Gå til innhold

Dere som spiser samme mat som ettåringen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hva har dere til middag?

Føler ikke maten vår er særlig ettåring-vennlig, det blir mye sterk mat, ris (som barnet nekter å spise), råkost (samme greia) og helt kjøtt (som også er nei-nei). Blir til at jeg lager egen barnemeny, noe jeg vsr fast bestemt på å la værr.

Kan noen dele hverdagsmenyen med meg?

Anonymous poster hash: 458b7...374

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kjøpe en stavmikser? :) Kan være praktisk for å få i barnet kjøtt som kan være seigt å tygge osv.

Vi spiser blant annet:

- laks og annen fisk

- fiskekaker

- gryterett

- lapskaus

- kjøttkaker i brun saus

- fiskeboller i hvit saus

- diverse varianter med pasta

- taco (tar ikke krydder på barnets kjøttdeig)

++

Anonymous poster hash: d9b1a...159
Skrevet

• fiskepinner og fiskegrateng.

Anonymous poster hash: 0114a...4cb

Skrevet

Sterk mat er ofte ikke noe problem for de små fortalte helsesøster meg da jeg trodde min eldste hadde underutviklede smaksløker. Han gafla i seg thaisuppe som faren hans blir svett av med den største appetitt og ville ha mer.

Salt må du unngå da.

Ellers spiste vi alt det vi ellers ville spist - rent kjøtt ala biff spiser vi svært sjelden uansett, men det ville jeg nok unngått.

Skrevet

Vi spiser alt det du nevner. Her gafler ettåringene innpå med stor appetitt. Til og med rent kjøtt i bittesmå biter.

Anonymous poster hash: 979b2...942

Skrevet

Jeg forstår ikke at så mange voksne spiser helt usalta mat til middag... Smaker jo så å si ingenting uten. Her blir det nok egen mat til ungen.

Anonymous poster hash: 9934f...3b7
Skrevet

Jeg forstår ikke at så mange voksne spiser helt usalta mat til middag... Smaker jo så å si ingenting uten. Her blir det nok egen mat til ungen. Anonymous poster hash: 9934f...3b7

Du kan enten salte maten på tallarken eller ta av en porsjon til ungen å så salte resten ;)

Anonymous poster hash: 99f85...e71

Skrevet

Jeg forstår ikke at så mange voksne spiser helt usalta mat til middag... Smaker jo så å si ingenting uten. Her blir det nok egen mat til ungen.

Ja, og du fremstår jo som praktisk anlagt!!

Anonymous poster hash: e824e...7a9

Skrevet

Jeg forstår ikke at så mange voksne spiser helt usalta mat til middag... Smaker jo så å si ingenting uten. Her blir det nok egen mat til ungen. Anonymous poster hash: 9934f...3b7

Vi evner å ha salt og pepper bøssene stående på bordet.

Skrevet

Sterk mat er ikke farlig for småbarn så lenge de liker det. Min vesle frøken klarer ikke sterk mat, men hennes jevngamle fetter gjerne gafler innpå med hele chilifrukter. Akkurat som vi voksne er forskjellige når det kommer til toleranse for sterk mat.

Ellers lager jeg all mat fra bunnen og da vesla var for liten til å spise helt det samme som oss (pga salt), tok jeg bare av hennes porsjon før jeg tilsatte salt (som uansett er på slutten av koketiden). Fortsatt har jeg veldig lite salt i familiematen og har heller saltbøsse på bordet.

Ellers består menyen her i mye av det samme som er nevnt lenger opp, med tillegg av gode grønnsakssupper til forrett nesten hver dag.

Anonymous poster hash: 8c726...6ae
Skrevet

Vi spiste en del fisk, fullkornspasta, diverse vegetariske curryer laget med linser eller bønner (med chili, dog mindre enn vi ville brukt uten barn), og han fikk rent kjøtt i strimler som han suttet på. Hans første skikkelig middag var faktisk hjortefilet når han var 910 mndr gammel, han suttet kjøttstrimlene til de var helt grå.

Når det gjelder salt, så salter vi aldri ved matlaging, man kan ettersalte ved bordet om man trenger det. Men vi bruker såpass mye krydder og urter at vi selv har sluttet å bruke salt i de fleste rettene.

Anonymous poster hash: df627...8c1

Skrevet

Det er yderst sjelden jeg faktisk bruker salt i maten, men mye annet godt krydder og mye urter.

Salt blir igrunn bare overdrevent da synes jeg vel og merke, mannen er litt mer "saltsnål" så han salter maten selv på bordet, men jeg og ungene spiser lite salt, likevel goooood mat. :)

Skrevet

Vi spiste en del fisk, fullkornspasta, diverse vegetariske curryer laget med linser eller bønner (med chili, dog mindre enn vi ville brukt uten barn), og han fikk rent kjøtt i strimler som han suttet på. Hans første skikkelig middag var faktisk hjortefilet når han var 910 mndr gammel, han suttet kjøttstrimlene til de var helt grå.

Når det gjelder salt, så salter vi aldri ved matlaging, man kan ettersalte ved bordet om man trenger det. Men vi bruker såpass mye krydder og urter at vi selv har sluttet å bruke salt i de fleste rettene.Anonymous poster hash: df627...8c1

75 år før første måltid??

910mnd/12=75,83

Anonymous poster hash: 2b3f3...8f0

Skrevet

Jeg tør å salte litt nå som han er året, men bruker bare Seltin også får vi andre salte mer hvis behøvelig. Men går fint an å bruke andre krydder og urter også for å gi smak til maten.

Skrevet

Vi evner å ha salt og pepper bøssene stående på bordet.

Jeg er gift med en kokk og har lært meg at salting på slutten av tilberedningen av maten er noe helt annerledes enn å salte maten ved bordet.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her har ungene alltid spist samme maten som oss, men da vi fikk førstemann, tok vi en gjennomgang av kosten vår og lært oss fort å lage og spise mat med mye mindre salt enn vi spiste før.  Bra for både store og små det.  Vi bruker forresten bare mindre og mindre salt i maten, bare akkurat nok til å sette smak. Det er mye urter, krydder og andre ingredienser som kan erstatte salt i det å få fram smaken i maten.  For det er jo det salt skal gjøre - det skal ikke sette saltsmak, men fremheve smak. 

Skrevet

Når det gjelder salt, så salter vi aldri ved matlaging, man kan ettersalte ved bordet om man trenger det. Men vi bruker såpass mye krydder og urter at vi selv har sluttet å bruke salt i de fleste rettene.Anonymous poster hash: df627...8c1

910mnd/12=75,83Anonymous poster hash: 2b3f3...8f0

Sorry, ikke alltid like konsentrert når jeg skriver på iPad samtidig som jeg passer på poden. ;)

9-10 mndr, skulle det stå...

Anonymous poster hash: df627...8c1

Gjest sussie77
Skrevet

Her har den yngste spist akkurat det samme som oss fra hun var nesten 7 måneder. Ingen problem det. :) De første månedene spiste hun bare noe av maten vår. f. eks. potet og gulerot, og tok ut det hun ikke kunne spise. Fra hun var 1 år har hun spist alt bortsett fra det som er for salt. Heller ingen problem med hele kjøttbiter, bare deler det opp i mindre biter. Og sterk mat er heller ingen problem hvis barnet liker det.

Skrevet

Vi serverte det samme til guttungen vi, men innimellom moste jeg det med stavmikser hvis det var vanskelig å tygge. På den tiden gikk det mye i suppe også, med brød til, så det gikk lett ned. 

Selv om det ikke ser ut til å falle i smak, så server det likevel, sammen med noe du vet er godt og som blir spist. Plutselig en dag tar barnet en bit og liker det :) Vi har gjort det med både brokkoli, blomkål, salat, og annet. 

Skrevet (endret)

Her har hun spist det vi spiser stort sett hele tiden fra hun var 6-7 mnd. I starten plukket vi ut grønnsaker og poteter til henne, og etterhvert moste vi kjøttkaker, fiskeboller, fiskegrateng o.l inn i grønnsakene med gaffel.

Nå er hun 16 mnd og spisert alt vi spiser om det er biff, svin, kylling, fisk og tilbehør. Har ikke gitt noe barnemat fra butikken etter hun ble 1 år.

Typiske middager:

- wok hvor vi bytter på sauser og type kjøtt

- kjøttkaker med poteter brun saus og makaroni- eller kålstuing.

- kjøtt i kål ( fårikål hvor saukjøtt er byttet med kjøttdeig)

- morr

- grønsakssuppe/ tomatsuppe/ soppsuppe/ fiskesuppe med brød

- fiskegrateng

- fiskeform med grønnsaker tilberedt i ovnen

- laks med poteter og grønnsaker

- Tandoorikylling

- Taco (hun får ukrydret kjøtt)

- fiskeboller

- biff med fløtegratinerte poteter, grønnsaker og hvitløksbaguette

- svinefilet med ris og grønnsaker

- ulike typer pastaretter

- pannekaker

- quesedillas

Osv..

Hun har stort sett fått maten i små biter. Hun fikk tenner ganske tidlig, og skjønte fort hvordan de brukes :) Nå som hun er 16 mnd har hun 14 tenner!

Endret av Ziiona
Skrevet

Vi spiser ikke samme mat som ettåringen, hun spiser samme mat som oss. For meg er det en stor forskjell - mange begynner å spise pannekaker, fiskepinner, fiskeboller, pølser, pølsesupper etc når de får barn. Vi spiser vanlig ordentlig mat. ar aldri brukt mye salt, så det er ikke noe problem. Før hun ble ett tok vi til side litt før vi saltet sånn at det ble null salt i hennes.

Vi spiser mye krydret og sterk mat. Lager indiske gryter, spiser laks, torsk, biff, taco, tomatsuppe med chili og hvitløk, italiensk pizza, lasagne og pasta med saus av løk, hvitløk, chili, tomat, gulrot, selleri, krydder og karbonadedeig, men også raw food pizza, raw burger, sushi (ofrest kun sashimi til henne, nigiri til oss).

Skjærer jo kjøttet i små biter etc selvsagt.

Og enig med hun over som sier at å salte maten etter at den er satt på bordet ikek er det samme i det hele tatt, saltet må kokes inn i maten, men man trenger ikke så mye, og man kan evt ta til side litt av maten til barnet først. 

Anonymous poster hash: e7087...cd9
Skrevet

910mnd/12=75,83Anonymous poster hash: 2b3f3...8f0

Sorry, ikke alltid like konsentrert når jeg skriver på iPad samtidig som jeg passer på poden. ;)

9-10 mndr, skulle det stå...Anonymous poster hash: df627...8c1

Skjønte det, bare kunne ikke dy meg når du serverte den på gullfat :-)

Anonymous poster hash: 2b3f3...8f0

Skrevet

Sen største slagern her i huset er Lofoten fiskekaker ( de er knallgode og stor andel av fisk) grønnsker og hjemmelaget kålrabistappe.

Kålrabistappe: 4 pers: kutt og kok 2 små eller 1 stor kålrabi. Tilsett fløte, en stor klatt meierismør, litt grønnsaksbuljong + salt og pepper. Så stappet du det.

Jeg har fått dilla. Så enkelt, men så godt. Gutten var på 18mnd spiser så godt når vi lager det. Men da må det være Lofoten fiskekaker og hjemmelaget stappe:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...