Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Om at vi tar mye av skattepengene osv,.. Hvor mange av dere har et inkluderende arbeidsliv på jobben? Hvem tror dere sjefen deres hadde ansatt av disse to: De hadde hatt lik utdannelse og jobberfaring men den ene må ha tillrettelegging som for eksempel flexitid, mer sykemeldt, bruker lenger tid på arbeidsoppgavene ol.? Faktum er at mange uføre gjerne vil jobbe, men få vil ansette de. Er mange som mener at alle kan jobbe litt , men hvor er disse jobbene? Hadde man hatt sånne jobber ville det vært langt færre trygdede.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Så du mener at arbeidsgiverne skal ta regningen for å få trygdede i arbeid? Som selvstendig næringsdrivende er det en selvfølge at jeg må ta valg som gagner bedriften. Hvilket valg ville du tatt om du visste at din egen inntekt og firmaets resultater ble lavere om du valgte den trygdede? Det er hundretusenvis med jobber i det offentlige. Siden lønn til offentlige ansatte og trygdeytelser kommer fra samme kassa, burde disse jobbene legges på det offentlige, ikke på skuldrene til det private næringsliv. Anonymous poster hash: 567c1...28f
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2013 Så du mener at arbeidsgiverne skal ta regningen for å få trygdede i arbeid? Som selvstendig næringsdrivende er det en selvfølge at jeg må ta valg som gagner bedriften. Hvilket valg ville du tatt om du visste at din egen inntekt og firmaets resultater ble lavere om du valgte den trygdede? Det er hundretusenvis med jobber i det offentlige. Siden lønn til offentlige ansatte og trygdeytelser kommer fra samme kassa, burde disse jobbene legges på det offentlige, ikke på skuldrene til det private næringsliv. Anonymous poster hash: 567c1...28f Det er nettopp pga sånne holdninger som dine at de syke faller utenfor arbeidslivet.Fordi det er så få som tør å satse på de syke. Min søster har en alvorlig sykdom som gjør at hun i perioder er langtids sykemeldt, men likevel var det et firma som turte å ansette henne og flaks for de,fordi hun er utrolig dyktig i jobben sin og økte omsetningen til firmaet med 12 millioner på 1 år.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Da vil jeg tro at din søster er et sjeldent tilfelle. Jeg jobber selv i kommunen og bryr meg ikke så mye. Men skjønner godt at de private aktørene som er avhengig av de ansattes innsatts og deres effektivitet for at firma skal kunne driftes på en forsvarlig måte ønsker å ansette folk som jobber effektivt og ikke er syke over lengre tid. Det er helt klart at samfunnets press og forventninger gjør at de som er svake blir enda svakere som igjen fører til noe som vi egentlig ikke ønsker, nemlig flere som faller utenfor både arbeidsliv og sosiale ting. Men dette snakkes det ikke så høyt om. Men det er helt klart samfunnet som skaper et stort gap mellom friske og syke mennesker. Jeg har selv en opplevelse som ikke helt kan sammenlignes med sykdom. Men jeg hadde i en periode ammefri på jobben. Jeg har ikke full stilling (helsesektoren, ikke lett å få) så har jobbet ekstravakter. Men da jeg kom tilbake fra permisjon fikk jeg ikke ekstravakter fordi jeg hadde ammefri. Jeg syns det var kjedelig, men skjønner at sjefen min heller ønsker å sette inn en som faktisk jobber hele vakten. Anonymous poster hash: c8169...47f
Tauriel Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 Jeg klager ikke på de som får trygd, men kan jo skryte litt av jobben min Ene på jobben min er lam i halve kroppen og jobber nesten deltid i skoletidene De har tilpasset en maskin som han kjører for å vaske gulv i hovedgangene. Han får til og med til å gjøre den ren, mens vi vasker opp på gulvet etter han. Men det er ikke alle som klarer og komme tilbake i jobb slik han greide. Ble bare selv overasket (og imponert av han) over at de hadde tatt seg bryet og hjelpe han i litt jobb.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 Dette blir jo som å måtte forklare hvorfor man ikke liker fargen gul, fordi den som har det på huset vil alltid føle seg støtt Jeg syter ikke over de trygdeytelser som blir legitimt gitt i dette landet. Jeg syter over de som ikke gidder, de som synes at å gå hjemme er topp, de som aldri har hatt en jobb i sitt liv fordi de gikk fra videregående og over på trygd. De som sitter å skryter av at de er ansatt av nav, bare å sende meldekort hver andre uke og få lønn Nå er jeg vokst opp et sted hvor veldig mange faktisk får penger fra nav, desverre. Og jeg har vondt for å tro at så mange ikke kan! Det finnes deltidsjobber, kom ikke å fortell meg at av alle de tilfellene jeg vet om så er det ingen som kan binde seg til 2 dager i uka, hvis de bare gidder Jeg er sikker på at ingen syter og klager over de som har vært i jobb, de som har bidratt, og de som ønsker, men ikke får det til! Anonymous poster hash: 90e4a...5de
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 Hadde jeg ansatt en sånn kunne jeg lagt ned. Slutt å syt å begynn å gå på jobb. Alle har litt vondter. Anonymous poster hash: 8b387...50f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 Så du mener at arbeidsgiverne skal ta regningen for å få trygdede i arbeid? Som selvstendig næringsdrivende er det en selvfølge at jeg må ta valg som gagner bedriften. Hvilket valg ville du tatt om du visste at din egen inntekt og firmaets resultater ble lavere om du valgte den trygdede? Det er hundretusenvis med jobber i det offentlige. Siden lønn til offentlige ansatte og trygdeytelser kommer fra samme kassa, burde disse jobbene legges på det offentlige, ikke på skuldrene til det private næringsliv. Anonymous poster hash: 567c1...28f Det er nettopp pga sånne holdninger som dine at de syke faller utenfor arbeidslivet.Fordi det er så få som tør å satse på de syke. Min søster har en alvorlig sykdom som gjør at hun i perioder er langtids sykemeldt, men likevel var det et firma som turte å ansette henne og flaks for de,fordi hun er utrolig dyktig i jobben sin og økte omsetningen til firmaet med 12 millioner på 1 år. Det handler ikke om holdninger, det handler om sunn bedriftsøkonomi. Driver man en bedrift kan man gå konkurs eller få dårlige resultater om medarbeiderne er mye borte fra jobb og/eller ikke kan yte det som kreves i sin arbeidstid. Hvorfor skal jeg, som selvstendig næringsdrivende, akseptere å gå ned i inntekt og evt risikere dårlige resultater/konkurs fordi at DU vil ha en mulighet i arbeidslivet? Som jeg sa, får man "lønn" fra det offentlige som ufør, så bør det offentlige sørge for å kunne gi uføre en mulighet i arbeidslivet. Det vil være en vinn-vinn situasjon, da pengene allerede utbetales den uføretrygdede, og den uføretrygdede kan yte etter evne i en jobb hvor det ikke er krise om man ikke er på jobb hver dag. Anonymous poster hash: 567c1...28f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #9 Skrevet 27. juni 2013 Jeg er delvis ufør, klarer å jobbe ca 25 %. Og de 25 % kan ikke gjøre på en eller to dager, men f.eks. 2,5 time annenhver dag. Ingen arbeidsgiver har bruk for enn sånn person, derfor får man ikke bli ansatt i en 25 % stilling med mindre det er snakk om f.eks. 1 vakt i uka, eller en helg i måneden. Og det er umulig for meg. Hadde aldri ansatt meg om jeg var ansvarlig for ansettelser, hvorfor skulle jeg ødelegge for min bedrift kun for å være politisk korrekt? Hadde heller aldri ansatt en gravid person hvis ikke hun hadde mye bedre kvalifikasjoner og/eller personlige egenskaper enn de andre søkerene. Nå har jeg løst dette ved å jobbe som selvstendig de få timene jeg kan, og det funker greit for meg, men ikek alle har den muligheten. De aller fleste kan jobbe litt, men de aller fleste som kan jobbe bare litt har ikke mulighet til å finne noen som vil ansette dem. Før ville jeg sagt på et intervju at jeg er effektiv, pålitelig, lærer fort etc. Nå kan jeg ikke si det uten å lyve. Jeg er ikke lenger en god arbeidstaker. Jeg bruker lenger tid på oppgaver, lenger tid på å lære, blir fort sliten (og dermed ukonsentrert), og enda jeg har så få arbeidsføre timer er de mer upålitelige, noen dager kommer jeg meg ikke ut av senga, og jeg kan ikke planlegge på forhånd hvilke dager det er. Før jeg selv ble ufør syntes jeg også det var forkastelig og snyltete å ikke jobbe de timene man kan i det minste. Nå ser jeg litt mer av det store bildet. Anonymous poster hash: 1295a...0d2
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #10 Skrevet 27. juni 2013 Jeg var mellomleder i en privat bedrift før jeg ble syk, nå er jeg delvis ufør og jobber 30% "på gulvet" i den samme bedriften. Jeg har 20 års erfaring og 13 års fartstid i denne bedriften, jeg sitter på en stor kompetanse og de vil ikke miste meg. De få timene i uken jeg jobber (mindre enn en ekstrahjelp) yter jeg max og har masse å komme med, ikke alltid jeg selv kan gjennomføre ideene jeg kommer med, men andre kan gjennomføre dem og jeg blir satt pris på. Jeg er kjempeheldig, jeg er livredd for å miste jobben min. Skulle noe skje med bedriften min så jeg må slutte er det aldri verden noen andre som vil ansette meg og det skjønner jeg godt. Det er ikke lett å bruke en restarbeidsevne, for det er ikke "god butikk" å ansette delvis uføre mennesker med uforutsigbare uker/dager. Man kan ikke forvente at det private næringslivet skal ta den økonomiske byrden. Anonymous poster hash: 56397...4ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå