Gå til innhold

Hvem kan få overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt på NAV, og ser at det er krav til aktivitet, alder på barn og at beløpet reguleres i forhold til inntekten. Her er en case for dere vise damer, som tilsammen vet mye om mye...

Jeg og mannen har to barn. Kan vi registrere ett barn på hver av oss? Altså at det ene bor hos meg og det andre hos han? Får vi da begge to utvidet barnetrygd? Eller gjelder det bare de som har barna mer enn 50%?

Og kan vi begge søke om overgangsstønad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved 50/50 deling er man ikke aleneforeldre og det genererer ingen ekstra stønader. Uansett hvor barna måtte ha sin faste adresse.

Men mange jukser på dette. Har omsorgen for 1 barn hver, skriver en fiktiv avtale på 60/40 og 40/60 for så å praktisere 50/50. Da kan begge to søke stønader som aleneforeldre, men det er JUKS.

For å mottta stønader må man ha barnet 60% eller mer.

Anonymous poster hash: ed2a8...55b
Skrevet

Og hvis man har barnet 60% får man farsbidrag også? Og motsatt?

Skrevet

Og hvis man har barnet 60% får man farsbidrag også? Og motsatt?

Ja, det kan man få. Man kan også få bidrag ved 50/50-deling, men KUN dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre. Hvor mye det er snakk om før det er "vesentlig" vet jeg ikke, men det vet sikkert NAV.

Skrevet

Tusen takk for svar:-) Ble litt klokere:-)

Skrevet

Det var bra :)

Anbefaler dere, etter å ha vært på mekling og fått meklingsattest, å bestille en time hos en saksbehandler på NAV. Da får dere vite om rettigheter og plikter ihht. den avtalen dere har skrevet.

Skrevet

Er det ikke sånn at man ikke kan ha jobb for å få overgangsstønad?

Anonymous poster hash: 81991...68b

Skrevet

Man kan ha jobb. Etter at barnet (eve. yngste barnet) har fylt 1 år så stilles det krav til minimum 50% aktivitet, som i jobb eller skole.

Det trekkes da 40 øre per krone man tjener når man er i lønnet arbeid.

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: b39e0...2ae

Skrevet

Har lest litt på NAV, og ser at det er krav til aktivitet, alder på barn og at beløpet reguleres i forhold til inntekten. Her er en case for dere vise damer, som tilsammen vet mye om mye...

Jeg og mannen har to barn. Kan vi registrere ett barn på hver av oss? Altså at det ene bor hos meg og det andre hos han? Får vi da begge to utvidet barnetrygd? Eller gjelder det bare de som har barna mer enn 50%?

Og kan vi begge søke om overgangsstønad?

ALENEforeldre kan få os. Ikke to foreldre med delt omsorg. Høres ut som du planlegger å svindle...

Anonymous poster hash: 09984...172

Skrevet

Planlegger ikke å svindle, spør fordi jeg lurer. Vet ikke hvordan noe blir enda, og da er det greit å vite litt.

Skrevet

Man må jobbe eller studere mer enn 50% av fulltid for å i det hele tatt få overgangsstønad. Og overgangsstønaden blir redusert i samsvar med lønna. Overgangsstønaden er ment til å spe på annen inntekt, dersom inntekten er lav. 

Anonymous poster hash: 0879a...910

Skrevet

Barna må være under 8 år, og man kan få overgangsstønad i maks 3 år totalt. Man må være enslig forsørger, og det er man hvis man har barna mer enn 60%. 

Anonymous poster hash: 0879a...910

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...