Gå til innhold

Hvorfor er Neger et så grusomt ord ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns ikke ordet i seg selv er så grusomt. Men jeg syns det er måten man bruker det på.

Er jo en beskrivelse av folk.

Norge har jo sikkert sitt kalle navn i andre land.

Anonymous poster hash: 8f134...395
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke pent. Bruk hottentott istedet.

Anonymous poster hash: 72aa8...497

Skrevet

I utgangspunktet var det vel ikke så grusomt, men det er vel ikke akkurat et ord folk har positive assosiasjoner til. Det har vel nesten blitt brukt som et skjellsord, og blitt et negativt ladet ord. Kan forstå dem som føler seg støtt av å bli omtalt som neger.

Anonymous poster hash: 4cf78...bf4
Skrevet

Har lang, stygg historie. Neger kommer vel fra Negro - svart...

Anonymous poster hash: 3dee3...eab
Skrevet

I utgangspunktet kjem det av latinsk negro = svart. Men ord kan ikkje lausrivast frå bruken, og den nedlatande og diskriminerande bruken i tidlegare tider gjer at mange av dei ordet blir brukt om reagerar negativt.

Då synes eg normal folkeskikk krev at vi brukar andre ord, at vi ikkje meinar noko negativt med ordet er ikkje så relevant når vi er klar over at mange av dei vi omtalar med ordet reagerar negativt, då kan vi ikkje skylde på at vi er så naive og velmeinande at vi bør få fortsette å bruke ordet.

Skrevet

Om det er grusomt eller ikke tror jeg at mottageren av ordet bør få bestemme. Jeg liker ikke å bli kalt for lapp. Andre mener kanskje at lapp er greit å si om en same, men jeg vil ikke bli kalt det og da mener jeg at det bør respekteres uten store vanskeligheter

Skrevet

Det er jo ikke noe stygt ord i utgangspunktet. Men det har blitt brukt i en negativ sammenheng så lenge at det nå er "forbudt". Men det hjelper egentlig ikke å endre ord når de har samme betydning. Til slutt vil det nye ordet også bli negativt ladet.

Blir litt som at man ikke skal bruke ordet handikappa eller funksjonshemmede, men person MED funksjonshemning. Da er det en person MED funksjonshemning og man blir ikke beskrevet som en funksjonshemning. Man kan endre uttrykk, men de vil alltid bety det samme.

Anonymous poster hash: 5bbd4...ab8

Skrevet

Som jeg nevnte i en annen tråd, var neger helt nøytralt i min oppvekst på mørekysten på 70- tallet. Men jeg bruker ikke ordet av hensyn til de som blir støtt. Det kan jo brukes negativt . Tror det er kanskje mer " rasistisk" valør over det i Oslo enn her ute på bergan..

Skrevet

Man endret det fordi de svarte ikke ønsket å bli kalt negere mer, et ord som har opphav i slavehistorien. Og det handler faktisk ikke om deg, men om dem. 

Skrevet

For meg var det et helt nøytralt begrep, som hvit. Det betyr jo sort, og er derfor ikke noe jeg anser som rasistisk. Men fordi man omtrent blir behandlet som en rasistisk bondeknøl om man sier det, så sier jeg det ikke. Men vet egentlig ikke hva man KAN si, siden alt er feil på en eller annen måte uansett.

Anonymous poster hash: 515ce...af5
Skrevet

Det er gammeldags og støtende. Get over it.

Skrevet

Det hjelper ikke å endre ordet hvis fordommene består. Nå er det ikke lov å si f.eks. "hemma" eller "mongo", men jeg har sett flere ganger her inne at noen sier til noen de er uenig med: "Har du en diagnose eller??" Det er da altså ment som et skjellsord, ikke en oppriktig bekymring eller undring. Når "diagnose" nå blir brukt på samme måte som f.eks. "mongo" ble tidligere, så hjelper det ikke så mye at ordet er et annet.

Anonymous poster hash: 8a4a2...f07
Skrevet

Jeg liker for øvrig det at de homofile har tatt ordet "homse" tilbake, bruker det om seg selv og ufarliggjør det. Jeg tror det er en mye mer effektiv metode. :)

Anonymous poster hash: 8a4a2...f07
Skrevet

Det kan ikke være så grusomt siden de selv tiltaler hverandre med "niggah" i samtlige miljø. Neger er for meg et ord som beskriver en etnisitet, en geografisk opprinnelse, ikke en fortid som undertykte slaver. Tror mye av hysteriet er skapt av ikke-negre som skal være politisk korrekte.

Anonymous poster hash: b87f4...b28

Skrevet

Neger er vel et problem fordi det ligner på "nigger", som er mer et skjellsord. Nigger slaves, etc.

Enkelte oppfatter også raseinndelinger av mennesker som rasistiske eller skadelige.

Men, det er jo et faktum at noen er hvite og noen er svarte.

Anonymous poster hash: 024be...b78
Skrevet

Er ordet «neger» diskriminerende? (11.10.06) I det siste har det vært debatt i mediene om bruk av ord som «neger». Noen mener at slike ord virker diskriminerende, mens andre mener at det ikke ligger noe nedsettende i dem. Styret i Norsk språkråd vedtok i 2001 retningslinjer for sekretariatets rådgivning i samband med denne typen ord.

Om ordet «neger» uttalte Norsk språkråd blant annet:

«‘Neger’ har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla ‘neger’, mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva ‘vi andre’ måtte meina om innhaldet i ordet.»

Retningslinjene ble publisert i en artikkel i Språknytt nr. 3/2001.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...