Gå til innhold

Kaloriunderskudd og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på både ammehjelpen og andre steder at det er ok med kaloriunderskudd når man ammer så lenge man er overvektig. Er det da ok med 500 kalorier i underskudd (dvs at man får i seg i underkant av 2000) per dag ved en bmi på litt over 26?

Er ikke aktuelt med hard trening foreløpig. Det blir bare trilleturer og etterhvert noen økter på ergometersykkelen. Tenker å trå til med treningen når ammingen skal trappes ned og babyen skal begynne med fast føde.

Ønsker seriøse svar. Gjerne fra ammehjelpere dersom noen leser dette :)

Anonymous poster hash: 2f156...112
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Miljøgifter lagres i fettvev og skilles ut med melken hvis fettet forbrennes mens du ammer. Dette er ekle ting som på lang sikt kan være skadelige for barnet. Jeg har derfor valgt å prøve å ikke gå ned så mye mens jeg ammer, heller ta jobben med de siste kiloene etterpå.

Anonymous poster hash: c87fe...d22

Skrevet

Ikke meningen å være frekk, men det besvarte desverre ikke mitt spm. Årsaken til at jeg lufter denne problemstillingen er akkurat det du her nevner..

HI

Skrevet

det lurer jeg også på hi. det er jo vanlig å gå ned i vekt under amming. men om man ikke gjør det så betyr vel det at man spiser for mye og dermed må kutte litt på kaloriene? hvor mange kcalori som er anbefalt daglig under amming vet jeg ikke da. men 2000 er mye mat.

Skrevet

Er vel ganske umulig å svare på for noen her. Kaloribehov og forbrenning er jo veldig individuelt. Poenget er vel at man ikke skal gå ned så mye i vekt raskt når man ammer. Så hvorvidt det er ok ser du vel best på vekten din tenker jeg.

Anonymous poster hash: df672...d6c
Skrevet

Ja, det er mer enn jeg spiste under graviditeten og jeg må spise mye usunn/energitett mat for å komme opp i det føler jeg. Det anbefales ca 500 ekstra kcal per dag under amming og med et snittforbrukk på 2000 blir det totalt 2500 kcal.

Skrevet

Ikke meningen å være frekk, men det besvarte desverre ikke mitt spm. Årsaken til at jeg lufter denne problemstillingen er akkurat det du her nevner..

HI

Jeg mente heller ikke å være frekk. Kan ikke svare på det du spurte om, men dette med miljøgifter engasjerer meg, og jeg har inntrykk av at mange ikke vet om det. Bmi på 26 er jo ikke mye over normalvekt, og miljøgiftene frigjøres jo like mye enten de kommer fra normalvekt eller overvekt. Derfor ville jeg ha ventet. Jeg respekterer fullt ut om du tar et annet valg, men jeg håper det er et informert valg :-)

Anonymous poster hash: c87fe...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...