Gå til innhold

vekstavvik uke 30


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært på ultralyd, og babyens magemål har sakket skikkelig, nesten ikke vokst på to uker siden forrige måling. Hodet har normal størrelse. Jeg skal tilbake om to uker for å gjøre nye målinger.

 

Noen som har opplevd dette og det har gått bra? Er livredd nå. Hvis veksten ikke er tilfredsstillende om to uker blir jeg lagt inn til observasjon og vurdering om babyen har det bedre utenfor magen.

 

Vil helst slippe skrekkhistorier, er nervøs nok fra før. Men vil gjerne høre fra dere som har positive opplevelser! :)



Anonymous poster hash: 97679...88a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du blir fulgt opp slik som du gjør går det nok bra:) Min lege reagerte ikke da fundusmålene flatet av og gikk ned fra ca uke 34. Viste seg at jeg hadde 2 store infarkter i morkaken og baby var kun 2800 g ved fødsel rett over termin. Sykehuset var sjokkert over dårlig oppfølging... Regner med at de sjekker om morkaken din fungerer som den skal?!



Anonymous poster hash: 8c202...31b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvert fall ikke noe galt med blodgjennomstrømmingen i navlestrengen... Godt at de følger tett opp, men merker at dette kommer til å bli to nervepirrende uker...

 

Anonymous poster hash: 97679...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dårlig morkake de to siste svangerskapene. Ved nr 2 gikk jeg til uke 37, da var det slutt på vekst og jeg ble igangsatt, nr 3 ble tatt med KS i uke 28, men det var pga svangerskapsforgiftning, men da var morkaka så dårlig at det hadde ikke vært snakk om å gå mer enn maks 4 uker til uansett. 

 

Men så lenge du får oppfølging så går dette fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dårlig morkake de to siste svangerskapene. Ved nr 2 gikk jeg til uke 37, da var det slutt på vekst og jeg ble igangsatt, nr 3 ble tatt med KS i uke 28, men det var pga svangerskapsforgiftning, men da var morkaka så dårlig at det hadde ikke vært snakk om å gå mer enn maks 4 uker til uansett. 

 

Men så lenge du får oppfølging så går dette fint. :)

Vet du hvorfor du har hatt dårlig morkake? Hvor store ble barna dine?

Tusen takk for svar :)

 

 

Anonymous poster hash: 97679...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok helt fint. Barnet ditt har kanskje Downs eller et annet vekstavik men det kommer du til å takle kjempefint etter en stund; ) Lykke til:-)

 

Anonymous poster hash: 0a7f6...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. Barnet ditt har kanskje Downs eller et annet vekstavik men det kommer du til å takle kjempefint etter en stund; ) Lykke til:-)

 

Anonymous poster hash: 0a7f6...1e8

Øh!?!! Du burde vurdere å klage på den suppen du spiste til middag i dag , den var ikke helt bra.

 

Anonymous poster hash: 07663...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det oppdaget vekstavvik i uke 28, men jeg fikk aldri noe ekstra oppfølging eller noe slikt. Fødte til termin og babyen var 2300 gram



Anonymous poster hash: 2bea5...803
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. Barnet ditt har kanskje Downs eller et annet vekstavik men det kommer du til å takle kjempefint etter en stund; ) Lykke til:-)Anonymous poster hash: 0a7f6...1e8

Er du full eller????? For et svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bonanza. Svaret over hører ingen steds hjemme. Hvor mye vekstavvik er det på babyen da? Jeg gikk fra - 18 % i uke 31 til + 8 % i uke 37 så det er håp om at babyen rett og slett har lagt på seg lite disse to ukene og tar det igjen. Kanskje babyen i utgangspunktet kommer til å være litt under normalen også! Så lenge morkaken og gjennomstrømningen er ok og du spiser normalt og ikke har noen tegn til svangerskapsforgiftning, lite fostervann osv går nok dette helt fint!

Endret av Castho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist veksavvik i uke 34, ble fulgt opp med jevnlige UL, og det viste fortsatt vekst i nedre normalnivå. Alt gikk bra og jenta ble født med planlagt KS ( ikke pga veksten!) ei uke før termin, veide 2,8 kg og var helt perfekt! Herlig babystørrelse ;). Så lenge du blir fulgt opp så går det bra. Kjempefint at det var normal flow i navlestrengen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i uke 38 (ble fulgt opp med tette ul på slutten) så hadde babyen ikke vokst på to uker. Fikk beskjed om å bli satt i gang dagen etter.

 

Lykke til og oppdater oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Bonanza. Svaret over hører ingen steds hjemme. Hvor mye vekstavvik er det på babyen da? Jeg gikk fra - 18 % i uke 31 til + 8 % i uke 37 så det er håp om at babyen rett og slett har lagt på seg lite disse to ukene og tar det igjen. Kanskje babyen i utgangspunktet kommer til å være litt under normalen også! Så lenge morkaken og gjennomstrømningen er ok og du spiser normalt og ikke har noen tegn til svangerskapsforgiftning, lite fostervann osv går nok dette helt fint!

Takk :) . Blir helt oppgitt over slike uttalelser, noen folk er jo bare heelt på jordet. Bra og utfyllende svar fra deg Castho, jeg signerer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for beroligende svar jenter! Blir tullete av dette. Får prøve å spise godt fremover (har ikke gått opp så mye i vekt selv heller), og ta det med ro, og håpe på det beste!

 

Anonymous poster hash: 97679...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har hatt dårlig morkake de to siste svangerskapene. Ved nr 2 gikk jeg til uke 37, da var det slutt på vekst og jeg ble igangsatt, nr 3 ble tatt med KS i uke 28, men det var pga svangerskapsforgiftning, men da var morkaka så dårlig at det hadde ikke vært snakk om å gå mer enn maks 4 uker til uansett. 

 

Men så lenge du får oppfølging så går dette fint. :)

Vet du hvorfor du har hatt dårlig morkake? Hvor store ble barna dine?

Tusen takk for svar :)

 

 

Anonymous poster hash: 97679...88a

 

Vet bare at morkaken hadde store infarkter, 3. gang allerede i uke 25. Nr to var 2700 da han ble født. nr 3 var 1165, men hun var jo 12 uker prematur og ikke sammenlignbar, men hun hadde ikke lidd noe for hun var så stor som hun kunne vært ved den alderen. 

 

Uttalelsen om Downs her oppe ville jeg sett bort fra. Ta det rolig og ligg på høyre side så mye som mulig var vel rådet jeg fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble oppdaget vekstavvik i uke 33, hodet hadde normal størrelse, men veldig tynn rundt magen. Det ble vurdert om det skulle gjøres keisersnitt dagen etter, men etter second opinion fra en annen lege ble det bestemt at jeg kunne reise hjem, men måtte komme til sykehuset hver uke for vekstestimering og sjekk av blodgjennomstrømningen i navlestrengen. Jeg ble 100% sykemeldt, og fikk beskjed om å spise å gjøre minst mulig (mener å huske at barnet skulle veid ca 2200 på det tidspunktet, men hun veide litt over 1500 gram, hadde det vært under 1500 ville det blitt keisersnitt dagen etter).

Barnet vokste, men mindre enn normalt, ikke noe påfallende med navlestrengen. I uke 37 ble det vurdert at veksten hadde stoppet og at barnet hadde det bedre utenfor magen. Det ble tatt planlagt keisersnitt, fordi de ikke visste hvor sterkt barnet var.

Ut kom en fantastisk skjønn og frisk jente på 2490 gram, i underkant av 3 uker før termin.

 

Morkaken ble ved en feiltagelse kastet, så vi fikk aldri noe svar på om årsaken til redusert vekst lå der.

 

Lykke til:))



Anonymous poster hash: 3149d...1ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere og har selv erfaring med vekstavvik i den perioden som nettopp skyldes at barnet hadde Downs så jeg skjønner ikke at det skal være så uaktuelt!

 

Anonymous poster hash: 0a7f6...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vekstavvik i uke 30 og utover. Ble fulgt opp resten av graviditet, men de drøyde for lenge med å sette igang. Baby ble født i uke 40, 3000 g. Barnelegen konstaterte morkakesvikt fordi barnet var tynt, tørr og romskinnet. Kunne ikke vente på at ammingen kom igang, måtte begynne med mme med en gang. Etter det har det gått fint med barnet, som ble fullammet til hun var 6 mnd. Mitt råd er å lytte til magefølelsen og stå på krava om dere føler legene gjør feilvurderinger.

 

Anonymous poster hash: 04b30...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 25% vekstavvik fra uke 32 og frem til uke 38, ble godt fulgt opp disse ukene her med ul hver uke. Så vokste hun mye de to siste ukene og kom dagen etter termin på knappe 3 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse prosentene i vekstavvik, hva er de ut fra? 50-percentilen?

 



Anonymous poster hash: 904a9...b61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...