Gå til innhold

ID-tyveri. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble frastjålet bankkortet mitt, dette ble sperret umiddelbart. I etterkant har tyven forsøkt å bestille varer i norske nettbutikker. Jeg har derfor kredittsperret meg.

Spm er da, kan tyven bestille varer fra utenlandske nettsider kun ved hjelp av mitt personnummer? Evt med et sperret kortnummer?

Anonymous poster hash: 1b99e...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt banken og opplyst om det du har erfart her. Og hørt hva de anbefaler deg å gjøre, i forhold til erstatning osv dersom tyvene klarer å bestille noe fra utenlandske nettsider med ditt bankkort. De bør ha rutiner for dette.

Du kan vel også melde kortet (med nummer) stjålet til politiet, så har du ditt på det tørre der også. Jeg vet ikke om de kan 'tagge' kortnummeret på noe vis så de finner ut hvis det blir forsøkt brukt i netthandel. 

Skrevet

Har snakket med banken, kredittopplysningsbyråene og banken, og ingen kan gi meg noe konkret svar.

Men selv synes jeg det høres rart ut om man kan bestille kun ved hjelp av personnummer i utlandet, da andre land har andre systemer for personnummer, sant?

HI

Skrevet

Banken, kredittopplysningsbyråene og politiet skulle det selvsagt stå.

HI

Skrevet

Personnummer får de nok ikke bestilt noe på nei. Nettsalgsteder vil ha kort, eller sikre tredjepartskonti (paypal ol). Fra utenlandske steder får du heller ikke bestilt med faktura, såvidt jeg vet. Men siden du har sperret deg for kreditt så er nok ikke det noe problem. 

Godt at du har snakket med de du kan snakke med. Jeg synes du har gjort det du kan, men det er klart det er ekkelt å sitte sånn og ikke vite hvilken gærning som har kortet og personopplysningene dine. Det er uansett godt du handlet raskt, nå ser du at det hindrer tyven i å bruke kortet ditt. Forhåpentligvis kaster h*n det snart når h*n finner ut at det er ubrukelig. 

Skrevet

Ah, det var det jeg lurte på (har aldri handlet på utenlandske nettsteder, så visste hvordan det foregikk).

Har tatt alle forholdsregler og sperret det som kan sperres, og anmeldt hele skiten, så får bare håpe der går bra.

Takk for svar!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...