Gå til innhold

Ok for far, men ikke for mor?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man blir mamma så virker det som om forventningene til en forandres, men det gjør det gjerne ikke for far.

 

Eksempel 1:

Mor jobber offshore, og får ofte beskjed fra familie og venner at hun må velge en onshore jobb slik at hun ikke er borte fra barna 2 uker av gangen.

 

Far har offshore jobb, og ingen sier noe.

 

Eksempel 2:

Mor driver med ekstremsport/kampsport, men får beskjed om å slutte pga faren for død, invalidiserende skader. Hun må jo tenke på at barna skal vokse opp med en mor.

 

Far driver med kampsport/ekstremsport og det er helt greit.

 

 

 

Begge disse eksemplene er "fra virkeligheten". 

 

Hva er deres meninger? Er det virkelig mer OK for far enn for mor å drive med jobb/aktiviteter som innebærer høy risiko, eventuelt fravær fra barna?



Anonymous poster hash: bdc6f...f34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mor er hovedomsorgsperson, så ja... Det MÅ hun jo ikke være, men folk går vel ut fra det siden det oftest er sånn.



Anonymous poster hash: 84a64...ea1
Skrevet

Høy risiko, som basehopping og den type ting, er like upassende for begge parter syns jeg. Ellers avhenger det litt av barnas alder når det gjelder fravær. Små barn er gjerne mer avhengig av mor enn far (er i alle fall slik hos oss og de jeg kjenner), men etter skolealder er det ofte litt mer jevnt (med store variasjoner så klart:-)

 

Anonymous poster hash: 76cb9...cb4

Skrevet

Jeg kjenner flere damer som jobber offshore. Har ikke hørt at de har fått reaksjoner på det.

Problemet for mange mødre er vel heller å gi slipp på "makten" og la far styre hverdagen hjemme nåt hun er ute.

Skrevet

Jeg kjenner flere damer som jobber offshore. Har ikke hørt at de har fått reaksjoner på det.

Problemet for mange mødre er vel heller å gi slipp på "makten" og la far styre hverdagen hjemme nåt hun er ute.

 

Min søster og mannen hennes jobber begge offshore. Først er han ute to uker, dernest hun i to uker, så er begge hjemme to uker. Det er kun min søster som får pes på at hun må slutte jobben, mannen hennes får ikke en eneste klage. Det er både svigerfamilie, vår familie og venninner som mener hun er den som bør slutte offshore. 

 

Her handler det ikke om makten, for hun vil gjerne jobbe i jobben sin. Men mer om at alle mener det er best at mor er mest hjemme.

 

Anonymous poster hash: bdc6f...f34

Skrevet

 

 

Hvis mor er hovedomsorgsperson, så ja... Det MÅ hun jo ikke være, men folk går vel ut fra det siden det oftest er sånn.

 

Anonymous poster hash: 84a64...ea1 [/quote

 

"Hovedomsorgspersjon"???? I et likeverdig forhold mellom to voksne mennesker som får barn så er det vel ikke en hovedomsorgspersjon??!!

 

 

Anonymous poster hash: d1c9a...21f

Skrevet

Tror dette kommer an på omgangskretsen din, for jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg driver med feltritt og fallskjermhopping, ikke hørt noe om at jeg må kutte ut dette. Far jobber i forsvaret og er mye på utenlandsoppdrag, og blir omtrent terrorisert av alle som skal fortelle ham hvor uansvarlig dette er og at han må finne seg en ny jpbb nå som han har blitt far.

 

Gnagingen om at jeg må bruke hjelm var like ille før jeg fikk barn, selv om det nå er et ekstra argument for fanatikerene (jeg rir ikke feltritt uten hjelm altså, men hender jeg tar en rolig dressurøkt uten hjelm på snill hest i 25 plussgrader. Shoot me).



Anonymous poster hash: d68d3...871
Skrevet

 

 

Hvis mor er hovedomsorgsperson, så ja... Det MÅ hun jo ikke være, men folk går vel ut fra det siden det oftest er sånn.

 

Anonymous poster hash: 84a64...ea1 [/quote

 

"Hovedomsorgspersjon"???? I et likeverdig forhold mellom to voksne mennesker som får barn så er det vel ikke en hovedomsorgspersjon??!!

 

 

Anonymous poster hash: d1c9a...21f

 

Jo, som regel så er det det for småbarn. Det er helt naturlig, og det er sunt for barnet å ha en person det er mest knyttet til. I noen tilfeller kan et barn ha to hovedomsorgspersoner, men som oftest en. Dette er det barnet som velger, men det blir som oftest den som er mest til stede i hverdagen og tar mest av det daglige stellet.

 

Anonymous poster hash: 84a64...ea1

Skrevet

Med andre ord, hjemme hos oss er vi to omsorgspersoner som barnet trenger og savner like mye. Antakelig fordi vi fordeler oppgavene likt. Og fordi far hadde 4 mnd barselperm.

Skrevet

 

 

 

 

Hvis mor er hovedomsorgsperson, så ja... Det MÅ hun jo ikke være, men folk går vel ut fra det siden det oftest er sånn.

 

Anonymous poster hash: 84a64...ea1 [/quote

 

"Hovedomsorgspersjon"???? I et likeverdig forhold mellom to voksne mennesker som får barn så er det vel ikke en hovedomsorgspersjon??!!

 

 

Anonymous poster hash: d1c9a...21f

 

Jo, som regel så er det det for småbarn. Det er helt naturlig, og det er sunt for barnet å ha en person det er mest knyttet til. I noen tilfeller kan et barn ha to hovedomsorgspersoner, men som oftest en. Dette er det barnet som velger, men det blir som oftest den som er mest til stede i hverdagen og tar mest av det daglige stellet.

Anonymous poster hash: 84a64...ea1

 

Da er det vel heller foreldrene som har gjort noe feil. Ett barn bør være like knyttet til begge foreldrene!

 

Anonymous poster hash: 6b9fa...35e

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Hvis mor er hovedomsorgsperson, så ja... Det MÅ hun jo ikke være, men folk går vel ut fra det siden det oftest er sånn.

 

Anonymous poster hash: 84a64...ea1 [/quote

 

"Hovedomsorgspersjon"???? I et likeverdig forhold mellom to voksne mennesker som får barn så er det vel ikke en hovedomsorgspersjon??!!

 

 

Anonymous poster hash: d1c9a...21f

 

Jo, som regel så er det det for småbarn. Det er helt naturlig, og det er sunt for barnet å ha en person det er mest knyttet til. I noen tilfeller kan et barn ha to hovedomsorgspersoner, men som oftest en. Dette er det barnet som velger, men det blir som oftest den som er mest til stede i hverdagen og tar mest av det daglige stellet.

Anonymous poster hash: 84a64...ea1

 

Da er det vel heller foreldrene som har gjort noe feil. Ett barn bør være like knyttet til begge foreldrene!

 

Anonymous poster hash: 6b9fa...35e

 

Eh nei... Mange foreldre ønsker det, men det er ikke det som er mest naturlig for barnet. Et barn vil som oftest knytte seg mest til en person selv om man findeler 50/50 på alt. Det er barnet som styrer dette, og i de fleste tilfeller vil far være en god nummer 2. (Snakker da om babyer.)

 

For øvrig er det som regel bare en som har permisjon om gangen... vil ikke påstå den andre da gjør noe feil ved å gå på jobb.

 

Anonymous poster hash: 84a64...ea1

Skrevet

Jeg merker jeg blir skikkelig provosert hver gang jeg ser menn som er fedre, f.eks på tv, og som bedriver en eller annen risikosport. Sånn som f.eks enkelte basehoppere. Så kommer de på nyhetene fordi de såvidt overlevde et hopp, og journalisten spør om de skal fortsette å hoppe. Åjoda! Neste helg er det ut igjen. Argh!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg blir forundret over permisjonsspørsmålet. Dersom fars arbeidsgiver sier at det ikke passer med sammenhengende perm, det passer ikke akkurat den uka fordi sånn og sånn, osv, da er det helt greit. Om mor sier det samme om sin arbeidsplass så kommer det; "det skulle du tenkt på før"....

Skrevet

Slike holdninger og utspill, er for meg sørgelige eksempler på at vi faktisk ikke har likestilling i Norge. 

Skrevet

Slike holdninger og utspill, er for meg sørgelige eksempler på at vi faktisk ikke har likestilling i Norge.

Helt til det kommer til barnefordeling og den moderne far vil ha 50%, ikke fordi han har vært så tilstede på noen som helst måte. Men for å kreve sin rett.

 

Anonymous poster hash: 015fe...626

Skrevet

Jeg beklager, men dere kan ønske det så mye dere bare vil. Men så lenge mor er en omsorgsfull og kjærlig mor mot barna sine vil hun alltid være best sånn er det bare

 

Anonymous poster hash: 1dbb4...17e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...