Gå til innhold

Samvær - barn på 11 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har delt samvær/bosted nå med barnet, annenhver uke hos hver.

Dette sliter på barnet, men virker som det er bare de i min familie som ser det.

Tenker å ta en samtale med faren etter ferien, og foreslå en endring.

Men hvor "fast" bør ei ordning være, bør hun kunne velge helt selv?

Hun sier;

- det er slitsomt å flytte att og fram

- hun vil ha mulighet til å være med den familien som gjøre det som er mest gøy (tenker da mest på helg, ferier ol)

Jeg tenker hun bør få velge mye mer selv nå, men at hun har ett utgangspunkt, at den og den tida er "mamma/pappa"-uke, men hun drar dit hun vil!

Anonymous poster hash: 39c8c...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det jeg lurte på da, var om dere har forslag til hvordan dette med samvær kan gjøres?

Skrevet

Nei, nei, nei! Hun bør ikke kunne dra "der det er mest mulig gøy". Ærlig talt, hun må tåle at det ikke skjer ting hver helg, hele ferien.

Stesønnen min ville også være mer hor mor fordi han kjeda seg her innimellom (hos mor annenhver helg og en dag midt i uka er avtalen). Mor og far var da i en samtale med BUP (i forbindelse med noe annet egentlig), og da ble dette temaet også tatt opp. De på BUP sa at vi skulle holde oss til de faste samværsdagene, han skulle ikke kunne velge det som var mest behagelig der og da. Barn trenger stabilitet og forutsigbarhet, og skulle ikke kunne velge det "gøyeste" hele tiden. Og nå ser vi at det har vært det beste, at han har vært hos mor de faste dagene. Barn liker egnetilig forutsigbarhet og faste rutiner. Men hvis det er slitsomt for henne å være annenhver uke hos hver, hva med to uker hos hver?

Anonymous poster hash: 06dcf...543
Skrevet

Har foreslått det for henne, men hun vil ikke være så lenge bort fra meg sier hun.

Hun har ikke like god hjemmefølelse hos far, så da blir to uker lenge.

Skrevet

Når barnet er så gammelt har hun faktisk mulighet til å være med å bestemme selv. Det fikk jeg når jeg var 11-12, og det var en lettelse for meg å slippe å kjøre tre timer en vei og tre tilbake på søndagen for å besøke pappa. Hadde heller aldri mulighet til å kunne være med på ting (speider, korps etc) før den tid fordi jeg ble sendt frem og tilbake. Er hun 11 år er det ikke lenge til det skal legges stor vekt uansett, så jeg ser ikke hvorfor man skal sette seg på bakbeina bare for å ha det slik en stund til. 

Barneloven sier

" Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner."

Anonymous poster hash: db1ea...0b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...