Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Tok over en hund for noen mndr siden.. Og den : drar i båndet! Er stresset og veldig nervøs! Og sist men ikke minst, han orker ikke hører.Det værste problemet er det at han drar... vi har vært på tre kurstimer, mens nå når det er sommerferie blir det ingenting før ting har roet seg. Jeg syns vi hadde fått han til å dra mindre, men nå er det på'an igjen.... Snart er det slik at jeg har lyst å gi opp! Tips?? Anonymous poster hash: 6ab0c...843
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Er du sikker på at det er at hunden ikke orker å høre? Sjekket hørselen på den? Her oppdaget vi at ene hunden vi hadde på "mellom landing" mellom to hjem, hadde nedsatt hørsel.. Det tok tid før mistanken slo inn, for han reagerte på lyder tit og ofte, men så fort vi var ute å gjorde noe, og han ble distrahert, så var det som om han koblet oss ut. Om han ikke var oppmerksom, så fikk han ikke med seg alt, så fort det ble bekreftet nedsatt hørsel, og vi fanget oppmerksomheten hans, så fikk han med seg hva vi sa til han. Stress og nervøsitet kan endres, med litt innsats om å gi hunden oppgave/jobb. Om hunden kan bære kløv, se om det kan gå å gi det som hundens jobb: bære kløv med litt drikke ol i, når dere går turer, la han bruke hodet med å lukte seg frem til gjemte godbiter i hage/hus ol.. Det hjelper mange stressede og nervøse hunder, å bli gitt oppgave/jobb å holde fast ved, da bruker de hodet, og kan finne roen i seg selv. Ang det å dra i bånd.. Det er vrient, det finnes mange forskjellige ting å gjøre, spm er hva som hjelper på hvilke hund.. Så da spørs det hva dere har prøvd ol. Anonymous poster hash: 9e19e...570
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Da vi var på kurs fikk vi tips om at hver gang hunden drar i båndet så stopper man bare opp. Ikke si noen kommando, bare stå helt i ro. Etter hvert vil hunden snu seg og se på deg, da kan du gå igjen. Som regel vil hunden da dra i båndet igjen med en gang, men da gjentar du bare prosedyren. Stå i ro helt til han ser på deg, ikke si et ord. Ikke si stopp, nei etc eller flink eller bra når han ser på deg. Dette gjentar du helt til han skjønner at det ikke er noen vits i å dra i båndet, for da får han jo ikke gjøre det han ønsker, som er å gå fremover. Det har fungert på vår hund hvertfall Anonymous poster hash: 6dfc1...8d7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Vår hund er straks 6 år gammel, og vi har prøvd så mye forskjellige trening for å få ham til å gå fint i bånd at vi faktisk har gitt opp nå. Å stanse, slik en over her skriver, funket dårligst av alt, selvom det visstnok funker for noen. Jeg går noen runder med meg selv hver gang vi går tur for å ikke bli illsint på hunden (den merker jo dette, og den merker om jeg er stresset), og prøvd å puste rolig, telle til ti.... Jeg blir så stresset når han er stresset, drar i båndet osv. Først og fremst for å lære hunden noe, er det viktig at du selv er positivt ladet, og rolig. Det finnes utallige ting å prøve for å båndtrene, men det eneste GODE tipset jeg har å gi deg, er at du må være positiv og rolig. Det gjør ting bedre for DEG, i hvert fall, om du ikke skulle merke forskjell på hunden (jeg kan merke forskjell på hunden. Han blir ekstra stresset om jeg er stresset). Et annet tips jeg kan komme med, som fungerte hos en periode for oss, var først å lære ham "på plass" kommando. Vi sa "på plass", og klappet oss på låret. Da skulle han sette seg ved foten, og møte blikket vårt. Dro han heftig i båndet, gjorde vi dette. Man lærer denne kommandoen slik man lærer alle kommandoer, man øver, trener, er positiv, gir godbit/leker med hunden som belønning osv. Når den er innkjørt, kan du bruke den når han drar som verst (du må stanse, og så gi kommando). Når du har innkjørt kommandoen når han går i bånd, kan du begynne å prøve deg på kommandoen mens du går. Hunden drar, og du sier, "På plass". I starten måtte vi ha en godbit i hånda for at han skulle gå "på plass" ved siden av oss, men til slutt funka det. Da gikk han fint. Men vi måtte hele tiden terpe på det, og han lærte liksom aldri å gå fint av seg selv, uten at vi sa denne kommandoen, og til slutt ga jeg opp hele prosjektet, noe jeg selvfølgelig aldri burde gjort... Men nå har vi flytta, så han går for det meste løs nå. Anonymous poster hash: 9e791...af7
Marble Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Det som har funket for oss er at hver gang hunden tar et steg foran oss så snur vi og går andre veien. Sier ingenting, røsker ikke hunden med oss, bare snur og går. Kommer den foran igjen snur vi på nytt. Ros, og gi godbit når hunden er bak deg, evt på siden av deg, slik at den får en positiv assosiasjon til å være der. Dette er ikke en hokus pokus metode som fungerer etter to gåturer, det er en tålmodighetsprøve og man må være konsekvent _hver_ eneste gang. ALDRI et skritt foran. Dette er en vennlig metode, da det ikke innebærer hverken kjeft eller noe negativt, man bare snur. Etterhvert som hunden får positive assosiasjoner med å være bak og på siden, vil den søke dit av seg selv for å vinne din gunst :-) Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Det virker som han hører akkurat det han vil høre, eller hører når han ikke har noe annet å gjøre...Har prøvd det med å stoppe opp, men tilslutt klarer jeg ikke den lengre, for han drar igjen og igjen..Det med å snu har jeg også prøvd men da blir han hyper..Han følger også med meg over alt, i huset, og er livredd for at jeg skal gå ifra han. Anonymous poster hash: 6ab0c...843
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå