Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Folks er så sure og kritiske til hunder. De synes de er ekle, plagsomme, skitne. Hunder skal kun være i bånd, i bur, ikke komme på besøk. Alle hundehatere skal tas hensyn til hele tiden - dyrevelferd er liksom ikke relevant i det hele tatt. Man leser om hunder som blir skutt, og at folk synes det er helt ok så lenge dne var løs og de som skjøt den syntes den så farlig ut. osv osv. Hva med alt som er BRA med hunder (og det er faktisk det meste)? Anonymous poster hash: bec67...f7b
Gjest sug lut Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Man er ikke hundehater fordi om man krever at hundeeiere tar hensyn til alle som ikke har valgt å ha hund, samt til vilt og fugl i båndtvangsperioden. Det er heller ikke noe i generell hensyntagen som er uforenlig med dyrevelferd.
Cat.68 Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Man er ikke hundehater fordi man ikke ønsker hundehold selv, eller å omgås de i eget hjem?? Hva får deg til å tru det? Verden er ikke sort/hvit.
3 er nok! Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Jeg hater ikke hunder, men jeg misliker det sterkt når folk tar det som en selvfølge at hunden er velkommen hos meg. Jeg setter pris på at de spør før de drar med seg det ofte stinkende skitne, viltre, røytende og siklende dyret inn i mitt hus. Spør de sier jeg ja og forbereder meg på en skikkelig husvask etterpå. Jeg synes heller du skal rette spørsmålet mot alle hundeeiere som tar det for gitt at alle synes hundene deres er verdens flotteste og ikke forstår at folk er redde/skeptiske og ikke synes hunden er like elskeverdig som de selv synes, samt de som ikke eier kontroll over hunden eller oppdrar den.
Poetika med K Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Jeg hater overhodet ikke hunder, (har hatt hund selv), men jeg vil fortsatt ikke ha dem inn i huset mitt. Først og fremst er det vel kattene mine som ikke vil ha dem på besøk Jeg kan godt klappe en hund jeg synes er søt, men det skal være på mitt initiativ. Innpåslitne hunder kan jeg styre min begeistring for. Prøver også å lære barna mine sunn skepsis til hunder, men det betyr på ingen måte at jeg hater dem.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Å når skal hunde eiere respektere at ikke alle er like når det kommer til hund likt med katter forresten. At di om har valgt å ikke ha hund ikke syns det er kjekt med hundehår i huset, hundebasj på gang å sykkelsti å løse hunder som spring mot deg uten at noen hundeeier byr seg om den som kjem imot er livredd hunder... Eg syns det lite respektløst å forvente å få ta med hunden sin på besøk til noen uten at det er avtalt på forhånd å bli sur da for at hunden ikke er velkommen inn heng ikke på greip. Eg like hunder å har hatt hund selv, men syns det er så vanvittigt mange om tror at alle andre også liker hunden deres like godt. FOLK ER FORSKJELLIGE Anonymous poster hash: 03f10...d4b
mamma_i_2009 Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Man er ikke hundehater fordi om man krever at hundeeiere tar hensyn til alle som ikke har valgt å ha hund, samt til vilt og fugl i båndtvangsperioden. Det er heller ikke noe i generell hensyntagen som er uforenlig med dyrevelferd. Takk! Vi har selv hund, men vi må ta hensyn til de som ikke liker hund.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Jeg synes så å si alle hundeiere tar hensyn. Ihvertfall de jeg møter- Men jeg mener likevel det i stor grad er en generell, stiv og angstfylt holdning til hund i Norge. Folk er sure, sinte, negative til hunder. Ikke alle, selvsagt, og sikkert ikke alle dere som har svart på innlegget, men veldig mange. Jeg har ikke hund selv, men synes alltid det er hyggelig å treffe på hunder ute, hvis hundeeieren syns det e rgreit at jeg hilser på den. Anonymous poster hash: bec67...f7b
Trultemor85 Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 Jeg hater ikke hunder, har hatt det selv. Men mener fortsatt at man skal plukke opp dritten, ha hunden i bånd osv da det faktisk er mange som er REDD for hunder. Spesielt barn. Jeg var livredd selv, og når eieren sier : slapp av, han er ikke farlig?? Helt idiotisk å si. Blir jo som å slippe en edderkopp på en med edderkopp fobi og fortelle at den ikke er farlig. Kommer garantert til å kjøpe hund igjen når barna blir litt større, men har stor respekt for at andre kanskje ikke har interesse av å få den hoppende på seg eller løpende mot seg eller tråkke i bæsj.
anonymsuperbruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Jeg hater ikke hunder, men jeg misliker det sterkt når folk tar det som en selvfølge at hunden er velkommen hos meg. Jeg setter pris på at de spør før de drar med seg det ofte stinkende skitne, viltre, røytende og siklende dyret inn i mitt hus. Spør de sier jeg ja og forbereder meg på en skikkelig husvask etterpå. Jeg synes heller du skal rette spørsmålet mot alle hundeeiere som tar det for gitt at alle synes hundene deres er verdens flotteste og ikke forstår at folk er redde/skeptiske og ikke synes hunden er like elskeverdig som de selv synes, samt de som ikke eier kontroll over hunden eller oppdrar den. Jeg har hund selv og hun bades og klippes hver andre uke. Hun sikler ikke og hun kan oppføre seg. Det er derfor ikke noe problem å ha henne med noen steder. Har aldri opplevd å bli "kastet på dør" hos noen, men vi har vel mest hunde- og dyrefolk i familien og vennekretsen. Bestefaren min sa alltid at dyreglade mennesker er gode mennesker. For å snu litt på det du skriver. Jeg liker å ha det rent og ryddig hjemme selv, og har det over gjennomsnittet rent i huset selv om jeg har både hund og katter. Jeg har ikke barn, men jeg forbyr ikke folk å ha med seg barna sine på besøk selv om jeg vet at jeg må ta en skikkelig husvask når "møkkaungene" er ute av huset! Duker er oftest klint ned med alt mulig de har på fingrene, altandøra må vaskes pga. fingermerker, det er leker og rot overalt!! Grus i gangen etter møkkete sko osv. osv. Alle foreldre skal heller ikke ta for gitt at "ALLE" elsker barn!!! De fører også mye skitt og rot med seg. Mange barn sikler mye mer enn de fleste hunder jeg kjenner i alle fall Men vil ikke si jeg er barnehater av den grunn. Jeg vil bare ikke ha dem i huset selv!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Jeg har katt, og kan ikke fordra hunder. På lik linje som jeg aldri ville hatt en fugl i hus. De er ekle, ofte uoppdragne og folk forventer at andre omtrent skal trygle om å få kose med beistet. Jeg finnes ikke interessert i hunder, og spør folk på forhånd sier jeg nei til at de får ta med hunden sin. Anonymous poster hash: e1ac5...306
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Katter er mye verre enn hunder. Det tisser og driter i blomsterbeddet mitt, der jeg dyrker mat! Tisser under platten min, og det stinker. Hvis jeg skal ha hunden i bånd, synes jeg det er rett og rimelig at katta er det og. I mitt nabolag tar alle opp etter hundene sine, er verre med kattene. Anonymous poster hash: 147b3...5ba
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Det er noe litt kvalmt og ganske bekymringsverdig over folk som sammenligner hunder med barn... Anonymous poster hash: 34b06...1af
anonymsuperbruker Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 Ja, for hunder er jo egentlig noe for seg selv! Mennsketes beste venn <3
Ziiona Skrevet 24. juni 2013 #15 Skrevet 24. juni 2013 Jeg har ikke noe mot hunder, liker de egentlig veldig godt, men jeg vil likevel ikke ha de i huset mitt. Moren min har tre hunder, og hun klarer helt fint å komme på besøk uten å ta de med, hun forventer heller ikke at det er en selvfølge at hundene skal få være med over alt hun drar hele tiden og at folk synes det er greit. Man spør jo selvfølgelig om man kan ta med dyr til folk før man dukker opp! Det jeg forventer av folk med hunder er at de tar hensyn til folk, og da spesielt unger, fugl og dyreliv i båndtvangperioden. Det er en grunn til at båndtvangen er lovpålagt, men det er dessverre alt for mange som overser dette. Er ikke lenge siden vi måtte ta en prat med naboen vår. Bor i rekkehus, og deler felles tilkomst til inngangsdørene. Hunden til naboen bjeffe så fort den kommer ut døra, til alle døgnets tider. De slipper den bare ut uten tilsyn. Hunden er nervøs til det meste, og kommer løpende etter en for å jage en bort. Dette er ikke greit siden vi har ei lita jente på 16 mnd. Sånne hundeeiere har jeg lite respekt for. Har man først hund bør man ha kontroll og følge lover og regler.
nagini Skrevet 24. juni 2013 #16 Skrevet 24. juni 2013 Jeg er ikke hundehater, har hund selv, men jeg har ingen interesse av å ha andre mennesker hunder på besøk i mitt hus. Er hunden snill kan jeg gjøre et unntak i spesielle tilfeler (ville f.eks. sagt ja til en helt ny valp sm ikke kan være alene hjemme noen timer enda), men generelt ønsker jeg ikke andre hunder her. Katten min er redd dem, hunden blir stresset, og jeg synes sjeldent hunder er så rolige og ukompliserte som eieren påstår. Aldri opplevd at noen synes det er et stort problem. Et par venninner tar med hunden og lar den vente i bilen, evt ute i hagen min (innegjerdet) om det er veldig varmt, de fleste lar den rett og slett bli hjemme. Jeg tar heller aldri med min hund til andre, annet enn familie (de bor mange timer unna, og synes det er greit. Hadde det ikke vært greit måtte vi bare kommet mye sjeldnere, fordi vi da hadde vært avhengig av å finne "barnevakt" en ukes tid, men hadde hatt full forståelse for det!). Jeg ser heller ikke at man er hundehater selv om man mener at hundeeiere skal plukke opp etter hunden, ha den i bånd om man kan møte andre mennesker, rope inn hunden umiddelbart om man har den løs og ser det kommer folk etc. Hater når vi er i skogen og blir løpt ned av en eller annen dritthund uten eier i sikte, hunden min blir jo også livredd. Jeg hater ikke hunder, men jeg misliker det sterkt når folk tar det som en selvfølge at hunden er velkommen hos meg. Jeg setter pris på at de spør før de drar med seg det ofte stinkende skitne, viltre, røytende og siklende dyret inn i mitt hus. Spør de sier jeg ja og forbereder meg på en skikkelig husvask etterpå.Jeg synes heller du skal rette spørsmålet mot alle hundeeiere som tar det for gitt at alle synes hundene deres er verdens flotteste og ikke forstår at folk er redde/skeptiske og ikke synes hunden er like elskeverdig som de selv synes, samt de som ikke eier kontroll over hunden eller oppdrar den. Jeg har hund selv og hun bades og klippes hver andre uke. Hun sikler ikke og hun kan oppføre seg. Det er derfor ikke noe problem å ha henne med noen steder. Har aldri opplevd å bli "kastet på dør" hos noen, men vi har vel mest hunde- og dyrefolk i familien og vennekretsen. Bestefaren min sa alltid at dyreglade mennesker er gode mennesker. For å snu litt på det du skriver. Jeg liker å ha det rent og ryddig hjemme selv, og har det over gjennomsnittet rent i huset selv om jeg har både hund og katter. Jeg har ikke barn, men jeg forbyr ikke folk å ha med seg barna sine på besøk selv om jeg vet at jeg må ta en skikkelig husvask når "møkkaungene" er ute av huset! Duker er oftest klint ned med alt mulig de har på fingrene, altandøra må vaskes pga. fingermerker, det er leker og rot overalt!! Grus i gangen etter møkkete sko osv. osv. Alle foreldre skal heller ikke ta for gitt at "ALLE" elsker barn!!! De fører også mye skitt og rot med seg. Mange barn sikler mye mer enn de fleste hunder jeg kjenner i alle fall Men vil ikke si jeg er barnehater av den grunn. Jeg vil bare ikke ha dem i huset selv! Hvorfor henger du på dette forumet om du hverken har barn eller liker barn? Men jeg er enig med deg i at barn griser minst like mye som hunder. Ser likevel ikke helt relevansen. Om jeg inviterer et vennepar på middag eller en venninne på lunch eller vinkveld er ungen hennes slettes ikke inkludert i invitasjonen (med mindre det er et spedbarn som hun ikke kan dra fra enda). Mener jeg å invitere med barn, så sier jeg det. Akkurat som at hunden ikke er invitert uten videre.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. juni 2013 #17 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Folks er så sure og kritiske til hunder. De synes de er ekle, plagsomme, skitne. Hunder skal kun være i bånd, i bur, ikke komme på besøk. Alle hundehatere skal tas hensyn til hele tiden - dyrevelferd er liksom ikke relevant i det hele tatt. Man leser om hunder som blir skutt, og at folk synes det er helt ok så lenge dne var løs og de som skjøt den syntes den så farlig ut. osv osv. Hva med alt som er BRA med hunder (og det er faktisk det meste)? Anonymous poster hash: bec67...f7b Jeg er ikke veldig glad i hunder, og har heller ikke hund selv. Og jeg er ikke veldig glad for å få hund på besøk, og hunder skal være i bånd. Det er faktisk båndtvang deler av året? Men jeg skyter jo ikke hunder av den grunn da. Men nå sant skal sies så er det ofte eieren som er skylda i at hunder blir mislikt. Manglende dressur, omsorg osv. Bra med hund? I min verden ingenting. Beklager. Endret 24. juni 2013 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #18 Skrevet 24. juni 2013 Jeg misliker hunder for hver dag som går, det er fordi de få som jeg kjenner som har hunder ser det dyret som deres egne unger, især svigermora mi! De tar nært alt det man sier til dem, og blir gørr sur når man påpeker en del ting på det dyret der. Jeg HATER at svigermora mi tar med seg hunden hit hver gang hun skal besøke oss, for hun tørker den aldri når den har vært ute og trampet i alt skit og gørr uti naturen. Når den har tisset, så må den sparket på det stedet han har gjort av seg for å markere seg for andre tisper, snuse i alt det han finner er interessant og ruller i alt og alle, Og på toppen av det hele så røyter han i granskaugen!!! Huset vårt ser ikke ut etter bare noe få timer, siden jeg har små barn og ei baby som krabber mye om dagen på golvet, så syns jeg ingenting om alt skiten den tar med seg inn og alle dotter som ligger og slenger på golvet. Hver gang jeg tar det opp med svigermora mi på en høflig måte, så blir hun drit forbanna! Og hun er ikke den eneste som tar nært av det, _alle_ hundeeier som jeg kjenner gjør dessverre det samme. Hadde de bare tatt mer hensyn til folk rundt seg og lyttet mer til dem, så hadde vi ikke hundeelsker blitt mer "greiere". Det er faktisk _ikke_ artig å gå rundt og ta opp skiten etter den hunden hver bidige dag når man har mer enn nok å gjøre om dagen når man har en liten unge og en baby å se etter...... Anonymous poster hash: ecec6...06d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #19 Skrevet 24. juni 2013 Vi har hund selv, men jeg syns fortsatt ingenting om folk som lar hundene sine gå løs. Jeg syns hundene skal være i bånd av hensyn til andre, barn, hunder osv. Selv om vi har hund er det ingen selvfølge at alle andre vil ha den løpende rundt eller at han skal komme bort til dem å hilse. Da kan de heller spørre selv når vi er ute å går med han i bånd. Jeg liker heller ikke at andre tar hunden sin med på besøk uten å spørre først. Fikk en gang noen på besøk som tok med seg hunden sin. Den røytet helt vanvittig og absolutt mye mer enn vår egen. Huset var nettopp støvsugd, men jeg måtte starte støvsugeren med en gang besøket var dratt igjen. Det er vårt hjem og jeg syns vi skal få bestemme selv om vi ønsker å ha flere dyr her og at ikke andre skal se på det som en selvfølge at det er greit. Jeg er glad i hunder og dyr generelt, men om jeg vil kose eller ha de på besøk skal være min beslutning og ikke andre hundeeiere. Anonymous poster hash: 1982a...85a
nagini Skrevet 24. juni 2013 #20 Skrevet 24. juni 2013 Jeg misliker hunder for hver dag som går, det er fordi de få som jeg kjenner som har hunder ser det dyret som deres egne unger, især svigermora mi! De tar nært alt det man sier til dem, og blir gørr sur når man påpeker en del ting på det dyret der. Jeg HATER at svigermora mi tar med seg hunden hit hver gang hun skal besøke oss, for hun tørker den aldri når den har vært ute og trampet i alt skit og gørr uti naturen. Når den har tisset, så må den sparket på det stedet han har gjort av seg for å markere seg for andre tisper, snuse i alt det han finner er interessant og ruller i alt og alle, Og på toppen av det hele så røyter han i granskaugen!!! Huset vårt ser ikke ut etter bare noe få timer, siden jeg har små barn og ei baby som krabber mye om dagen på golvet, så syns jeg ingenting om alt skiten den tar med seg inn og alle dotter som ligger og slenger på golvet. Hver gang jeg tar det opp med svigermora mi på en høflig måte, så blir hun drit forbanna! Og hun er ikke den eneste som tar nært av det, _alle_ hundeeier som jeg kjenner gjør dessverre det samme. Hadde de bare tatt mer hensyn til folk rundt seg og lyttet mer til dem, så hadde vi ikke hundeelsker blitt mer "greiere". Det er faktisk _ikke_ artig å gå rundt og ta opp skiten etter den hunden hver bidige dag når man har mer enn nok å gjøre om dagen når man har en liten unge og en baby å se etter...... Anonymous poster hash: ecec6...06d Da høres det ut som du må skaffe deg en ryggrad kjære deg. Jeg hadde aldri funnet meg i det der, og jeg er glad i hunder. Har du lagt fra mange ganger på en høflig måte og blir ignorert, så dropper du silkehanskene. Gi klar beskjed om at hunden skal ikke inn i ditt hus, den får blir igjen hjemme, vente i bilen, eller bli bundet utenfor (om du har hage og ikke bor i leilighet). At hun blir snurt om du slenger ditt om hunden hennes (unnskyld, "påpeker en del ting på det dyret der" er jo ikke så rart, mye bedre å si at hunden ikke er velkommen, punktum, enn å ramse opp alt du ikke liker ved den. for akkurat det ER nesten like sårt som om noen ramser opp hva de ikke liker ved barnet ditt. Å ditche oppdragelsen hun har på hunden sin er ikke greit, å nekte den tilgang til ditt hus er helt greit. Hvor tafatte er dere egentlig, som ikke klarer å hindre hunder dere hater å komme inn i huset deres???
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #21 Skrevet 24. juni 2013 Folks er så sure og kritiske til hunder. De synes de er ekle, plagsomme, skitne. Hunder skal kun være i bånd, i bur, ikke komme på besøk. Alle hundehatere skal tas hensyn til hele tiden - dyrevelferd er liksom ikke relevant i det hele tatt. Man leser om hunder som blir skutt, og at folk synes det er helt ok så lenge dne var løs og de som skjøt den syntes den så farlig ut. osv osv. Hva med alt som er BRA med hunder (og det er faktisk det meste)? Anonymous poster hash: bec67...f7b Jeg er ikke veldig glad i hunder, og har heller ikke hund selv. Og jeg er ikke veldig glad for å få hund på besøk, og hunder skal være i bånd. Det er faktisk båndtvang deler av året? Men jeg skyter jo ikke hunder av den grunn da. Men nå sant skal sies så er det ofte eieren som er skylda i at hunder blir mislikt. Manglende dressur, omsorg osv. Bra med hund? I min verden ingenting. Beklager. Ok. Hadde du hatt en hund, hadde du bedret din egen helse (lavere blodrukk, lavere bmi, generelt bedre helse (og humør)). Men du behøver ikke ha en hund selv for at det skal være bra med hunder i verden. Det at det fins hunder i lag med mennesker er bra for alle: Bare du aldri blir tatt av ras - da vil en hund kunne være forskjellenen på om du overlever eller ikke. En hund vil kunne hindre narkotika i å innføres til landet, og redusere sjansen for at ditt barn utsettes for dop. Det kan være en hund som finner en skjult bombe på en idrettsarena eller en flyplass der du skal ferdes, og som således indirekte redder livet ditt. En politihund kan spore opp en forbryter som kan være en trussel for deg og dine barn. Hvis du selv går vill i fjellet, eller barnet ditt forsvinner på tur med barnehagen, kan det være en hund som reddder dere. Mennesker som ikke er så heldige som oss, men som kanksje sitter i rullestol eller er blinde, kan delta i samfunnet i mye større grad, ved hjelp av assistent-hund elle førerhund. Det er samfunnsnyttig, og gjør det samfunnet DU bor i bedre. En hund kan jobbe som terapihund på aldershjem og hjelpe din mamma eller bestmor den dagen hun blir dement, og gi henne berde livskvalitet. En hund kan være trøstehund for syke barn på sykehus, for mennesker som har mistet noen eller vært utsatt for traumer, og dermed gjøre sorgen mindre tung bære. En hund kan faktisk lukte kreft, så om noen år, vil det kanskje være en hund som oppdager den kreftsvulsten du kanskje har i livmoren, som er så liten at den ennå ikke synes ved noen andre undersøkelser. Massevis av folk rundt omkring i Norge - ensomme, folk som sliter psykisk - har en hund som gir dem en mening med livet. Det gjør hele det norske samfunnet psykisk friskere og bedre - og det nyer faktisk alle vi andre også godt av. Det er tull å si at det ikke er noe godt med hunder i din verden, med mindre du lever i en liten isolert celle uten kontakt med resten av samfunnet. Anonymous poster hash: bec67...f7b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #22 Skrevet 24. juni 2013 Folks er så sure og kritiske til hunder. De synes de er ekle, plagsomme, skitne. Hunder skal kun være i bånd, i bur, ikke komme på besøk. Alle hundehatere skal tas hensyn til hele tiden - dyrevelferd er liksom ikke relevant i det hele tatt. Man leser om hunder som blir skutt, og at folk synes det er helt ok så lenge dne var løs og de som skjøt den syntes den så farlig ut. osv osv. Hva med alt som er BRA med hunder (og det er faktisk det meste)? Anonymous poster hash: bec67...f7b Jeg er ikke veldig glad i hunder, og har heller ikke hund selv. Og jeg er ikke veldig glad for å få hund på besøk, og hunder skal være i bånd. Det er faktisk båndtvang deler av året? Men jeg skyter jo ikke hunder av den grunn da. Men nå sant skal sies så er det ofte eieren som er skylda i at hunder blir mislikt. Manglende dressur, omsorg osv. Bra med hund? I min verden ingenting. Beklager. Ok. Hadde du hatt en hund, hadde du bedret din egen helse (lavere blodrukk, lavere bmi, generelt bedre helse (og humør)). Men du behøver ikke ha en hund selv for at det skal være bra med hunder i verden. Det at det fins hunder i lag med mennesker er bra for alle: Bare du aldri blir tatt av ras - da vil en hund kunne være forskjellenen på om du overlever eller ikke. En hund vil kunne hindre narkotika i å innføres til landet, og redusere sjansen for at ditt barn utsettes for dop. Det kan være en hund som finner en skjult bombe på en idrettsarena eller en flyplass der du skal ferdes, og som således indirekte redder livet ditt. En politihund kan spore opp en forbryter som kan være en trussel for deg og dine barn. Hvis du selv går vill i fjellet, eller barnet ditt forsvinner på tur med barnehagen, kan det være en hund som reddder dere. Mennesker som ikke er så heldige som oss, men som kanksje sitter i rullestol eller er blinde, kan delta i samfunnet i mye større grad, ved hjelp av assistent-hund elle førerhund. Det er samfunnsnyttig, og gjør det samfunnet DU bor i bedre. En hund kan jobbe som terapihund på aldershjem og hjelpe din mamma eller bestmor den dagen hun blir dement, og gi henne berde livskvalitet. En hund kan være trøstehund for syke barn på sykehus, for mennesker som har mistet noen eller vært utsatt for traumer, og dermed gjøre sorgen mindre tung bære. En hund kan faktisk lukte kreft, så om noen år, vil det kanskje være en hund som oppdager den kreftsvulsten du kanskje har i livmoren, som er så liten at den ennå ikke synes ved noen andre undersøkelser. Massevis av folk rundt omkring i Norge - ensomme, folk som sliter psykisk - har en hund som gir dem en mening med livet. Det gjør hele det norske samfunnet psykisk friskere og bedre - og det nyer faktisk alle vi andre også godt av. Det er tull å si at det ikke er noe godt med hunder i din verden, med mindre du lever i en liten isolert celle uten kontakt med resten av samfunnet. Anonymous poster hash: bec67...f7b De fleste tilfellene dine er snakk om veldig spesial trente hunder da!! Ikke slike hunder naboer har og man møte på daglig.. Anonymous poster hash: c05ba...743
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #23 Skrevet 24. juni 2013 Folks er så sure og kritiske til hunder. De synes de er ekle, plagsomme, skitne. Hunder skal kun være i bånd, i bur, ikke komme på besøk. Alle hundehatere skal tas hensyn til hele tiden - dyrevelferd er liksom ikke relevant i det hele tatt. Man leser om hunder som blir skutt, og at folk synes det er helt ok så lenge dne var løs og de som skjøt den syntes den så farlig ut. osv osv. Hva med alt som er BRA med hunder (og det er faktisk det meste)? Anonymous poster hash: bec67...f7b Jeg er ikke veldig glad i hunder, og har heller ikke hund selv. Og jeg er ikke veldig glad for å få hund på besøk, og hunder skal være i bånd. Det er faktisk båndtvang deler av året? Men jeg skyter jo ikke hunder av den grunn da. Men nå sant skal sies så er det ofte eieren som er skylda i at hunder blir mislikt. Manglende dressur, omsorg osv. Bra med hund? I min verden ingenting. Beklager. Ok. Hadde du hatt en hund, hadde du bedret din egen helse (lavere blodrukk, lavere bmi, generelt bedre helse (og humør)). Men du behøver ikke ha en hund selv for at det skal være bra med hunder i verden. Det at det fins hunder i lag med mennesker er bra for alle: Bare du aldri blir tatt av ras - da vil en hund kunne være forskjellenen på om du overlever eller ikke. En hund vil kunne hindre narkotika i å innføres til landet, og redusere sjansen for at ditt barn utsettes for dop. Det kan være en hund som finner en skjult bombe på en idrettsarena eller en flyplass der du skal ferdes, og som således indirekte redder livet ditt. En politihund kan spore opp en forbryter som kan være en trussel for deg og dine barn. Hvis du selv går vill i fjellet, eller barnet ditt forsvinner på tur med barnehagen, kan det være en hund som reddder dere. Mennesker som ikke er så heldige som oss, men som kanksje sitter i rullestol eller er blinde, kan delta i samfunnet i mye større grad, ved hjelp av assistent-hund elle førerhund. Det er samfunnsnyttig, og gjør det samfunnet DU bor i bedre. En hund kan jobbe som terapihund på aldershjem og hjelpe din mamma eller bestmor den dagen hun blir dement, og gi henne berde livskvalitet. En hund kan være trøstehund for syke barn på sykehus, for mennesker som har mistet noen eller vært utsatt for traumer, og dermed gjøre sorgen mindre tung bære. En hund kan faktisk lukte kreft, så om noen år, vil det kanskje være en hund som oppdager den kreftsvulsten du kanskje har i livmoren, som er så liten at den ennå ikke synes ved noen andre undersøkelser. Massevis av folk rundt omkring i Norge - ensomme, folk som sliter psykisk - har en hund som gir dem en mening med livet. Det gjør hele det norske samfunnet psykisk friskere og bedre - og det nyer faktisk alle vi andre også godt av. Det er tull å si at det ikke er noe godt med hunder i din verden, med mindre du lever i en liten isolert celle uten kontakt med resten av samfunnet. Anonymous poster hash: bec67...f7b De fleste tilfellene dine er snakk om veldig spesial trente hunder da!! Ikke slike hunder naboer har og man møte på daglig.. Anonymous poster hash: c05ba...743 Da har du ikke lest hele innlegget. Alle hundene vil jo totalt bedre det norske folks psykiske og fysiske helse. Det e rhelt vanlige hunder som du møter på butikken. Så i et samfunnsperspektiv også, er hund bra. Anonymous poster hash: bec67...f7b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #24 Skrevet 24. juni 2013 Folks er så sure og kritiske til hunder. De synes de er ekle, plagsomme, skitne. Hunder skal kun være i bånd, i bur, ikke komme på besøk. Alle hundehatere skal tas hensyn til hele tiden - dyrevelferd er liksom ikke relevant i det hele tatt. Man leser om hunder som blir skutt, og at folk synes det er helt ok så lenge dne var løs og de som skjøt den syntes den så farlig ut. osv osv. Hva med alt som er BRA med hunder (og det er faktisk det meste)? Anonymous poster hash: bec67...f7b Jeg er ikke veldig glad i hunder, og har heller ikke hund selv. Og jeg er ikke veldig glad for å få hund på besøk, og hunder skal være i bånd. Det er faktisk båndtvang deler av året? Men jeg skyter jo ikke hunder av den grunn da. Men nå sant skal sies så er det ofte eieren som er skylda i at hunder blir mislikt. Manglende dressur, omsorg osv. Bra med hund? I min verden ingenting. Beklager. Ok. Hadde du hatt en hund, hadde du bedret din egen helse (lavere blodrukk, lavere bmi, generelt bedre helse (og humør)). Men du behøver ikke ha en hund selv for at det skal være bra med hunder i verden. Det at det fins hunder i lag med mennesker er bra for alle: Bare du aldri blir tatt av ras - da vil en hund kunne være forskjellenen på om du overlever eller ikke. En hund vil kunne hindre narkotika i å innføres til landet, og redusere sjansen for at ditt barn utsettes for dop. Det kan være en hund som finner en skjult bombe på en idrettsarena eller en flyplass der du skal ferdes, og som således indirekte redder livet ditt. En politihund kan spore opp en forbryter som kan være en trussel for deg og dine barn. Hvis du selv går vill i fjellet, eller barnet ditt forsvinner på tur med barnehagen, kan det være en hund som reddder dere. Mennesker som ikke er så heldige som oss, men som kanksje sitter i rullestol eller er blinde, kan delta i samfunnet i mye større grad, ved hjelp av assistent-hund elle førerhund. Det er samfunnsnyttig, og gjør det samfunnet DU bor i bedre. En hund kan jobbe som terapihund på aldershjem og hjelpe din mamma eller bestmor den dagen hun blir dement, og gi henne berde livskvalitet. En hund kan være trøstehund for syke barn på sykehus, for mennesker som har mistet noen eller vært utsatt for traumer, og dermed gjøre sorgen mindre tung bære. En hund kan faktisk lukte kreft, så om noen år, vil det kanskje være en hund som oppdager den kreftsvulsten du kanskje har i livmoren, som er så liten at den ennå ikke synes ved noen andre undersøkelser. Massevis av folk rundt omkring i Norge - ensomme, folk som sliter psykisk - har en hund som gir dem en mening med livet. Det gjør hele det norske samfunnet psykisk friskere og bedre - og det nyer faktisk alle vi andre også godt av. Det er tull å si at det ikke er noe godt med hunder i din verden, med mindre du lever i en liten isolert celle uten kontakt med resten av samfunnet. Anonymous poster hash: bec67...f7b De fleste tilfellene dine er snakk om veldig spesial trente hunder da!! Ikke slike hunder naboer har og man møte på daglig.. Anonymous poster hash: c05ba...743 Da har du ikke lest hele innlegget. Alle hundene vil jo totalt bedre det norske folks psykiske og fysiske helse. Det e rhelt vanlige hunder som du møter på butikken. Så i et samfunnsperspektiv også, er hund bra. Anonymous poster hash: bec67...f7b ...eller: UTENFOR butikken, da. Hunder får jo ikke lov til å være med inn i butikker. Anonymous poster hash: bec67...f7b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #25 Skrevet 24. juni 2013 Mange førerhunder blir nektet inn i butikker og cafeer, selvom de egentlig ikke kan bli nektet. Det sier mye om samfunnet vårt! Anonymous poster hash: 147b3...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå