Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 ..enn gutter for enkelte, det er så trist. I mannens familie er det mye gutter og få jenter. Mannens foreldre har når jeg har vært gravid gitt uttrykk for at de ønsker at det skal bli jente. Jeg fikk enn gutt for litt siden og synes det har vært lite interesse for han. Mannens søster ventet barn rett etter oss og fikk høre det samme om jente osv. Og de fikk en jente nå nylig. Må ærlig innrømme at jeg er redd for at sønnen min blir tilsidesatt:( Anonymous poster hash: 72e28...4c0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Det samme gjelder da omvendt. I vår famile er det mest jenter, og skuffelsen ble stor da det viste seg at babyen min (som er vår første) også "bare" er en jente. Anonymous poster hash: 7ff06...1fc
☆☆☆ Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 (endret) Dette er kjempetrist om det ikkje viser seg at frykta er ubegrunna. Det er ein ting å ønske seg det eine kjønnet og kjenne ein liten skuffelse ei lita stund etter ultralyd, eg kan ikkje heilt forstå det heller eigentleg men registrerar at mange har det slik og kjem over det. Men å forskjellsbehandle på bakrunn av kjønn er fullstendig uakseptabelt og forkasteleg! Stakkars barn om det viser seg å bli slik Endret 25. juni 2013 av ★
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Ja det gjelder nok begge veier. Trist er det uansett:( Håper selvsagt at jeg tar feil, men har en skikkelig dårlig følelse angående dette. Det vil jo vise seg snart om jeg har rett. Anonymous poster hash: 72e28...4c0
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Forstår ikke dette jentemaset! Har en gutt og vil gjerne ha en gutt til Anonymous poster hash: 01824...6ee
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Hos svigerfamilien min er det ca 50/50 med både barn og barnebarn, likevel er det hele tiden veldig klart at det er mest stas med jentene. Utrolig sårt for oss guttemammaer og vi (mannen og jeg) har løst det med å ha minst mulig kontakt med dem - så kan vi ihvertfall håpe at guttene våre ikke merker at de kommer i annen rekke. At voksne folk kan oppføre seg sånn er ganske utrolig.
Trultemor85 Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Enig!! Jeg har to gutter, og da jeg ble gravid med nr 2 håpet jo alle på mine vegne at der var jente, så jeg slapp få flere barn?? Hørt noe så fantastisk sårende?? Jeg var irritert. Ønsket meg gutt da og, for hadde en vakker, rolig gutt fra før og sparte på alt av klær bevist Nå er jeg gravid igjen, og jeg gruet meg i flere uker for hva folk ville si om Dette ble gutt og. For min del hadde det gått strålende Men viser seg at dette er en jente. Skal tro hvor mange ekstra gratulasjoner på face osv jeg fikk. Og ikkje noe, gratulerer med ny baby.. Neida. Samtlige ønsket endelig en jente velkommen.. Har bare søstre selv, nieser osv, så er ikke derfor folk ønsker jente til meg. Men alle tror jo at alle jenter vil ha en jente.. Er seff glad, men hadde blitt like glad for en tredje gutt og
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Kanskje det ligger i naturen? Menn ønsker som regel gutt, kvinner ønsker som regel jente. Ikke noe galt i det. La nå folk få ønske seg det de vil. Anonymous poster hash: 74e91...ec6
☆☆☆ Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 Kanskje det ligger i naturen? Menn ønsker som regel gutt, kvinner ønsker som regel jente. Ikke noe galt i det. La nå folk få ønske seg det de vil. Anonymous poster hash: 74e91...ec6 Det er ikkje preferanse for eitt kjønn før ein får barnet det er snakk om her (sjølv om det ikkje er gitt at det er slik du påstår, mitt inntrykk er at folk vil ha begge deker om dei får velge men ikkje føler sterkt for det eine eller andre så lenge barna er friske), men at folk faktisk får sef til å behandle ulikt basert på kva kjønn dei føretrekk. Det er noko heilt anna og på ingen måte noko ein treng å godta..
Trultemor85 Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Kanskje det ligger i naturen? Menn ønsker som regel gutt, kvinner ønsker som regel jente. Ikke noe galt i det. La nå folk få ønske seg det de vil. Anonymous poster hash: 74e91...ec6 Greit å ønske seg det de vil.Men det å ønske for andre , er det som er tåpelig.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Jeg tror folk ønsker seg litt det de er gode til å leke med pluss litt av hvert. For foreldre er det kanskje mindre viktig for de blir uansett godt nok kjent med barnet til å ha gode stunder, men som tante, besteforelder e.l. er det naturlig å ønske seg det de er best på. Jeg er flinkere til å leke med jenter som liker å flette håret og klatre i trær. De av mine tantebarn som er slik vil dermed ha det gøyere med meg enn f.eks. brutale gutter eller fisefine prinsesser. Det er også enklere å finne gaver til noen man kan identifisere seg med, så selv om man prøver å ikke favorisere noen blir det fort litt bedre humør når det er god kjemi. Når noen i tillegg ikke jobber hardt for ikke å forskjelsbehandle kan det føles sårt for dem som ikke blir tatt like inn i varmen. Man velger ikke familie så det er vanskelig å gjøre noe med om et barns personlighet ikke passer inn med dem som bruker mest tid med barna i familien. Anonymous poster hash: 2c175...64f
Glajenta ♥ Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Er dette virkelig så vanlig? Jeg forstår at man kan ønske seg det ene eller det andre, men at jenter er mer verdt enn gutter eller omvendt... deg tror jeg ikke på! Heldigvis er det hvertfall ikke slik i min omgangskrets. I min familie er det bare jenter, og vi har pratet om at det hadde vært gøy med en gutt i familien og. Når det viste seg at det var ei jente til i magen min var alle happy for det! Høres forferdelig ut om det er slik, men jeg har litt vanskelig for å tro at dette kan være reelt for voksne, oppegående mennesker.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Det er nok vanlig at i mange land deriblant Norge så er det ekstra stas med jenter..min oppfatning også ja... Ikke i Kina da, der er jenter null verdt:( Har selv 2 stk jenter. Anonymous poster hash: c0584...cd6
Kanutten83 Skrevet 26. juni 2013 #14 Skrevet 26. juni 2013 Slik var det på min side også da jeg ventet eldste (førstemann ut), vi har veldig mange jenter på min side, så alle håpet jo det ble gutt, noe det ble. Så kom det 3 gutter til på rappen og da jeg ventet vesla så håpet jo alle på ei jente for det ville jo være så stas. Jenta kom, og joda veldig stas, men heldigvis ingen forskjellsbehandling blant barna Alle blir satt like mye pris på, får like mye oppmerksomhet osv.. Håper frykten din ikke blir en realitet
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #15 Skrevet 26. juni 2013 Det er nok vanlig at i mange land deriblant Norge så er det ekstra stas med jenter..min oppfatning også ja... Ikke i Kina da, der er jenter null verdt:( Har selv 2 stk jenter. Anonymous poster hash: c0584...cd6 Grunnen til at jentebabyer ikke er like mye verdt i Kina, er jo fordi de er så veldig i overtall. Det blir født så mange flere jenter enn gutter, så fordelingen er blitt så skjev. Anonymous poster hash: 9ae73...08b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #16 Skrevet 26. juni 2013 Det er nok vanlig at i mange land deriblant Norge så er det ekstra stas med jenter..min oppfatning også ja... Ikke i Kina da, der er jenter null verdt:( Har selv 2 stk jenter. Anonymous poster hash: c0584...cd6 Grunnen til at jentebabyer ikke er like mye verdt i Kina, er jo fordi de er så veldig i overtall. Det blir født så mange flere jenter enn gutter, så fordelingen er blitt så skjev. Anonymous poster hash: 9ae73...08b Dette må være dagens!! :-)) Anonymous poster hash: 32459...8e3
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #17 Skrevet 26. juni 2013 I mange kulturer er gutter mer verdt enn jenter... Ingen grunn til sutring! Anonymous poster hash: 32459...8e3
☆☆☆ Skrevet 26. juni 2013 #18 Skrevet 26. juni 2013 Det er nok vanlig at i mange land deriblant Norge så er det ekstra stas med jenter..min oppfatning også ja... Ikke i Kina da, der er jenter null verdt:( Har selv 2 stk jenter. Anonymous poster hash: c0584...cd6 Grunnen til at jentebabyer ikke er like mye verdt i Kina, er jo fordi de er så veldig i overtall. Det blir født så mange flere jenter enn gutter, så fordelingen er blitt så skjev. Anonymous poster hash: 9ae73...08b Sånn å forstå.. Kor har du henta denne revolusjonerande kunnskapen frå?
☆☆☆ Skrevet 26. juni 2013 #19 Skrevet 26. juni 2013 I mange kulturer er gutter mer verdt enn jenter... Ingen grunn til sutring! Anonymous poster hash: 32459...8e3 Der vil eg protestere, det er all grunn til å reagere når nokon bedømmer eit menneskes verdi på bakgrunn av kjønn! Og det gjeld uansett hvilket kjønn ein favoriserar og nedvurderar!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #20 Skrevet 26. juni 2013 Det er nok vanlig at i mange land deriblant Norge så er det ekstra stas med jenter..min oppfatning også ja... Ikke i Kina da, der er jenter null verdt:( Har selv 2 stk jenter. Anonymous poster hash: c0584...cd6 Grunnen til at jentebabyer ikke er like mye verdt i Kina, er jo fordi de er så veldig i overtall. Det blir født så mange flere jenter enn gutter, så fordelingen er blitt så skjev. Anonymous poster hash: 9ae73...08b Sånn å forstå.. Kor har du henta denne revolusjonerande kunnskapen frå? Det har sikkert noe å si ja, men i mange "fjerne" land som jeg kaller det er gutter mye mer verdt som f.eks muslimske land! Anonymous poster hash: c0584...cd6
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 26. juni 2013 #21 Skrevet 26. juni 2013 Jeg ønska meg en av hver og var så utrolig glad for å få oppleve det, nå venter vi en til og det blir da like spennende å se hva det blir/hvem som kommer. Ingen av mine barn er mer verdt enn den andre... Hadde likevel blitt skuffet hvis jeg ikke fikk oppleve det, det kan jeg gladelig innrømme, men det betyr da ikek at jeg verdsetter et kjønn over det andre?...
☆☆☆ Skrevet 26. juni 2013 #22 Skrevet 26. juni 2013 Det er nok vanlig at i mange land deriblant Norge så er det ekstra stas med jenter..min oppfatning også ja... Ikke i Kina da, der er jenter null verdt:( Har selv 2 stk jenter. Anonymous poster hash: c0584...cd6 Grunnen til at jentebabyer ikke er like mye verdt i Kina, er jo fordi de er så veldig i overtall. Det blir født så mange flere jenter enn gutter, så fordelingen er blitt så skjev. Anonymous poster hash: 9ae73...08b Sånn å forstå.. Kor har du henta denne revolusjonerande kunnskapen frå? Det har sikkert noe å si ja, men i mange "fjerne" land som jeg kaller det er gutter mye mer verdt som f.eks muslimske land! Anonymous poster hash: c0584...cd6 Den påstanden er positivt feil, det Kina slit med er tvert om eit stort guteoverskot som følge av kjønnsselektiv abort og drap av døtre. Ein snakkar slike dimensjonar at det er forventa å bli eit samfunnsproblem at ein svært stor andel menn forblir frustrerte ungkarar! I dei fleste patriarkalske samfunn er gutar føretrukne. Dette fordi pengar og eigedom følger gutane og det er mannens foreldre ein forsørger og steller når dei blir gamle. Døtrene forlet familien og steller for svigerforeldra. Ofte er utgiftene til medgift så store at det å få fleire døtre kan ruinere ein familie. I India er kjønnsselektiv abort i ferd med å bli like vanleg som i Kina til tross for at dei ikkje har barnebegrensingar på same måte, som følge av medgiftstradisjonen. Ein kan forstå at ein fattig familie tek seg råd til ultralyd og påfølgande abort om det viser seg å vere jente i denne konteksten, sjølv om det reint kjenslemessig strittar i mot. Det er direkte samanliknbart med at mange i norge tek abort ved Down Syndrom av omsyn til at dei ikkje har kapasitet til å ta seg av både dette barnet og dei barna ein allereie har. Den fattige indiske familien er nok i ein meir pressa situasjon enn den norske familien. Men at ein i eit land med fantastiske moglegheiter for begge kjønn skal favorisere det eine eller det andre er forkasteleg! Snakkar ikkje her om å drømme om ei lita jente eller ein liten gut når ein går gravid, men om å forskjellsbehandle barna på bagrunn av kjønn..
☆☆☆ Skrevet 26. juni 2013 #23 Skrevet 26. juni 2013 Jeg ønska meg en av hver og var så utrolig glad for å få oppleve det, nå venter vi en til og det blir da like spennende å se hva det blir/hvem som kommer. Ingen av mine barn er mer verdt enn den andre... Hadde likevel blitt skuffet hvis jeg ikke fikk oppleve det, det kan jeg gladelig innrømme, men det betyr da ikek at jeg verdsetter et kjønn over det andre?... Nei, det å ønske det eine eller det andre er noko heilt anna enn å verdsette barna ulikt når ein først har fått dei.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #24 Skrevet 26. juni 2013 I mange kulturer er gutter mer verdt enn jenter... Ingen grunn til sutring! Anonymous poster hash: 32459...8e3 Der vil eg protestere, det er all grunn til å reagere når nokon bedømmer eit menneskes verdi på bakgrunn av kjønn! Og det gjeld uansett hvilket kjønn ein favoriserar og nedvurderar! Jo, helt enig - men jeg har enda tilgode å se at gutter blir nedvurdert i Norge! Anonymous poster hash: 32459...8e3
☆☆☆ Skrevet 26. juni 2013 #25 Skrevet 26. juni 2013 I mange kulturer er gutter mer verdt enn jenter... Ingen grunn til sutring! Anonymous poster hash: 32459...8e3 Der vil eg protestere, det er all grunn til å reagere når nokon bedømmer eit menneskes verdi på bakgrunn av kjønn! Og det gjeld uansett hvilket kjønn ein favoriserar og nedvurderar! Jo, helt enig - men jeg har enda tilgode å se at gutter blir nedvurdert i Norge! Anonymous poster hash: 32459...8e3 Eg har ikkje sett det eg heller, men eg har ingen grunn til å tvile på opplevinga til HI. Men som eg har skrive tidlegare i tråden håpar eg frykta er ubegrunna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå