Gå til innhold

Dere som studerer/har studert mens dere har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig? Hvordan studier tok dere? Dagtid, kveldstid, heltid, deltid?

Anonymous poster hash: 04132...e2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok en videreutdanning på deltid over 2 år, jobbet fult og hadde en 1 åring når jeg startet opp. 

Krevde at jeg var relativt konsentrert når jeg holdt på, men gikk veldig bra egentlig. 

Fulgte nøye med i undervisningen, leste om kvelden og i perioder med eksamen/oppgaver måtte pappan ta alt i hus og m gutten vår. Dette hadde vi avklart på forhånd sånn at han også var klar over hva som ville skje. Tror nok det er en viktig bit, slik at det ikke blir krangling oppi det hele:) 

Anonymous poster hash: adc3e...3cd
Skrevet

Heltid, gikk helt fint...han gikk i bhg.

Anonymous poster hash: 5a5be...36a
Skrevet

Tok en treårig høgskoleutdanning over fire år. Fikk barn midt i studiet, hadde permisjon et skoleår og fortsatte.

Det var helt strålende å ha ettåring i barnehage samtidig med skole og deltidsjobb. Masse tid, lite stress.

Anonymous poster hash: 2d538...f45
Skrevet

Tar en bachelor i barnevern på heltid. Går veldig bra. Barnet er i barnehage på dagtid så jeg får nok lesetid og så leser jeg og skriver oppgaver på kveldstid.

Praksisperioden var litt stressende med både "jobb" fra 08-16 hver dag + lesing, oppgaveskriving og å ta godt vare på barnet, men jeg kom meg igjennom det også :)

Anonymous poster hash: e5b37...5c4
Skrevet

Hvordan hadde du råd til det? Jobbet du noe ved siden av?

Skrevet

Så flinke dere er. Jeg syns det virker så vanskelig å få hverdagen til å gå opp med både deltidsjobb, studier og barn. Ikke vet jeg hvordan vi skal ha råd til at jeg studerer heller. Mannen jobber jo fulltid også. Ofte må han jobbe til litt utpå kvelden, så da må jo jeg være hjemme, kan ikke være på skolen da f.eks..

Skrevet

Fulltidsstudent på universitet. Masternivå. 2 barn og 0 problem. Stortrives som studentmamma. :) Hverdagene er fleksible og feriene lange.

Anonymous poster hash: 7a020...1ac

Skrevet

Fulltidsstudent på universitet. Masternivå. 2 barn og 0 problem. Stortrives som studentmamma. :) Hverdagene er fleksible og feriene lange.

Får du studielån du kan leve av istedenfor inntekt da? Hehe, bare nysgjerrig på hvordan dere får økonomien til å gå opp :P

Skrevet

Hvordan hadde du råd til det? Jobbet du noe ved siden av?

Nei. Fikk stipend og lån og ellers har en samboer som tjener ganske ok med penger ;) 

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg har gjort litt av hvert. Tok noen fag på kveldstid, da hun var baby. Da hun var et år gikk tok jeg påbygging. Begynte på bachelor da hun var 3 år.

Nå blir jeg hjemme et år siden jeg skal ha baby.

Har to år igjen, studerer heltid.

Synes det går veldig veldig bra:) Deilig å kunne ta en dag fri av og til, hente sent og levere tidlig. Har mye mer tid nå med mini enn det jeg hadde da jeg jobbet 100%.

Det eneste negative er at det kan være veldig hektisk på slutten av semesteret pga eksamen, men får igjen for det siden jeg har fri hver helg, i ferier osv.

Skrevet

Jeg er heltidsstudent med to barn, begge i bhg. Har studielån og 40 % jobb. Alt har fungert kjempebra, både mtp tid til både studier, barn og jobb samt økonomisk. Nå har jeg dessverre ikke krav på mer støtte fra lånekassen, så etter jul må jeg bgynne å jobbe minst 60 %. Gruer meg til det, for det kommer jo til å gå utover studiene.

Anonymous poster hash: 77086...126
Skrevet

Gikk tre år på høyskole fulltid(sykepleier). Vi har kun ett barn som var 5 år når jeg startet og 8 år når jeg var ferdig så det gikk greit. Men det var hektisk, spesielt i praksisperiodene hvor vi går 80% stilling(dag,kveld,natt,helg) + innleveringer hver uke,+ at jeg jobbet 50% ved siden av under hele studiet. 

Jeg synes det er har veldig slitsomt i de hektiske periodene. Men rolig og behagelig i de mindre hektiske periodene(de periodene hvor vi kun har hatt undervisning på skolen 3-4 dager i uken). 

Mine inntekter under studiene var per mnd: 

Lånekassen: 8000 kr

Lønn ca utbt.: 10000-12 000 kr

barnetrygd: 970 kr

Anonymous poster hash: e705e...fd1
Skrevet

Tatt fire år på høgskolen (heltid), fikk barn midt i tredje studieår, mannen fikk all permisjon. Jeg leste stort sett hjemme og møtte bare opp på eksamen fram til hun ble ett år og begynte i barnehage. Var viktig for meg å amme henne, derfor jeg valgte å lese en del hjemme. Det gikk veldig fint og jeg hadde ingen fag som krevde obligatorisk oppmøte:) Det krevde god selvdisiplin bare! Nå er hun 1,5 år, går hun i barnehage og jeg har B i snittkarakter så langt. Syns det er helt fantastisk å være studentmamma, er flott og fleksibelt. Praksis kan være utfordrende som en over her nevner. I mitt tilfellet gikk praksis også greit. Jeg søkte om å få tatt all resterende praksis mens jeg var gravid, og det la skolen og praksisplass tilrette for;)

Anonymous poster hash: e1527...1e9

Skrevet

Får du studielån du kan leve av istedenfor inntekt da? Hehe, bare nysgjerrig på hvordan dere får økonomien til å gå opp :P

Jeg er ikke samme som skrev over, men er også masterstudent med to barn. Fra lånekassen har jeg 100.000 utbetalt i året i lån og stipend. I tillegg har jeg barnebidrag.

Mannen tjener ca. 400.000 i året.

Vi har til sammen ca. 30.000 i måneden. (kanskje litt over?!) og det greier vi oss helt fint med.

Anonymous poster hash: becd5...4c2

Skrevet

Vi fikk barn mellom bachelor og master da vi var 24 år. Det å være studentforeldre er mye mer fleksibelt enn å jobbe, så med å strukturere studiene var det ikke vanskelig å få tid. Brukte studentbarnehage mens jeg tok en master i fysikk og mannen tok en master i et samfunnsfag. Vi jobbet ikke ved siden av studiene, men mannen hadde en ganske god sommerjobb. Vi eide bil og leilighet i Oslo og syntes det gikk helt greit økonomisk, men vi hadde aldri jobbet og var ikke vant til å bruke mer penger enn vi fikk i lån og stipend så det var sikkert derfor det gikk så greit.

Skrevet

Jeg svarte lenger oppe. Masterstudent med to barn. Jeg jobber heller ikke ved siden av studiene. Konsentrer meg bare på studier og barn. Mannen jobber og tjener greit. Vi har ca 35 000 kr i mnd. Tidligere var vi begge studenter, klarte oss fint da også - uten jobber. Man må leve etter evne :)

Skrevet

Ja, både jeg og samboer har studert mens vi har hatt barn. Vi hadde ett år hvor vi studerte heltid begge to. Jobbet ett par år, og begynte å studere igjen. Min samboer studerer heltid, og jeg deltid.

Anonymous poster hash: 22f25...f68

Skrevet

Konsentrer meg OM, ikke på* ;)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Heltid (master), to barn, og det gikk helt fint - på dagtid har de jo hatt sitt å gå til, og så lenge man er flink til å disponere tiden, er det jo ikke noe problem.

Skrevet

Heltid (master), to barn, og det gikk helt fint - på dagtid har de jo hatt sitt å gå til, og så lenge man er flink til å disponere tiden, er det jo ikke noe problem.

Har du to barn? Hvor gammelt er yngste? Husker deg veldig godt fra noen år siden, spesielt hvor nydelig datteren din er (du hadde bilde før).Barna våre er på samme alder. Visste ikke a du hadde fått en til :)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Har du to barn? Hvor gammelt er yngste? Husker deg veldig godt fra noen år siden, spesielt hvor nydelig datteren din er (du hadde bilde før).Barna våre er på samme alder. Visste ikke a du hadde fått en til :)

Ja, snart fire, så ikke så liten lenger. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...