Gå til innhold

Dere som fullammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner dere med fast føde? På dagen 6 mnd, litt før, litt etter? Snuppa er snart 5 1/2 mnd og jeg fullammer. Er tullete opptatt av å gjøre det "riktig" til tross for at det er nr 3... Med nr 1 begynte jeg gradvis på dagen 6 mnd. Med nr 2 gradvis ved ca 5 mnd fordi hun ikke virket fornøyd på kveld/natt. Vi hadde en slitsom økeperiode for noen uker siden, men hun virker nå fornøyd selv om det er mye nattamming. Jeg kan godt vente til etter 6 mnd, men mannen spør hver dag om vi ikke kan gi et par skjeer grøt fordi han gleder seg sånn:) Jeg er i tvil, fordi da fullammer jeg vel per definisjon ikke? Eller er smaksprøver "lov"? Hvordan gjør dere det?

Anonymous poster hash: 66594...e08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han var 6mnd begynte vi med smaksprøver. Maisgrøt med mm først. Dyppa bare skjea i første dagen. Prøvde ei halv skje neste dag, og så ei skje osv. Når jeg så det gikk greit begynte vi med neste matvare. Brukte 3 dager på å introdusere alt nytt, samtidig som jeg ammet mye for å beskytte magen.

Anonymous poster hash: 7be62...3f9
Skrevet

Med første begynte jeg rett før hun ble 6 mnd. Rett og slett fordi en dag (eller uke) eller to fra eller til ikke spiller noen rolle. Og fordi det også tar noen uker før de er oppi en mengde som gjør dem mett. Det tar jo ganske lang tid å venne dem til fast føde, så om de er av typen som trenger mer enn morsmelk, så er det greit å begynne litt før.

Minsten er er nå rett over 4 mnd, regner med det er iallefall 1-2 mnd til han får noe mer, men det ser jeg an. Hvis han begynner å våkne veldig mye om natten eller være veldig urolig og sulten på dagtid, begynner vi nok da, uansett hvor vi er i løypa.

Skrevet

Flott tråd! Lurte på det samme :) men uten å spore helt av, hva gjør sier man til familie/venner som maser om at babyen på 4 mnd må få smaksprøver? Jg fullammer.

Anonymous poster hash: 0408c...f7b

Skrevet

Begynte med smaksprøver rundt 5,5 mnd, men min datter tålte overhodet ikke grøt og fikk diare hver gang vi prøvde. Hun var 7 mnd før hun spiste en full porsjon grøt.

Anonymous poster hash: a06da...fa2
Skrevet

Flott tråd! Lurte på det samme :) men uten å spore helt av, hva gjør sier man til familie/venner som maser om at babyen på 4 mnd må få smaksprøver? Jg fullammer.

Sier at det vil ungen få når den er klar for det, og at det er du som bestemmer når det blir. Og så driter man i hva de evt synes om det.

Skrevet

Ungen min er 3 1/2 mnd da, og begynner å få slike kommentarer, og enkelte sier "stakkar som ikke får MAT".

Har fått anbefalinger om at jeg absolutt bør vente med å gi fast føde til hun er nærmere 6 mnd pga mye allergi i familien (broren hadde matallergi på en del matvarer), og ettersom hun er fornøyd med puppen får hun den lengst mulig, og får da ikke smake på noe.

Mine to største fikk fra 4 mnd ca, egentlig ingen grunn til at jeg startet med det så tidlig, var da ung, og var lett å påvirke av de som maste om å innføre mat.

Anonymous poster hash: 77d90...9ff

Skrevet

Helsesøster sa til meg at jeg burde begynne å tenke på grøt til 4 mnds kontrollen (var nettopp på 3 mnds kontroll). Hun hadde litt lav vektoppgang, men hun har også vært veldig syk, med sykehusinnleggelse i ei uke. Hun lå innenfor normalen, men litt lite likevel. 

Anonymous poster hash: 0bfd8...576
Skrevet

Jeg begynte med litt grøt og fruktmos fra omtrent 5 mnd, det var rett og slett fordi jeg i et anfall av idioti hadde kuttet ut det meste av karbohydratene fra maten min i et forsøk på å gå ned de siste par graviditetskiloene, melkeproduksjonen gikk ned og vesletrollet gikk ned en halv kg på en uke. Jeg begynte sporenstreks å spise karbohydrater igjen, men benyttet tidspunktet til å begynne med fast føde siden jeg ikke var sikker på hvor fort jeg kom til å få opp melkeproduksjonen igjen.

Så lenge barnet virker fornøyd med melk og ikke virker sultent kan du helt fint vente til seks måneder med fast føde. Fast føde skal det jo spise resten av livet!!

Anonymous poster hash: 424a8...624
Skrevet

Jeg sa bare at vi holder oss til melk vi. Jeg har nok melk så da gidder vi ikke stresse, er tross alt anbefalt å fullamme i 6 mnd.

Skrevet

Vi begynner med smaksprøver ved 4 måneder. Grøt og fruktmos. Har gjort det samme med de to største også. Hun blir 4 måneder i august og jeg skal ut i jobb i desember, siden jeg har erfaring med de to andre at de spyttet ut mme og kun ville ha pupp er det greit å ha innarbeidede rutiner med fast føde på morgen/dag før jeg begynner i jobb.

Anonymous poster hash: 53c46...f1a
Skrevet

Jeg fullammet til seks mnd, bortsett fra noen teskjeer smaksprøver per dag fra fire mnd med forskjellig grøt og frukt. Det var mest fordi jeg var utålmodig.. Denne gangen skal jeg begynne med smaksprøver ved fem-seks mnd.

Skrevet

Sist begynte vi med smaksprøver ved 4 mnd og det gjør jeg denne gangen også.

Anonymous poster hash: f03e5...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...