Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #1 Skrevet 27. juni 2013 Jeg er litt i villrede. Vi bor i et tettbygd strøk med mange flotte tilbud for barn, mange barnehager, en bra kommunal skole, noen private, og flere gode aktivitetstilbud innen sport og kultur. Et nabopar med fire barn i alderen 1-7 år ser ut til å isolere barna, de har ikke barna i bhg og har hjemmeskole. De har et antroposofisk livssyn og det virker som om de også vil ha full kontroll på hvem barna skal leke med. Nå hører jeg at andre som bor omkring begynner å bli bekymret. Det er en mor som hintet til meg om at man burde sende en bekymringsmelding til b-vernet. Jeg er jo nærmeste nabo, og siden jeg var hjemme med sønnen min til han var 2 år, har jeg truffet mammaen og barna en del ganger. Jeg ser at dette er gode foreldre, med flere sunne verdier, og tenker at man må jo få lov til å selv velge det man synes er riktig for sine barn, selv om jeg aldri ville valgt dette selv. Den eldste sønnen virker ganske frustrert, trassig og vanskelig og hadde nok hatt veldig godt av å komme seg litt bort fra småsøskene og treffe andre barn. Jeg er så usikker på om jeg skal "backe" opp familien eller om jeg egentlig burde vært mer bekymret og gitt uttrykk for det... Noen andre som deler filosofien denne familien har, eller som føler at dette er feil måte å oppdra unger på? Anonymous poster hash: cc2b7...e23 Anonymous poster hash: cc2b7...e23
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #2 Skrevet 27. juni 2013 Blir vel det samme som med muslimer det. Anonymous poster hash: e6143...3b0
Gjest Julia1984 Skrevet 27. juni 2013 #3 Skrevet 27. juni 2013 Liker ikke filosofien til disse foreldrene. Synes det er tragisk å skjerme barna fra nærmiljøet, skole og verden generelt. Ja, jeg synes det grenser til hva som er akseptabelt! En dag MÅ disse barna ut i verden...synes dette bare er trist lesing!!
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. juni 2013 #4 Skrevet 27. juni 2013 Om du er bekymret må du danne deg en mening om. Er du i tvil kan du snakke med barnevernet, så er det opp til de om de vil lage sak eller ikke. At de ikke har barna i barnehage eller skole synes jeg er helt greit, det er deres valg. Men om barna ikke får leke med andre barn ville jeg blitt bekymret, de trenger jo venner og sosialisering. Du kan også prate med mor i denne familien og foreslå at eldstebarnet kan delta på diverse aktiviteter.
Gjest Julia1984 Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 Men det er jo i barnehage, skole og SFO evt venner og deres nærmiljø er. Synes det trist
håperpåvinterbarn Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 Selv om man ikke er enig i andre folks livssyn, så er ikke det alene nok til å melde til barnevernet. Vi er ikke alene i denne verden, og vi har ikke fasiten på hvordan folk skal oppdra barna sine. Om det er snakk om omsorgssvikt, så er det en helt annen sak. Om folk er muslimer, hinduer, antroposofer eller hva det måtte være så er det deres sak, ikke din. Prøv å snu på flisa, ville du likt å fått atroppsofi tredd nedover halsen bare fordi alle naboene dine var antroposofer????
Gjest Julia1984 Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 Sier ikke at det er sak for barnevernet, men at det er trist at de skjermer barna sine for naturlig omgang med jevngamle på skole, SFO etc. En annen ting; håper de er ordentlige fordi det er ingen instans der som kan oppdage hvis barna blir mishandlet, misbrukt etc
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 Det er bekymringsverdig om foreldre fullstendig isolerer barna sine. Men det er betydelig forskjell på å ikke la barna leke med noen og å kontrollere hvem de skal leke med. Samt å ikke omgås naboene versus å ikke omgås noen. Anonymous poster hash: 09bca...d1b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #9 Skrevet 27. juni 2013 Selv om man ikke er enig i andre folks livssyn, så er ikke det alene nok til å melde til barnevernet. Vi er ikke alene i denne verden, og vi har ikke fasiten på hvordan folk skal oppdra barna sine. Om det er snakk om omsorgssvikt, så er det en helt annen sak. Om folk er muslimer, hinduer, antroposofer eller hva det måtte være så er det deres sak, ikke din. Prøv å snu på flisa, ville du likt å fått atroppsofi tredd nedover halsen bare fordi alle naboene dine var antroposofer???? Enig med deg i at det skal omsorgssvikt til for å melde noe til barnevernet, det holder selvfølgelig ikke at man har et annet livssyn. Spørsmålet her blir jo om barna kommer til å bli skadelidenede p.ga manglende sosialisering og utestengelse fra samfunnet... Hos muslimer og hinduer jeg kjenner er det aldri snakk om å holde barna borte fra noe som helst... Til og med sære kristne sekter oppfordrer foreldrene til å være brobyggere mot samfunnet og ikke isolere barna fra det. I denne familien lurer jeg på hvor mye av dette som er antroposofi, og hvor mye som er seperasjonsangst og behov for full kontroll fra foreldrenes side.... Jeg har i hvertfall ikke tenkt å tre noe annet livssyn nedover halsen deres Anonymous poster hash: cc2b7...e23
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #10 Skrevet 27. juni 2013 Om du er bekymret må du danne deg en mening om. Er du i tvil kan du snakke med barnevernet, så er det opp til de om de vil lage sak eller ikke. At de ikke har barna i barnehage eller skole synes jeg er helt greit, det er deres valg. Men om barna ikke får leke med andre barn ville jeg blitt bekymret, de trenger jo venner og sosialisering. Du kan også prate med mor i denne familien og foreslå at eldstebarnet kan delta på diverse aktiviteter. Ja, må bruke litt tid og vurdere dette ut i fra det jeg ser og føler. Tenker også at det er lurt å prøve å holde kontakt med familien (selv om det ikke alltid er så lett) og heller prøve å støtte de hvis dette bunner i stor skepsis og kanskje angst mot samfunnet rundt dem. Jeg vet at faren tar med eldstesønnen på svømming en gang i uken, men selvfølgelig ikke på noe svømmekurs med andre barn... Anonymous poster hash: cc2b7...e23
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #11 Skrevet 27. juni 2013 Jeg synes ikke at de burde meldes til bv (siden det norske barnevernet er som det er). Men jeg regner med at en eller annen kommer til å melde dem til bv dersom dette fortsetter. Tror det er begrenset hvor lenge de klarer å holde detaljert kontroll på alle barna sine. Og barna har tross alt kontakt med hverandre inntil videre. Og de har vel kanskje kontakt med andre antroposofiske familier? Jeg trodde antroposofer var varme tilhengere av Steinerskolene! Anonymous poster hash: 59937...128
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #12 Skrevet 27. juni 2013 Jeg synes ikke at de burde meldes til bv (siden det norske barnevernet er som det er). Men jeg regner med at en eller annen kommer til å melde dem til bv dersom dette fortsetter. Tror det er begrenset hvor lenge de klarer å holde detaljert kontroll på alle barna sine. Og barna har tross alt kontakt med hverandre inntil videre. Og de har vel kanskje kontakt med andre antroposofiske familier? Jeg trodde antroposofer var varme tilhengere av Steinerskolene! Anonymous poster hash: 59937...128 Jeg vet de har kontakt med andre antroposofiske familier og ja, de er tilhengere av "steinerfilosofien" ikke tv, bruker homeopati etc. men er nok litt skeptiske til den nærmeste Steinerskole + skeptiske til tidlig skolestart. Er spent på om de kanskje skal la sønnen begynne nå som han er 7 år... Anonymous poster hash: cc2b7...e23
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #13 Skrevet 27. juni 2013 Hva med fremtiden til disse barna? Skal de leve uten venner? Hvordan skal de få treffe noen de kan forelske seg i, flytte sammen med, og stifte familie med? Hvordan skal de lære at alle mennesker er forskjellige, med ulike tanker og behov? Hvordan skal de lære å takle en "vanlig, normal" hverdag, som de forhåpentligvis en dag vil få? Hva med utdanning, hvor mye kan man lære i hjemmeskole? Er foreldrene lærere i alle fag da, eller? Jeg ville vært bekymret for barnas fremtid. Jeg ville sagt det til barnevernet også, jeg hadde sagt at de virker veldig flinke med barna og slikt, men barna skal jo ha en fremtid også. De er jo ikke barn for alltid, og en dag må de klare seg på egenhånd. Anonymous poster hash: 15868...456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå