Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Er ca halvveis i svangerskapet og er sykmeldt (vært det siden uke 5) 100 % fra jobb pga bekkenplager/ryggsmerter og kneplager. Men det er jo ikke noe i veien med hodet mitt og jeg vurderer å ta opp et fag via fagskole som nettstudie. Det er et deltidsstudium over 2 semestre som også har innvilget støtte fra lånekassen evnt. Men så mitt spørsmål. Kan jeg ta nettstudier mens jeg er sykmeldt fra jobb? Og når jeg er i permisjon? (skal ha 100 % foreldrepermisjon) Burde jeg høre med nav og evnt be de sende en skriftlig bekreftelse på at det er greit eller er det dumt? Takker på forhånd for alle svar, har prøvd å Google, men finner ikke noe som er særdeles relevant for mitt "problem." Anonymous poster hash: b058c...200
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Tror ikke du kan gjøre det mens du er sykemeldt, men når du får foreldrepenger er det fritt frem. Anonymous poster hash: bfeb2...414
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Jeg gjorde det Var sykemeldt hele svangerskapet nesten pga kvalme og blødninger, men jeg holdt på med nettstudier. Sa ingenting til nav, å de fant heller ikke ut av det. Så det syns jeg du burde gjøre. Så har du noe å bedrive tiden med resten av svangerskapet Anonymous poster hash: 51c1c...875
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Nei, du kan ikke ta noe form for studier mens du er sykemeldt uten å avklare med NAV. De tar evt en vurdering på om du får beholde sykepengene. Og unngå å infromere er jo svindel. Og jeg synes det er dumt at andre oppfordrer til dette når det faktisk ikke er lov. Og NAV tar kontroller, og blir det oppdaget må du betale tilbake. Da kan du også risikere å miste foreldrepengene, eller betale tilbake de også om de alt er utbetalt. Anonymous poster hash: 370c2...a80
Monajenten Skrevet 26. juni 2013 #5 Skrevet 26. juni 2013 Tror ikke du kan mens du er sykemeldt, da kunne du på en måte "like godt ha jobbet". Og siden du vil få støtte fra Lånekassen får du jo dobbelt opp med penger, tviler på at det er lov. Men i dét permisjonen starter kan du ta nettstudier ja Jeg hørte med NAV ang dette for jeg har også tenkt å ta noen fag nå i permisjonen, og jeg fikk beskjed om at så lenge jeg fortsatt hadde ansvar for barnet selv og ikke sendte i feks barnehage / til dagmamma så kan man studere
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #6 Skrevet 26. juni 2013 Ja, så praktisk å få dobbelt opp da... Vi andre betaler utdannelsen din med glede mens vi samtidig betaler ned på egne studielån... Anonymous poster hash: f21e3...cf4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #7 Skrevet 26. juni 2013 Jeg betaler da for pokker ned på studielån selv fra før av,så ikke kom med den nr 6! Jeg hadde som sagt planer om å ta studier UANSETT når jeg hadde klart studiekompetansen noe jeg nå har gjort som privatist SAMTIDIG som jeg jobbet (men ble sykemeldt pga jeg ikke kan jobbe som det jeg gjør og samtidig gå gravid da det går utover min FYSISKE helse). Det hadde jo da egentlig ikke gått utover dine skattepenger om jeg skulle tatt opp nettstudier mens jeg jobbet da det ikke er umulig. De har ingen mulighet til å tilrettelegge for meg (sier de, men jeg vet de fint kunne hatt meg inne og jobbet på kontoret deres da de også har lært meg opp der). Har snakket med NAV.. Fikk ikke lov til å ta opp studier mens jeg er sykemeldt, får vente til jeg er i permisjon. Var ikke etter planen å bli sykemeldt, jeg hadde virkelig lyst til å jobbe, men iogmed jobben min er fysisk tung så er det ikke så mye jeg kan gjøre. Grunnen for at jeg ville tatt utdannelse nå likesågodt var fordi da kunne jeg begynt i ny jobb når permisjonen var over, og kunne da ha hatt mulighet til å jobbe svangerskapet ut ved en evnt neste unge. Takk for svar, dere andre Anonymous poster hash: b058c...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå