Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Mannen min jobber offshore og har et lite firma på si hvor han tar oppdrag i friperiodene. Nå skal han ha pappaperm i 12 uker og det vi lurer på er om det er lov at jeg jobber 80 % og at han tar oppdrag for firmaet sitt en dag i uken? Det er både for å holde kontakt med kundene, 3 mnd borte er lenge når man driver for seg selv, og for at jeg har lyst å jobbe litt redusert. Noen som kjenner regelverket? Anonymous poster hash: 466f5...c97
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Du gjør lurest i å ringe til nav for å høre, men jeg vet at man fint kan velge gradert uttak. Dvs at du feks har 20 prosent permisjon og din man de resterende 80 prosentene...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Hvis han tar gradert uttak er det lov, men han må da også ha tillatelse fra sin hovedarbeidsgiver. Han har ikke lov til å jobbe et annet sted hvis han har permisjon for å ta seg av barn. Anonymous poster hash: 8b722...3e5
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Du gjør lurest i å ringe til nav for å høre, men jeg vet at man fint kan velge gradert uttak. Dvs at du feks har 20 prosent permisjon og din man de resterende 80 prosentene... Jeg har jo hatt mine permisjonsuker, så det er jo permisjon uten lønn jeg ev søker. Om han tar gradert perm, betyr det at han får flere uker totalt? Men 80 % lønn i de ukene? Hi Anonymous poster hash: 466f5...c97
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Du gjør lurest i å ringe til nav for å høre, men jeg vet at man fint kan velge gradert uttak. Dvs at du feks har 20 prosent permisjon og din man de resterende 80 prosentene... Jeg har jo hatt mine permisjonsuker, så det er jo permisjon uten lønn jeg ev søker. Om han tar gradert perm, betyr det at han får flere uker totalt? Men 80 % lønn i de ukene? Hi Anonymous poster hash: 466f5...c97 Ja, da får han flere uker og 80% lønn, men det er ingen selvfølge at han får tillatelse av hovedarbeidsgiveren til å ta permisjon for å jobbe for seg selv. Det må han rett og slett søke om. Mulig det går greit, mulig det blir vansklig. Anonymous poster hash: 8b722...3e5
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Om han får 80% eller 100% avhenger av hva du hadde. Men om han er i permisjon fire dager i uka så vil han bare få 80% av enten 80% eller 100%, som sagt så avhenger det av hva du hadde. Dette vil ikke være et problem hos NAV. Problemet blir vel hos arbeidsgiver. Han må vel da ta 80% lønnet perm fra hovedarbeidsgiver og 20% ulønnet ettersom han skal gå 20% i jobb i egen bedrift. Ihvertfall om det er NAV som skal betale ut pengene. Anonymous poster hash: c43c5...719
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Mannen min jobber offshore og har et lite firma på si hvor han tar oppdrag i friperiodene. Nå skal han ha pappaperm i 12 uker og det vi lurer på er om det er lov at jeg jobber 80 % og at han tar oppdrag for firmaet sitt en dag i uken? Det er både for å holde kontakt med kundene, 3 mnd borte er lenge når man driver for seg selv, og for at jeg har lyst å jobbe litt redusert. Noen som kjenner regelverket? Anonymous poster hash: 466f5...c97 Nei det kan han ikke gjøre. Har har bare lov til å ta gradert uttak fra en arbeidsgiver og da må han jobbe der den dagen han ikke har permisjon. Han kan ikke jobbe i egen bedrift den dagen. Anonymous poster hash: 0fb19...478
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 uansett er dere nok for sent ute til å søke om gradert uttak. Anonymous poster hash: 84366...69b
DaTuMa Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 Du har kun lov å ha en arbeidsgiver når du har gradert uttak.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Han kan ta ut lønna for den ene dagen senere. Evt avspasering. Litt i grenseland,men... Anonymous poster hash: 0df2d...870
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Han kan også lage regning i stedet for å ta ut lønna.. Anonymous poster hash: 0df2d...870
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Han kan også lage regning i stedet for å ta ut lønna.. Anonymous poster hash: 0df2d...870 Han skriver alltid faktura og har aldri tatt ut utbytte (det er et aksjeselskap). Er det lov å jobbe for seg selv da? Det er ikke pga lønna han vil jobbe, men for å holde kontakt med markedet. Hi Anonymous poster hash: 466f5...c97
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Han kan også lage regning i stedet for å ta ut lønna.. Anonymous poster hash: 0df2d...870 Han skriver alltid faktura og har aldri tatt ut utbytte (det er et aksjeselskap). Er det lov å jobbe for seg selv da? Det er ikke pga lønna han vil jobbe, men for å holde kontakt med markedet. Hi Anonymous poster hash: 466f5...c97 Det er fortsatt ikke lovlig, bare vanskligere å oppdage. Det som har betydning er hvor mange timer han jobber og om det eventuelt er forenlig med å passe barn samtidig, ikke hvor mye han tjener. Det er for eksempel lov til å dele ut reklame når det er i et sånt omfang at man kan gjøre det på en vanlig trilletur og det vil som regel også være lovlig å ha et dagbarn eller to samtidig som man passer sitt eget barn. Det er ikke for sent å søke om gradert uttak, men han rekker nok ikke å få det invilget for de første ukene. Anonymous poster hash: 8b722...3e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå