Gå til innhold

Noen som har erfaring med flyktninger fra Somalia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer noen til bygda her. Kvinner, men kam nok bli fam gjenforening på et par av de. Erfaringer? Nå vil jeg høre fra de som kjenner til de godt, ikke de som synser...

Anonymous poster hash: 15e9d...4d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har tidligere jobbet tett med personer fra ulike land, deriblant Somalia, i underkant av to år.

Mennesker fra Somalia er like forskjellige som alle oss andre!

Noe jeg vil trekke fram er at mennesker fra Somalia gjerne kommer fra ekstreme krigsområder og fra et land som ikke fungerer særlig godt.

Dersom jeg får lov til å generalisere litt vil jeg si at kvinnene jeg har møtt fra Somalia var sterke damer med bein i nesa som gjerne hadde reist alene til Europa, eventuelt med barn. De fleste andre kvinnene jeg møtte reiste gjerne som en del av en familie/sammen med en eller flere menn etc.

Mye bra kan skje dersom ei bygd er åpen og legger til rette for gode møteplasser. Det enkleste er ofte det beste, et sted en kan ta en prat og bli litt kjent.

Lykke til med nye naboer :)

Anonymous poster hash: daf90...c14
Skrevet

Bare barn. De ble raskt og godt integrert. Lærte språket på null komma niks og lever som vanlige norske barn både med skole, fritidsaktiviteter og ferier.

Har ingen personlig erfaring med voksne.

Anonymous poster hash: ba6f9...019

Skrevet

Anonym bruker 20:52 igjen.

Noe jeg kan legge til er at Norge er et veldig byråkratisk samfunn, sammenlignet med en del andre land. Videre kreves det gjerne utdanning, kurs etc for så og si alle typer arbeid.

Jeg har tidligere opplevd at mennesker fra en del andre land bruker tid på å bli kjent med vårt system, naturlig nok. Særlig dersom de kommer fra land hvor, for eksempel, arbeid skapes på mer uformelle måter etc.

Det samme med skolegang, som kan være mer sporadisk og uformelt.

Igjen, ønsker deg/dere lykke til. Har selv opplevd bygda på sitt verste i forhold til flyktninger og håper dere lykkes bedre enn hva en del andre små samfunn har gjort!

Av persolig erfaring anbefaler jeg frivillig engasjement som flyktningeguide via Røde Kors, dersom du/dere har et ønske om å dette.

Anonymous poster hash: daf90...c14
Skrevet

Jeg er enig med hun første som svarte. Jeg har jobbet med flyktninger fra mange land, og somaliske damer er noen av de flotteste og sterkeste hardbarka kvinnfolkene jeg har møtt! Og med en fantastisk sans for humor :) selvsagt vanskelig å generalisere. De aller fleste som kommer til et nytt sted som flyktninger har det vanskelig, og er usikre. Innlem dem fra første stund, det er fargerike folk. Og ps, somaliere er egentlig noen arbeidsjern, men her til lands vil ingen ansette dem. I USA f.eks er somaliere svært ettertraktet på jobbmarkedet. Så ikke døm noen :) håper dere tar dem vel imot!!

Anonymous poster hash: 20d76...cb5

Skrevet

Jeg har jobbet med, og blitt kjent med flyktninger fra somalia, og har desverre ikke så mange gode erfaringer. En av de jeg jobbet med fortalte meg at holdningen i somalia er at mennene ikke vil jobbe, og de vil heller ikke at damene deres skal jobbe.. Så, da forstår man jo hvorfor mange kommer til "snillisme"-landet Norge.. 

Anonymous poster hash: 60a0a...950
Skrevet

Jeg jobbet med en familie fra somalia, og moren til disse barna var fantastisk. Ungene hærlige også :-)

Anonymous poster hash: 3f8e8...5cc
Skrevet

Har mye kontakt med somalier igjenom jobben. Har vært borti de som mener at kvinner skal hoøde seg inne og ikke vise seg for andre og i de som mener at kvinner skal gjøre alt og de bare skal sitte å røyke og prate og så har jeg møte på de hvor far og mor jobber alt de kan for at familien på ofte fem barn skal ha det de trenger.

De er vanskelig å gi ett eksakt bilde av en somalier, de er like forskjellige som oss, men en ting skal kvinnene ha, de er veldig omsorgsfulle og vil ofte de rundt seg det beste. Har fått både masse god mat og mange klemmer fordi vi er snille og gode med barna deres og hjelper de med alt fra klær til kontakt med rette instanser.

Anonymous poster hash: 1045e...e2f
Skrevet

Ingen positive erfaringer.

Anonymous poster hash: 176a6...637

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...