Gå til innhold

Angående sykepleiernes sutring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det værste er at det er pasientene og brukerne som lider av dette. Det er jo dem man er her for. Det er helt forjævelig å ikke ha tid til dem slik at de får den verdige hjelpa de trenger. Bare dette skulle jo ha vært grunn nok til å gjøre noen endringer.

Pluss.. alle tall viser at det blir bare færre og færre som utdanner seg. Det blir bare flere og flere som trenger hjelp.

Hvordan skal dette gå opp?

Anonymous poster hash: 51928...30d

Norge trenger 7700 flere sykepleiere (minst) innen 2020.

Samtidig synker rekrutteringen til sykepleierutdanningen for tredje året på rad.

Mange forsvinner ut av yrket. Man må utdanne to sykepleiere for å få én ut i jobb.

Skjønner ikke at folk er blinde for denne fremtidige krisen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder med sykepleierene på alt annet enn "lang utdannelse" (den er bare tre år, og store deler av det er praksis, ikke skolegang), og den evinnelige sammenligningen med "mannsdominerte yrker" - helt irrelevant.

Er sykepleier selv, men jobber som noe helt annet fordi jeg ikke orker turnus, helgejobbing, jobb jul, 17-mai, påske etc (å få jobbe i prinsen, 1. mai, Kristi himmelfart og slikt er derimot helt gull, masse ekstra penger for en meningsløs rød dag!), rovdriften de fleste sykehus driver på de ansatte, stigmatiseringen, de ubehagelige uniformene og den vonde lukten av syke uvaskede mennesker. Er heller ikke så begeistret for andre menneskers kroppsvæsker, og møkklei av å bli satt til å lage mat, tørke støv, vaske gardiner, mate folk, stå og pusse slimete gebiss fulle av gamle matrester etc.

Anonymous poster hash: ffc68...8ba

Skrevet

Det blir mindre og mindre attraktivt å jobbe som sykepleier. Da jeg var ferdigutdannet var det forholdsvis ok bemanning, lite sykemeldinger osv. Med flytting fra gml til nytt sykehus endret det meste seg, og ved alt det som skjer med nedlegginger, sammenslåinger det gjør noe med en.... Jeg startet å studere igjen, og kommer nok ikke til å jobbe som sykepleier igjen.

Det er pasientene det hele går utover...

Noen må jobbe som sykepleiere....

Anonymous poster hash: b6eb1...af5

Skrevet

Jeg valgte å bli sykepleier fordi jeg ønsket å gi omsorg og støtte til syke folk.. jeg kunne best å snakke med folk og jeg ville bruke det jeg kunne best, derfor ble jeg sykepleier.. etter 15 år merker jeg at tiden blir mindre og mindre.. jeg har ikke tid til å sette meg ned med hver enkelt, jeg må stresse rundt.. og jeg må jobbe døgnet rundt og blir tullete av å omstille meg til dag, kveld og natt hele tiden.. Familien min blir lei seg over at jeg ikke kan være sammen med de på juleaften og 17. Mai.. det er hjerteskjærende når datteren min kommer å sier "men mamma.. jeg vil være sammen med deg", når "alle andre" familier er sammen...

I tillegg har jeg skrevet en del skademeldinger som har gått på fysiske angrep og trusler..  Da jeg utdannet meg tenkte jeg lite på hvilke arbeidstider jeg ville ha, jeg ville bare utdanne meg til noe jeg likte å gjøre.. 

Dessverre er jeg blitt mer eller mindre utbrent.. en sommer jobbet jeg 18 netter på rad.. fordi jeg ble beordret til det.. om det er lov er en annen sak, men det var nødvendig for avdelingen.. 

Synes det er synd, men vi trenger gode arbeidstider og flere sykepleiere.. stå på :) 

Skrevet

Jeg holder med sykepleierene på alt annet enn "lang utdannelse" (den er bare tre år, og store deler av det er praksis, ikke skolegang), og den evinnelige sammenligningen med "mannsdominerte yrker" - helt irrelevant.

Er sykepleier selv, men jobber som noe helt annet fordi jeg ikke orker turnus, helgejobbing, jobb jul, 17-mai, påske etc (å få jobbe i prinsen, 1. mai, Kristi himmelfart og slikt er derimot helt gull, masse ekstra penger for en meningsløs rød dag!), rovdriften de fleste sykehus driver på de ansatte, stigmatiseringen, de ubehagelige uniformene og den vonde lukten av syke uvaskede mennesker. Er heller ikke så begeistret for andre menneskers kroppsvæsker, og møkklei av å bli satt til å lage mat, tørke støv, vaske gardiner, mate folk, stå og pusse slimete gebiss fulle av gamle matrester etc.

Anonymous poster hash: ffc68...8ba

sammenligningen med mannsdominerte yrker går på lønn for like lang utdanning. Ikke irrelevant spør du meg. 3 år er ikke spesielt lang utdanning, men så har jo de fleste sykepleiere videreutdanninger etterpå óg da. Har erfart arbeidsoppgavene du nevner, og mener det går på dårlig ledelse og ressursbruk.
Skrevet

Jeg er sykepleier og forlot yrket. Aldri i verden om jeg går tilbake!!!

Anonymous poster hash: 838cb...ca9
Skrevet

Dette gjelder ikke bare i forhold til sykepleiere og uenighetene der, men jeg kjenner jeg rett og slett blir provosert over uttalelser som: "Dette visste dere før dere begynte på utdanningen!", "Dette har du valgt selv!" og ikke minst: "Hvis det er så ille, skift jobb da!"

Hvordan i all verden ville dette ha sett ut etterhvert, da? Er det slik at når man har kommet inn i et yrke, så skal man bare resignere og la humla suse, og ikke jobbe for endringer som vil bedre yrket og (forhåpentligvis!) rekrutteringen til yrket? Det må da være rom for diskusjoner omkring arbeidssituasjon, og søken etter stadige forbedringer?

Hvis alle misfornøyde i dag bare skulle hoppe avis finne seg og annet, ville det se svært mørkt ut for mange yrkesgrupper i framtiden. For hvis vi idag ikke er fornøyde med ordningene, hvordan kan vi da forvente at våre barn etterhvert skal innta disse yrkene? Lang skolegang og en ren akademisk utdannelse er gull det, men vi kan overhodet ikle basere oss på at alle skal velge dette i framtiden.

Det er idag vi må legge føringene for framtiden til den oppvoksende generasjon.

Skrevet

Sykepleierne har lavere inntekt enn gjennomsnittet i forhold til lengde på utdanning. Sykepleiere har et ekstremt belastende yrke psykisk og fysisk, og er det yrket med desidert flest yrkesskader (belastningsskader ikke inkludert), så og si ingen får innvilget yrkesskadeerstatning i forhold til andre sektorer. Risikosport med andre ord. Vi jobber 3 delt turnus som også gir helseplager. Vi har en av de høyeste skilsmissestatistikkene. Vi jobber hver 3. helg og annenhver røde dag. Øker vi belastningen ytterligere på denne store og livsviktige arbeidsgruppen vil det resultere i flere sykemeldinger, skilsmisser, alenemødre, forsmådde barn etc. Hvordan vil dette påvirke samfunnsøkonomien? Når de norske sykepleierne rømmer yrket, vi får større bemanningsproblemer, flere importerte sykepleiere med dårlige språkkunnskaper, og generelt (mye) dårligere helsevesen, hvem er det som vil sutre da tror dere??

Oppriktige spørsmål: når dere jobber helg, får dere ikke tilsvarende fri samme uken? Er ikke det en av fordelene med turnus? At man kan ha fri når alle andre jobber. ..

Og hva slags andre tre-årige høyskoleutdannelser gir høyere lønn? Sosionom? Barnevernspedagog? Har dere minat av alle?

Anonymous poster hash: 33df9...c2f

Ja vi har minst av alle, tror førskolelærere har ca samme grunnlønnen....? Politi vet jeg ikke grunnlønnen for, men den er ihvertfall høyere enn for sykepleiere, de har mye bedre tillegg en sykepleiere, og en gullgjev pensjonsordning. Ingenører har tre-årig høgskoleutdannelse og har i kommunal sektor mye høyere grunnlønn og ingen ubekvem arbeidstid. Jeg har kamerater som er rørleggere og elektrikere som tjener mer enn meg, og da er det inkludert mine tillegg for ubekvem arbeidstid.. 

Anonymous poster hash: 5ae98...200

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage, min svigerinne jobber som sykepleier. Vi har like lang utdannelse og like lang ansiennitet. Jeg jobber 100 % og hun jobber 80 %. Med alle sine tillegg har hun mye mer inntekt enn meg i måneden enda hun jobber mindre. I tillegg har hun mulighet til og jobbe ekstra når hun vil for ekstra penger, noe jeg ikke har.

Anonymous poster hash: 90c5a...0ee

Skrevet

Sykepleierne har lavere inntekt enn gjennomsnittet i forhold til lengde på utdanning. Sykepleiere har et ekstremt belastende yrke psykisk og fysisk, og er det yrket med desidert flest yrkesskader (belastningsskader ikke inkludert), så og si ingen får innvilget yrkesskadeerstatning i forhold til andre sektorer. Risikosport med andre ord. Vi jobber 3 delt turnus som også gir helseplager. Vi har en av de høyeste skilsmissestatistikkene. Vi jobber hver 3. helg og annenhver røde dag. Øker vi belastningen ytterligere på denne store og livsviktige arbeidsgruppen vil det resultere i flere sykemeldinger, skilsmisser, alenemødre, forsmådde barn etc. Hvordan vil dette påvirke samfunnsøkonomien? Når de norske sykepleierne rømmer yrket, vi får større bemanningsproblemer, flere importerte sykepleiere med dårlige språkkunnskaper, og generelt (mye) dårligere helsevesen, hvem er det som vil sutre da tror dere??

Jeg har en ting å si til dette: 

AMEN

Anonymous poster hash: d1ac5...663

Skrevet

Oppriktige spørsmål: når dere jobber helg, får dere ikke tilsvarende fri samme uken? Er ikke det en av fordelene med turnus? At man kan ha fri når alle andre jobber. ..

Og hva slags andre tre-årige høyskoleutdannelser gir høyere lønn? Sosionom? Barnevernspedagog? Har dere minat av alle?

Ja vi har minst av alle, tror førskolelærere har ca samme grunnlønnen....? Politi vet jeg ikke grunnlønnen for, men den er ihvertfall høyere enn for sykepleiere, de har mye bedre tillegg en sykepleiere, og en gullgjev pensjonsordning. Ingenører har tre-årig høgskoleutdannelse og har i kommunal sektor mye høyere grunnlønn og ingen ubekvem arbeidstid. Jeg har kamerater som er rørleggere og elektrikere som tjener mer enn meg, og da er det inkludert mine tillegg for ubekvem arbeidstid..

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage, min svigerinne jobber som sykepleier. Vi har like lang utdannelse og like lang ansiennitet. Jeg jobber 100 % og hun jobber 80 %. Med alle sine tillegg har hun mye mer inntekt enn meg i måneden enda hun jobber mindre. I tillegg har hun mulighet til og jobbe ekstra når hun vil for ekstra penger, noe jeg ikke har.

Dere også burde fått et lønnsløft. Absolutt! Heldigvis slipper dere å jobbe natt, kveld, helg og røde dager. Men dere gjør et fantastisk arbeid som fortjener å verdsettes mer :-)
Skrevet

Dette gjelder ikke bare i forhold til sykepleiere og uenighetene der, men jeg kjenner jeg rett og slett blir provosert over uttalelser som: "Dette visste dere før dere begynte på utdanningen!", "Dette har du valgt selv!" og ikke minst: "Hvis det er så ille, skift jobb da!"

Hvordan i all verden ville dette ha sett ut etterhvert, da? Er det slik at når man har kommet inn i et yrke, så skal man bare resignere og la humla suse, og ikke jobbe for endringer som vil bedre yrket og (forhåpentligvis!) rekrutteringen til yrket? Det må da være rom for diskusjoner omkring arbeidssituasjon, og søken etter stadige forbedringer?

Hvis alle misfornøyde i dag bare skulle hoppe avis finne seg og annet, ville det se svært mørkt ut for mange yrkesgrupper i framtiden. For hvis vi idag ikke er fornøyde med ordningene, hvordan kan vi da forvente at våre barn etterhvert skal innta disse yrkene? Lang skolegang og en ren akademisk utdannelse er gull det, men vi kan overhodet ikle basere oss på at alle skal velge dette i framtiden.

Det er idag vi må legge føringene for framtiden til den oppvoksende generasjon.

Nettopp!
Skrevet

Jeg henger meg litt opp i dette med turnus, for det er da mange andre yrkesgrupper som jobber turnus og har fri på "ugunstige tider" når barn og partner uansett er på skole eller jobb, det er ikke noe særegent for sykepleiere? Arbeidsbelastning er en annen sak, her burde kanskje helseforetakene se mer på menneskene på gulvet istedenfor tallene på papiret... Men igjen, det er mange andre yrker med høy arbeidsbelastning som er fysisk krevende uten at deres fagforeninger stikker seg like langt fram (og skaper et bilde av deres yrkesgrupper som sutrete). Dersom man ikke lenger trives i jobben sin bør man vurdere andre muligheter, omskolering, administrative stillinger, etc. Dersom det er mer lukrativt å være snekker eller rørlegger så bli for all del det -_-

Klart det finnes andre yrkesgrupper med ubekvem arbeidstid, men kanskje ikke så mye som mer enn hver tredje helg og annenhver rød dag som ble skrevet litt lenger oppe. Og antageligvis med betraktelig høyere tillegg for kveld og natt. Antagelig også bedre turnusordning. De fleste har også kortere arbeidsuke med tredelt turnus enn det sykepleierene har. En 100% stilling for tredelt turnus for sykepleiere er 35,5 timer tror jeg? Mens mange andre har 33 eller noe i den duren. Litt ute på tynnis her altså, så skal ikke være helt bombastisk på den siste påstanden der :-)

Nå er det vel ikke alle som det er aktuelt og bli rørlegger eller snekker for. En har jo valgt yrket for at det er denne retningen en ønsker og vil. Valgte det kanskje i en alder av 18 år da turnus var helt greit, og en så ikke konsekvensene før en stiftet familie. En blir hele tiden forestillt at nå er det snart sykepleierene sin tur til å få et skikkelig lønnsløft, bedre turnusordning med helgearbeid hver 4. uke i stedet for hver 3. osv. Så skjer det motsatte. Sammenlignbare yrker stiger mer enn oss, og staten vil pålegge oss enda mer ubekvem arbeidstid uten noen form for godtgjørelse utenom de latterlige tilleggene vi allerede har.

Og dette med forbund, norsk sykepleieforbund er utrolig svakt, og stikker seg lite frem. I 08 eller 09 streiket  norsk sykepleierforbund i 14 dager for å godta en avtale med en lønnsstigning lavere enn forventet stigning i konsumprisinndeks. Det er rett og slett en vits. Det var da jeg meldte meg ut av sykepleierforbundet og forlot mitt yrke som jeg egentlig er så gla i. Heldigvis hadde jeg økonomi til å endre på mitt yrkesvalg, det er det ikke alle som har. Så å bare omskolere seg er ikke så lett. Men å se alt dette når en er ung og skal belge vei i livet er ikke så lett. Og når realaiteten synker inn, og utviklingen går i motsatt vei av det en var forestillt, så skal en vitterlig ha lov å kjempe! At det blir oppfattet som sutring syns jeg er synd.

Skrevet

Jeg syns ikke sykepleierne blir godt nok tatt vare på. At de må starte på 0 ansennitet etter ferdig utdanning syns jeg er forferdelig. Typisk feministiske yrker.

Anonymous poster hash: 18ed0...4b8
Skrevet

For en utrolig ufin måte å møte sykepleiere på! Å svare voksne folk med at de sutrer?! Helt forkastelig og usaklig debatteknikk. Bare enda et godt eksempel på hva de må finne seg i.

Jeg er ikke sykepleier selv, det frister ikke å gå tre år på skole med tilhørende studielån for å ende opp med slike ugunstige arbeidstider og utakknemlig lønnsnivå. Ære være dere som har valgt dette frivillig! Stå på krava deres, dere har min støtte hvertfall!

Skrevet

Jeg er sykepleier. Ganske nyutdannet. Jeg visste omtrent hva jeg kunne forvente I lønn, og jeg visste jeg matte jobbe turnus og på ulike helligdager. Det er ikke var like forberedt på var hvor fysisk og ikke minst psykisk krevende jobben faktisk var. De dagene jeg har fått tid til å spise mat uten å kaste den I meg, eller få spist over hodet, eller de dagene jeg faktisk har fått muligheten til å gå på toalettet flere en en gang er helt fantastiske. Ofte kommer jeg hjem, ødelagt fordi jeg er så sulten og sliten, full av dårlig samvittighet fordi jeg ikke rakk over alt jeg burde ha gjort. Jeg føler jeg knapt har sett pasientene, og langt mindre fått gitt dem det de egentlig trengte pga så mye annet som skal gjøres hele tiden. Hadde vi bare vært litt bedre bemannet slik at man faktisk kunne sitte I ti minutter å spise seg met uten å ha dårlig samvittighet for det, ja da hadde jeg vært evig nok takknemlig.

Anonymous poster hash: 5f7de...a80

Skrevet

Synes denne og Støre diskusjonen her inne viser at folk som ikke har arbeidet i helsevesenet eller hatt behov for hjelp o.l av helsepersonell, ikke aner hva de snakker om!!

Skrevet

Jeg er bonde, arbeider hver eneste dag, morgen som kveld, tunge løft, møkkete jobb, veldig dårlig betalt i forhold til timene jeg legger ned. Risikoer større enn å bli klapset av en pasient kan en trygt si.

MEN

Jeg har valgt det selv og elsker det! :-) Hadde jeg mistrivdes så sterkt som jeg leser enkelte gjør så hadde jeg skiftet jobb. Det er jo ikke verre enn det?! Å fyre seg opp så vanvittig må tære på energien, slitsomt..

Ps, tidligere jobbet jeg som sykepleier ;-)

Anonymous poster hash: 5d73b...b04

Skrevet

Dere også burde fått et lønnsløft. Absolutt! Heldigvis slipper dere å jobbe natt, kveld, helg og røde dager. Men dere gjør et fantastisk arbeid som fortjener å verdsettes mer :-)

Takk :)

Skrevet

Jeg er bonde, arbeider hver eneste dag, morgen som kveld, tunge løft, møkkete jobb, veldig dårlig betalt i forhold til timene jeg legger ned. Risikoer større enn å bli klapset av en pasient kan en trygt si.

MEN

Jeg har valgt det selv og elsker det! :-) Hadde jeg mistrivdes så sterkt som jeg leser enkelte gjør så hadde jeg skiftet jobb. Det er jo ikke verre enn det?! Å fyre seg opp så vanvittig må tære på energien, slitsomt..

Det er ei veldig deffensiv haldning at "om ein ikkje trives er det berre å slutte."  Problemet er jo at det er mange som etter kvart vel å gjere dette pga meir press om helgearbeid og overtid.  Dette er gjerne folk som har vore i yrket ei stund og har viktig erfaring og kompetanse.   Vi treng fleire dyktige sjukepleiarar, og vi treng sjukepleiarar som trives i arbeidet. 

Eg synes arbeidet som sjukepleiar er spennande og gjevande, men er ein av dei som er frykteleg lei av helg og heilagdagsarbeid, og har difor teke konsekvensen av dette.

Eg likar ikkje syteinntrykket som vert skapt i denne debatten, men eg meiner sjukepleiarane må få lov å stå opp og sloss mot endå dårlegare arbeidstidsavtalar enn ein allereie har. 

Skrevet

MEN

Mener du at sykepleierne i stedenfor å jobbe for bedre arbeidsvilkår, enten bare skal akseptere forholdene eller forlate yrket? Hva skjer når vi alle har forlatt vår post?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...