Gå til innhold

Får spader av nynorsk barne-TV!

Anbefalte innlegg

Skrevet

5-åringen skjønner ikke noe av det de sier og 9-åringen synes det er for barnslig film. Hvilken målgruppe har disse filmene egentlig? Vi bor i Finnmark og ungene er fritatt for nynorsk siden de har samisk.

Anonymous poster hash: a3506...f72
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er fra Nordland og snakkere mye mer likt nynorsk enn bokmål så det er ingen problemer med å skjønne nynorsk. Det er et vakkert språk :)

Bor i Finnmark nå, vi også, men opplever fortsatt ikke at ungene sliter med nynorsk.

Anonymous poster hash: 57edc...fe5
Skrevet

5-åringen skjønner ikke noe av det de sier og 9-åringen synes det er for barnslig film. Hvilken målgruppe har disse filmene egentlig? Vi bor i Finnmark og ungene er fritatt for nynorsk siden de har samisk.

Det er jo deres problem når dere ikke vil lære barna deres ny norsk.

Anonymous poster hash: dd504...23b

Skrevet

Bruk sjansen til å plukke opp litt språkkunnskap, det er aldri bortkasta, sjølv om du bur i Finnmark risikerar ungane dine å kome i situasjonar der dei treng å forstå nynorsk;-)

Skrevet

Er vel ikke nynorsk? På NRK-super er det jo dialekter fra hele landet. En stor fordel for barna å lære, spør du meg..

Anonymous poster hash: 8002a...a0b
Skrevet

Bruk sjansen til å plukke opp litt språkkunnskap, det er aldri bortkasta, sjølv om du bur i Finnmark risikerar ungane dine å kome i situasjonar der dei treng å forstå nynorsk;-)

Siden jeg er russisk og far samisk så får de i seg 3 språk samtidig. Synes det blir for tungt hvis de i tillegg må lære seg nynorsk.

Skrevet

Du må ha ekstremt uintelligente barn, HI. Normale barn forstår andre dialekter enn sin egen, og selv om nynorsk ikke er en dialekt er det ikke mer ulikt bokmål enn de fleste dialekter er.

Anonymous poster hash: c23e2...66d
Skrevet

Du må ha ekstremt uintelligente barn, HI. Normale barn forstår andre dialekter enn sin egen, og selv om nynorsk ikke er en dialekt er det ikke mer ulikt bokmål enn de fleste dialekter er.

Takker for den du :) Min ekstremt uintelligente sønn er best i norsk og matte i sin klasse, så det er sikkert fordi han er så dum. :D

Skrevet

Så rart. Eg og mine synes ikkje det gjer noke om barne-tv er på bokmål.

Anonymous poster hash: 4e217...6cc
Skrevet

Enig at barna skal lære seg dialekter, sikter til tegnefilmer som er dubbet på ren nynorsk

Skrevet

Siden jeg er russisk og far samisk så får de i seg 3 språk samtidig. Synes det blir for tungt hvis de i tillegg må lære seg nynorsk. Anonymous poster hash: a3506...f72

Tenkjer du at alle barnetvprogram skal vere på bokmål/austlandsdialekt då? Det finst veldig mange ulike dialekter i dette landet, og ungane dine som frå før er vane med 3 språk forstår sikkert dei ulike variasjonene om dei får sjansen.

Skrevet

Jeg synes det er flott at nynorsk og mange dialekter er representert i barnetv. Jeg ønsker tross alt at sønnen min skal kunne kommunisere godt med alle han møter her i livet, og stå friere i valg av studiested og fremtidig bosted. Og valg av partner, ikke minst. Selv sugde jeg til meg alt jeg hørte fra svensk og dansk barnetv (det var mer språk og mindre dubbing før) og har endt opp godt gift med en danske. :)

Skrevet

Takker for den du :) Min ekstremt uintelligente sønn er best i norsk og matte i sin klasse, så det er sikkert fordi han er så dum. :D

Virkelig? Hvordan vet du det, har de rangereringer på 9 år gamle barn på din skole? 

Skrevet

Virkelig? Hvordan vet du det, har de rangereringer på 9 år gamle barn på din skole? 

Noe som heter foreldresamtale der man snakker om barnets resultater, fikk vite av klasseforstanderen at han avga raskest svar i de to fagene som var uten feil, er svært få feil i lekser også.

Skrevet

So? Der er samisk barne tv hver dag. Ungene mine skjønner ingenting av det...

Skrevet

Du må ha ekstremt uintelligente barn, HI. Normale barn forstår andre dialekter enn sin egen, og selv om nynorsk ikke er en dialekt er det ikke mer ulikt bokmål enn de fleste dialekter er.Anonymous poster hash: c23e2...66d

Takker for den du :) Min ekstremt uintelligente sønn er best i norsk og matte i sin klasse, så det er sikkert fordi han er så dum. :DAnonymous poster hash: a3506...f72

Jøss, hvordan vet du at han er best i klassen? Karakterer? Tviler på at dette er noe du får høre på foreldresamtale. Evt får kanskje alle høre det. Om de ikke skjønner det så skru av. Mine barn har dialekt som ligger nærmere nynorsk enn bokmål. De synes det er stas med 'nynorsk barne-tv'. Eller skal alle barne-tv-program være bokmål?

Anonymous poster hash: f662b...84b

Skrevet

Og mange andre barn forstår ikkje samisk barne-tv, kan ikkje seie eg "får spader" av at det blir sendt likevel..

At dei ikkje forstår nynorsknære dialekter burde vere eit argument for å utsetje dei for meir av desse dialektene for å unngå at dei framstår som ignorante når dei blir vaksne, etter mi meining.

Skrevet

Du må ha ekstremt uintelligente barn, HI. Normale barn forstår andre dialekter enn sin egen, og selv om nynorsk ikke er en dialekt er det ikke mer ulikt bokmål enn de fleste dialekter er.Anonymous poster hash: c23e2...66d

Takker for den du :) Min ekstremt uintelligente sønn er best i norsk og matte i sin klasse, så det er sikkert fordi han er så dum. :DAnonymous poster hash: a3506...f72

Jøss, hvordan vet du at han er best i klassen? Karakterer? Tviler på at dette er noe du får høre på foreldresamtale. Evt får kanskje alle høre det. Om de ikke skjønner det så skru av. Mine barn har dialekt som ligger nærmere nynorsk enn bokmål. De synes det er stas med 'nynorsk barne-tv'. Eller skal alle barne-tv-program være bokmål?

Det er faktisk veldig mange dialekter som ligger nærmere nynorsk enn bokmål, men av en eller annen grunn så syns ikke foreldrene det er kult nok, så de later som det er vanskelig. 

Jeg er også enig med den som over her nevnte at det må være noe i veien med barna om de ikke forstår nynorsken. Jeg tror faktisk ikke det er ungene, men foreldrene som svikter her... 

Forferdelig trist når foreldre sørger for en type mentalitet som vi stereotypisk ser hos Amerikanere (vi vet ikke noe om noe som skjer utenfor våre egne landegrenser. Norge er hovedstaden i Sverige osv) 

Det vitner om uvitenhet og selvopptatthet... 

Hvis man ikke skjønner noe som man bør skjønne, så bør man sørge for å lære seg å skjønne.... 

Anonymous poster hash: 4ac58...a30

Skrevet

Å høre ulike dialekter hjelper deg med språkforståelsen. Jeg vokste opp med to dialekter hjemme, dialekter og nynorsk på barne-tv og dessuten svensk barne-tv i helgene, som mange andre i min generasjon. I dag har jeg ingen problemer med å forstå ulike norske dialekter, svensk eller dansk. Har aldri tenkt på det som noe spesielt, før jeg traff dansker som helst ville snakke engelsk med meg og fikk en svensk venninne som insisterer på at vi snakker spansk, fordi hun ikke skjønner når jeg snakker norsk (vi bor i et spansktalende land).

Du kan godt synes at nynorsk er teit, men å ikke se verdien av at ungene lærer en viss språkforståelse utover egen dialekt og region synes jeg virker sneversynt og ikke særlig smart.

Anonymous poster hash: 6be6b...149
Skrevet

Å høre ulike dialekter hjelper deg med språkforståelsen. Jeg vokste opp med to dialekter hjemme, dialekter og nynorsk på barne-tv og dessuten svensk barne-tv i helgene, som mange andre i min generasjon. I dag har jeg ingen problemer med å forstå ulike norske dialekter, svensk eller dansk. Har aldri tenkt på det som noe spesielt, før jeg traff dansker som helst ville snakke engelsk med meg og fikk en svensk venninne som insisterer på at vi snakker spansk, fordi hun ikke skjønner når jeg snakker norsk (vi bor i et spansktalende land).

Du kan godt synes at nynorsk er teit, men å ikke se verdien av at ungene lærer en viss språkforståelse utover egen dialekt og region synes jeg virker sneversynt og ikke særlig smart.

Anonymous poster hash: 6be6b...149

Som sagt, barna kan tre språk. Jeg kan ikke nynorsk fordi jeg kom til Norge i voksen alder og hadde nok med å lære bokmål. Har tatt høyere utdanning i Norge på norsk og snakker flytende bokmål med innslag av finnmarksdialekt. Velger å ikke lære barna mine et språk jeg ikke kan (nynorsk) slik at de lærer masse feil.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Noe som heter foreldresamtale der man snakker om barnets resultater, fikk vite av klasseforstanderen at han avga raskest svar i de to fagene som var uten feil, er svært få feil i lekser også.

Tydeligvis ikke best i klassen når de begynner med nynorsk, da... Dessuten har jeg ikke hørt noen som snakker nynorsk i barne TV. Det er faktisk et skriftspråk....

Skrevet

Tydeligvis ikke best i klassen når de begynner med nynorsk, da... Dessuten har jeg ikke hørt noen som snakker nynorsk i barne TV. Det er faktisk et skriftspråk....

De begynner ikke med nynorsk siden de får fritak. Og jo, NRK er pålagt å sende så og så mange programmer på nynorsk. Har hørt mange ganger nyheter på nynorsk for eksempel...

Skrevet

Det er faktisk veldig mange dialekter som ligger nærmere nynorsk enn bokmål, men av en eller annen grunn så syns ikke foreldrene det er kult nok, så de later som det er vanskelig. 

Jeg er også enig med den som over her nevnte at det må være noe i veien med barna om de ikke forstår nynorsken. Jeg tror faktisk ikke det er ungene, men foreldrene som svikter her... 

Forferdelig trist når foreldre sørger for en type mentalitet som vi stereotypisk ser hos Amerikanere (vi vet ikke noe om noe som skjer utenfor våre egne landegrenser. Norge er hovedstaden i Sverige osv) 

Det vitner om uvitenhet og selvopptatthet... 

Hvis man ikke skjønner noe som man bør skjønne, så bør man sørge for å lære seg å skjønne.... 

Anonymous poster hash: 4ac58...a30

De fleste amerikanere vet hvor Norge er og hva hovedstaden er. De fleste lærer også spansk på skolen, så legg av deg den uvitende og fordømmende holdningen.

Anonymous poster hash: ca330...f3b

Skrevet

For en østlandsk oslorotte som meg og mitt barn er det strålende med hele landets dialekter på barnetv! Det har man bare godt å høre og venne seg til. Og at niåring synes det er barnslig har kanskje noe med at han begynner å bli for stor til det som vises, ikke at de snakker dialekter?

Skulle gjerne hatt mer skandinavisk tale på barneprogrammer og jeg. 

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

De begynner ikke med nynorsk siden de får fritak. Og jo, NRK er pålagt å sende så og så mange programmer på nynorsk. Har hørt mange ganger nyheter på nynorsk for eksempel...

Nyheter ja, ikke barne-TV. Der snakkes det dialekt. Tydelig at du bør ta deg en tur ut av Finnmark med ungene snart, slik at dere alle forstår at det er et hav av dialekter, og at de selvsagt skal representeres i nasjonalt TV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...