Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Arbeidsgiver har holdt tilbake en lønning og feriepenger. Advokaten min har tatt seg av saken til nå. Han hadde en avtale om at arbeidsgiver skulle betale pengene ut. Men de holder tilbake pengene. advokaten min er på ferie. Jeg trenger de pengene ganske raskt. Sekretæren til advokaten har fått beskjed av min arbeidsgiver at jeg må møte sjefen selv å gi fra meg nøkkel og signere et papir. Dette er jeg rådet til å ikke gjøre uten noen med meg. Har ikke mulighet til å ha noen med meg, pengene trenger jeg. Noen som har en glup ide til noen som kunne hvert med meg av offentlige instanser og hvordan jeg kan få pengene mine?? Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Du opplyser ikke hvorfor arbeidsgiver har gjort dette. Hvis det er fordi lønning og feriepenger skal være kompensasjon for forsømmelse i tjenesten er det helt annen sak enn hvis arbeidsgiver er konkurs, har rot i lønningssystemet eller andre lignende grunner. Anonymous poster hash: 96250...1a4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Du opplyser ikke hvorfor arbeidsgiver har gjort dette. Hvis det er fordi lønning og feriepenger skal være kompensasjon for forsømmelse i tjenesten er det helt annen sak enn hvis arbeidsgiver er konkurs, har rot i lønningssystemet eller andre lignende grunner. Anonymous poster hash: 96250...1a4 hun holder tilbake vanlig lønn og ferie penger fordi jeg ble sykmeldt,. Jeg var planlagt en operasjon på. HUn holder tilbake lønn før jeg ble sykmeldt og de første 16 dagene. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Høres ut som om du kan bruke en tillitsvalgt eller en representant fra fagforeningen din. Kansje du også kan bruke verneombudet i bedriften. Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #5 Skrevet 26. juni 2013 Høres ut som om du kan bruke en tillitsvalgt eller en representant fra fagforeningen din. Kansje du også kan bruke verneombudet i bedriften. Anonymous poster hash: e416c...536 ingen verneombud i bedriften. Og jeg er ikke i noen fagforening. derfor jeg har advokat. Lurer på tips til hvem offentlige instanser som kan være med så jeg får pengene mine... Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #6 Skrevet 26. juni 2013 Høres ut som om du kan bruke en tillitsvalgt eller en representant fra fagforeningen din. Kansje du også kan bruke verneombudet i bedriften. Anonymous poster hash: e416c...536 ingen verneombud i bedriften. Og jeg er ikke i noen fagforening. derfor jeg har advokat. Lurer på tips til hvem offentlige instanser som kan være med så jeg får pengene mine... Anonymous poster hash: 1397b...df8 Da tror jeg bare du må få med deg en venninne eller noe sånt hvis ingen fra advokatkontoret kan stille opp. Tror ikke det finnes noen offentlige instanser som rykker ut på sånne oppdrag. Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #7 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien.Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #8 Skrevet 26. juni 2013 Tror ikke det er noen offentlig ansatte som kan bli med deg på dette, det er advokaten din sin jobb. Har han ingen stedfortreder eller noen han samarbeider med som kan følge deg da? Anonymous poster hash: 356b7...b77
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #9 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #10 Skrevet 26. juni 2013 Tror ikke det er noen offentlig ansatte som kan bli med deg på dette, det er advokaten din sin jobb. Har han ingen stedfortreder eller noen han samarbeider med som kan følge deg da? Anonymous poster hash: 356b7...b77 Andre advokaten er sykmeldt og sekretær kunne ikke sa hun,. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536 Nøkkel er ikke levert da oppsigelsen var ugyldig. JEg har hatt nøkkelen i lengre tid. Jeg har ikke noe garanti for at arbeidsgiver utbetaler penger om jeg leverer nøkkel. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536 Nøkkel er ikke levert da oppsigelsen var ugyldig. JEg har hatt nøkkelen i lengre tid. Jeg har ikke noe garanti for at arbeidsgiver utbetaler penger om jeg leverer nøkkel. Anonymous poster hash: 1397b...df8 sjefen oppgir ikke hva slags papir dette er. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #14 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536 Nøkkel er ikke levert da oppsigelsen var ugyldig. JEg har hatt nøkkelen i lengre tid. Jeg har ikke noe garanti for at arbeidsgiver utbetaler penger om jeg leverer nøkkel. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Da tror jeg bare du må vente til advokaten din kommer fra ferie. Arbeidsgiver tenker sikkert det samme som deg. Ingen sikkerhet for at du leverer nøkkel og skriver under på det du skal hvis pengene utbetales først. Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #15 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536 Nøkkel er ikke levert da oppsigelsen var ugyldig. JEg har hatt nøkkelen i lengre tid. Jeg har ikke noe garanti for at arbeidsgiver utbetaler penger om jeg leverer nøkkel. Anonymous poster hash: 1397b...df8 sjefen oppgir ikke hva slags papir dette er. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Slik du beskriver det regner jeg med at det er en erklæring på at du godtar oppsigelsen og ikke krever mer enn det det har blitt enighet om, men du kan jo kansje få arbeidsgiver til å sende deg papiret slik at du kan lese det på forhånd. Da slipper du å vurdere det på møtet. På den måten kan dere begge to bli ferdige med saken. Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #16 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536 Nøkkel er ikke levert da oppsigelsen var ugyldig. JEg har hatt nøkkelen i lengre tid. Jeg har ikke noe garanti for at arbeidsgiver utbetaler penger om jeg leverer nøkkel. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Da tror jeg bare du må vente til advokaten din kommer fra ferie. Arbeidsgiver tenker sikkert det samme som deg. Ingen sikkerhet for at du leverer nøkkel og skriver under på det du skal hvis pengene utbetales først. Anonymous poster hash: e416c...536 Kan sies at jeg ikke har nøkkelen lengre. Den er gitt til advokaten. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #17 Skrevet 26. juni 2013 Hun har ingen rett til å holde tilbake lønn fra før du ble sykemeldt, men hvis du ikke har levert sykemelding og hun ikke har dokumentasjon så skal hun ikke betale ut de 16 første dagene. Når det gjelder feriepenger så er det ingen automatikk at du får feriepenger i juni (selvom det er vanlig i det fleste bedrifter). Arbeidstilsynet svarer slik på utbetalingsdato for feriepenger Feriepengene skal i utgangspunktet utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det mest vanlige er imidlertid at virksomheten utbetaler feriepengene i en bestemtmåned, for eksempel juni. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Hun kan nok med loven i handa holde tilbake feriepengene dine til du er tilbake på jobb og skal ha ferie, men moralsk så er det litt problematisk. Anonymous poster hash: 013f5...ed4 Sykmelding er levert. Jeg kommer ikke tilbake dit i jobb da jeg 23 desember 2012 ble oppsagt på sms. Jeg er enda sykmeldt. Jeg vet jeg har loven og alt på mitt. feriepenger står i kontrakt at blir utbetalt i mai. Men jeg kan ikke tvinge sjefen på noe vis når sjefen ikke bryr seg om advokat da vet jeg ikke helt. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Hva er det du skal skrive under på og hvorfor har du ikke levert fra deg nøklene hvis du sluttet for lenge siden? Hvis dere er enige om hvordan tingene skal være hva er du da redd for at kan skje om du ikke har med deg noen? Anonymous poster hash: e416c...536 Nøkkel er ikke levert da oppsigelsen var ugyldig. JEg har hatt nøkkelen i lengre tid. Jeg har ikke noe garanti for at arbeidsgiver utbetaler penger om jeg leverer nøkkel. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Da tror jeg bare du må vente til advokaten din kommer fra ferie. Arbeidsgiver tenker sikkert det samme som deg. Ingen sikkerhet for at du leverer nøkkel og skriver under på det du skal hvis pengene utbetales først. Anonymous poster hash: e416c...536 Kan sies at jeg ikke har nøkkelen lengre. Den er gitt til advokaten. Anonymous poster hash: 1397b...df8 Da tror jeg du må vente his du ikke får tak i nøklen. Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #18 Skrevet 26. juni 2013 I forhold til de 16 første dagene i sykmeldingsperioden, kan du få hjelp av NAV til å kreve inn disse. NAV kan froskuttere arbeidsgiverperioden og senere sende krav til arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 3f181...6a2
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #19 Skrevet 26. juni 2013 På min arbeidsplass leverer vi fra oss nøkkelen samtidig som vi leverer sykemelding, den må jo en evt vikar ha for å komme seg inn og ut. Er det fordi du ikke ville levere fra deg nøkkelen de ikke har betalt ut lønn? Det koster en del penger og arbeid å kopiere opp flere kopier av nummererte nøkler.... Men jeg ville uansett hørt om nav kan hjelpe, de kan sende krav til arbeidsgiver for deg. Det papiret vil jeg også tippe er at du må skrive under på at du ikke kommer til å kreve erstatning for usaklig oppsigelse. Be om å få papiret mailet til deg så du kan lese det før du kommer på møtet, så er du forberedt. Er dessverre mange rare arbeidsgivere der ute, og du har tydeligvis klart å møte på en av verste sort.. Anonymous poster hash: 356b7...b77
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #20 Skrevet 26. juni 2013 I forhold til de 16 første dagene i sykmeldingsperioden, kan du få hjelp av NAV til å kreve inn disse. NAV kan froskuttere arbeidsgiverperioden og senere sende krav til arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 3f181...6a2 Problemet er at det sansynlig vis vil ta enda mye lengre tid enn å vente på advokaten og få oppgjøret direkte. Arbeidsgiver har rett til å bestride en sykmelding slik at det ikke er automatikk i at HI skal ha pengene. Dermed blir det en en ny sak om det går gjennom NAV og sansynlig vis nye utsettelser. Hvis HI, via advokaten har blitt enige om et forlik eller noe sånt er det sansynlig vis mye raskere å få pengene den veien enn å starte en ny sak via NAV. Anonymous poster hash: e416c...536
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #21 Skrevet 26. juni 2013 Noen som har erfaring rundt namsmannen og en slik sak. ?? Mannen som hadde blitt anbefalt det av en kollega. Har også hvert på tanken å gå til media med dette? Noen meninger på dette.? Jeg sitter så oppi dette og det koker i meg pga dette. Anonymous poster hash: 1397b...df8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå