvorfor vi har ventet så lenge. Vi kunne ha begynt med engang mener de. Siden vi uansett er sammen 6 år etter. Jeg har hele tiden tenkt at dette er riktig måte å gjøre det på. Første gangen var jeg 19, dum og uforsiktig. Denne gangen vil jeg legge ting til rette. At det tok meg ti år for så være. Er det andre her som har fått barn med far nr. 2 og ventet lenge og ble møtt på samme måte som oss? Kan jo legge til at min familie er veldig positive til dette, men regner med at de hadde støtte oss uansett. Men det er samboers familie som hver eneste gang maser og legger seg oppi hvordan vi velger å leve livet vårt. Jeg er så lei av å måtte forsvare måten vi har valgt å gjøre det på Svigerfar har nærmest lagt skylden på meg og mitt feiltrinn som ung, for at han må vente på barnebarn fra eldstesønnen. Yngstesønnen har allerede fått to. Anonymous poster hash: 95cb5...696
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #2 Skrevet 27. juni 2013 Dette er det da ingen andre enn dere som har noe med! Gjør det sånn dere synes det er best :-) Anonymous poster hash: a0bda...08e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #3 Skrevet 27. juni 2013 Gammel er du langtifra. Og tankene om at dere venter lenge er jeg forsåvidt enig i, og hadde selv heller valgt å få et søsken litt før selv om ikke alt var på plass. Men hvordan dere velger å løse det må jo være helt opp til dere! Utrolig frekt at andre legger seg borti det. Er da trossalt dere som skal leve med valget. Anonymous poster hash: ede67...5e0
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. juni 2013 #4 Skrevet 27. juni 2013 Hadde det ganske som deg, og det er 8 og 10 år mellom de to eldste og den yngste. Det har vært helt flott hele veien.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 Svigerinnen min har 4 sønner som er hhv. 29, 21, 15 og 8 år gamle, og de er en flott familie der guttene er omsorgsfulle og snille og tar vare på hverandre. Just saying, tette barn er ikke den eneste fasiten. Anonymous poster hash: 28ecb...087
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 Her er det 10,5 år mellom barna. Fungerer veldig bra. Anonymous poster hash: efcc9...bbc
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 Herregud for noen meninger andre prakker på dere. Dette har vel ikke de noenting med! Gjør det som passer dere best, dere får jo ikke barn for noen andres skyld. Føler med deg:) Anonymous poster hash: a2662...b01
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 Det er jo så stor aldersforskjell at de ikke vil få et søskenforhold før de er voksne uansett, ser ingen forskjell på 8 og 10 år. Anonymous poster hash: 58f5c...b66
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #9 Skrevet 27. juni 2013 Mannen min fikk et søsken da han var 7 år. De hadde ikke noe søskenforhold da de var barn fordi det var så mange år mellom dem, men det ville nok ikke vært på noen annen måte om det hadde vært 10 år mellom. Jeg var 28 da jeg fikk mitt første barn, søsteren min var 38 da hun fikk sitt første og begge to hadde hatt samme samboere i mange år da vi fikk våre første barn. Når man skal bli foreldre er det kun to som kan være med i diskusjonen om og det er de to som skal bli mamma og pappa. Jeg syns folk er frekke når de diskuterer sånne ting, de kan jo ikke vite om dere har slitt i mange år og bare later som noe annet er grunnen til at dere ikke har barn sammen nå. Anonymous poster hash: 7ac77...385
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #10 Skrevet 27. juni 2013 Ikke bry deg med hva alle andre mener. Dere gjør selv vurderingen av hvordan dere ønsker å leve livet deres. Jeg mener også at om det er 8 eller 10 år imellom søsken ikke spiller så stor rolle. aldersforskjellen er uansett ganske stor. Anonymous poster hash: c8dbb...08f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #11 Skrevet 27. juni 2013 Det blir jo to enebarn, men nå er det jo gjort likevel... Frekke folk i familien uansett! Anonymous poster hash: 78617...d64
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #12 Skrevet 27. juni 2013 8 år mellom mine to eldste. Fikk førstemann som 20 åring og traff mannen min og vi fikk felles barn da eldste var 8. Veldig fin aldersforskjell, tenker 10 år er like fin. Ikke tenk på hva andre synes, du er jo ennå ung og trenger ikke stresse. Er nok ekstra stas å få søsken når man er så stor, de viktigste er at de får søsken. Masse lykke til. Anonymous poster hash: f4a58...ee7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #13 Skrevet 27. juni 2013 Jeg var 18 da jeg fikk mitt første barn. Nå er jeg 28 og venter nr 2.....med mann nr 2. Skulle gjerne ha gitt barn 1 søsken for mange år siden, men jeg har ikke vært klar for det. Nå har vi kjøpt oss hun og har plass, begge har fast jobb. Man skal jo kunne gi barnet sitt en god oppvekst også. Det kan dere nå, og igjen har noe med hvor lenge dere venter med det. Anonymous poster hash: a00cd...62e
Juks Skrevet 27. juni 2013 #14 Skrevet 27. juni 2013 Følg planen dere har, trekk på skuldrene vist det kommer såkalte gode råd fra andre, det er ikke de som bestemmer eller vet alt. Jeg har barn med aldersforskjell på ti år og eldste barnet elsker babyen, og nå fungerer det helt toppers. Det er god hjelp å få fra den eldste.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #15 Skrevet 27. juni 2013 Takk for svar alle sammen. Greia er at folk har mast siden vi flyttet sammen og det er 4 år siden. Er bare så lei av at det skal være hovedtema hver gang vi er med samboers familie. Det er dette som er riktig for oss. Vi møttes da vi var 21 og 22 år. Samboer var ikke klar for barn så tidlig og hadde nok med å finne seg til rette i rollen som stefar. Og det har han klart kjempebra. Vil bare gjøre det riktig denne gangen. Planlegge et ønsket barn som blir født inn i et liv med stabile rammer rundt seg. Det ble desverre ikke min datter men har nå brukt disse årene på å skape gode, trygge rammer rundt henne. Har ikke følt at et nytt barn har passet inn disse årene vi har jobbet oss opp mot målene vi satte oss. Skulle bare ønske samboers familie forstod dette. H.i Anonymous poster hash: 95cb5...696
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #16 Skrevet 27. juni 2013 Dropp det de sier, og stol på dere selv dere Her er vi 3 søstre, min eldste søster er 9 år eldre enn meg, min andre søster er 1 år eldre enn meg, og vet du hva: jeg har alltid hatt et bedre forhold til min eldste søster! Nå i voksen alder, så har vi daglig kontakt, mens jeg snakker med hun som er 1 år eldre enn meg ca hver 3 mnd... Heller sikre dere at dere gjør det dere mener blir rett, enn å plumpe ut i det, og få barn for tidlig, det kan i verstefall splitte hele familien å få barn for tidlig... Anonymous poster hash: efae3...0d9
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 27. juni 2013 #17 Skrevet 27. juni 2013 Mine søstere er 10 og 13 år eldre enn meg og vi har hatt et nært forhold hele veien. Når jeg var liten var jeg dukken dems og nå er vi bestevenner alle 3. Kunne aldri tenke meg et liv uten de og vi stiller opp for hverandre i tykt og tynt.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #18 Skrevet 27. juni 2013 Jeg vet ikke hvem "folk" er, men jeg hadde gitt beng i hva de mener Dere er 27 og 28 år, dere har god tid til å få det slik dere ønsker før dere får barn. Ta det fra meg, her er det 10 år mellom eldste og yngste (har dog 2 i mellom dette, men er 6 år mellom nr 1 og 2 ), det kommer ikke til å spille noen rolle om det er 8 eller 10 år imellom dem. Den eldste vil nok mest sannsynlig oppføre seg som "reservemamma" de første årene uansett. Er vel først når yngste får mange flere år på seg at søsken blir mer som venner når det er såpass stor aldersforskjell på dem så mitt råd; hold dere til planen deres, syns den høres fin ut, jeg Anonymous poster hash: 9f1b5...e0a
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #19 Skrevet 27. juni 2013 Folk er en blanding av samboers familie. Deres slekt, venner, naboer ja i hrunn deres vennekrets i tillegg til slekten. Folk er også noen av våre felles venner på vår alder. Trist at så mange mener at vi burde ha satt i gang med felles barn for lengst og at vår plan er prippen. Men det er så lett for de og si da de alle tok riktig vei først. H.i Anonymous poster hash: 95cb5...696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå