Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Er det noen som kan svare meg på hvordan dette vil være dersom jeg går over på AAP? Jeg har de siste årene jobbet 80 % av en 100 % stilling. Jeg har valgt å ha ulønnet permisjon da jeg ikke har klart å jobbe mer pga min sykdom. Ble så sykmeldt og i sykemeldingsperioden har min ulønnede permisjon utløpt og jeg får nå 100 % lønn fra min offentlige arbeidsgiver selv om de kun får refundert 80 % av NAV. (Jeg har blitt forsikret gjentatte ganger om at det er riktig, selv om jeg selv synes dette høres rart ut.) Nå ser det imidlertid ut til at det er stor sannsynlighet for at jeg vil måtte søke om AAP om noen måneder. Vil jeg da få 66 % av sykepengegrunnlaget i AAP? Hvordan blir det hvis jeg klarer å komme meg tilbake i jobb 50 % (av 100% stilling) ved sykeperiodens slutt? Vil jeg da ha krav på AAP siden jeg nå står med 100 % stilling og ikke ulønnet permisjon? Eller vil det bli regnet ut i fra 80 % stilling og at jeg da ikke kvalifiserer til AAP? Ikke lett dette Blir kjempenervøs for økonomien da 66 % av 80 % vil bli uhyre trangt for oss. Spesielt surt er det at jeg har valgt ulønnet permisjon pga nettopp den sykdommen jeg nå er sykemeldt pga fordi jeg ikke orket å ta denne kampen tidligere mens ting sto på som verst. Det kan dokumenteres at jeg har hatt denne sykdommen over en periode på 6 år og at det ikke er dokumentert bedring i denne perioden. Håper noen kan gjøre meg litt mindre forvirret. Anonymous poster hash: e2d04...1f4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Jeg fikk ihvertfall beskjed av NAV om at hvis man er sykmeldt er det grunnlaget som ble satt da man ble sykmeldt som gjelder. Så lenge du ikke kommer deg i full jobb først sånn at grunnlaget kan beregnes på nytt så blir det 66% av 80%. Jeg er ingen ekspert, men det stod i brevet fra NAV Anonymous poster hash: bd128...cf9
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Jeg fikk ihvertfall beskjed av NAV om at hvis man er sykmeldt er det grunnlaget som ble satt da man ble sykmeldt som gjelder. Så lenge du ikke kommer deg i full jobb først sånn at grunnlaget kan beregnes på nytt så blir det 66% av 80%. Jeg er ingen ekspert, men det stod i brevet fra NAV Anonymous poster hash: bd128...cf9 Men hvordan blir det om jeg kan jobbe noe? HI Anonymous poster hash: e2d04...1f4
pip pip Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Hvis jeg husker riktig er det slik: Jobber du 10%, får du 10% mindre i aap. Jobber du 20%, får du 20% mindre i aap osv Jobber du 50% mister du alt.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 nei det er å jobbe 60% du mister alt. Jeg har akkurat fått dette fra min nav konsulent ihvertfall Hvis jeg husker riktig er det slik: Jobber du 10%, får du 10% mindre i aap. Jobber du 20%, får du 20% mindre i aap osv Jobber du 50% mister du alt. Anonymous poster hash: 9152c...37b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 De ser på hva du tjente før du ble sykemeldt første gang. Siden det er flere som velger som deg, å trappe ned litt på jobb pga sykdom tar de gjennomsnittslønnen for de tre siste årene før du ble sykemeldt første gang. Jeg tapte også masse penger på det for jeg hadde hatt ulønnet permisjon i et halvt år i påvente av barnehageplass, så jobbet jeg fullt i 3 mnd før jeg gikk ned i 80% stilling. Ble sykemeldt etter å ha jobbet 80% i 3 mnd. Da jeg måtte søke aap etter et år på sykemelding brukte de de tre siste årene før sykemelding som grunnlag, og da ble jo både tiden med redusert stilling og perioden hvor jeg hadde ulønnet permisjon med i grunnlaget som da ble temmelig lavt... Men jeg hadde jo ikke noe valg, jeg var overhodet ikke i stand til å jobbe. Nå jobber jeg 30% og får aap for de dagene jeg ikke er på jobb. Anonymous poster hash: f7a94...657
pip pip Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 nei det er å jobbe 60% du mister alt. Jeg har akkurat fått dette fra min nav konsulent ihvertfall Hvis jeg husker riktig er det slik: Jobber du 10%, får du 10% mindre i aap. Jobber du 20%, får du 20% mindre i aap osv Jobber du 50% mister du alt. Anonymous poster hash: 9152c...37b Ja det var sånn det var ja:)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 Så det er sånn at dersom du jobber 50 % mottar du 50 % AAP i tillegg til lønn, og jobber du 60 % får du ikke AAP-tilskudd? Da "svarer" det jo seg veldig å klamre seg fast til den 50 %-stillingen, og det høres jo litt rart ut? Og hvem bestemmer hvor mange % man skal jobbe når man mottar AAP? Legen eller arbeidstaker/arbeidsgiver? Anonymous poster hash: 2d5f8...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå