Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 Jeg hater ikke hunder, og mange hunder kan være veldig sjarmerende, men det betyr ikke at jeg vil ha dem i hus. For min del handler det ikke om hvor søte de er, men at de røyter, sikler, kanskje tygger på ting/leker, skarpe klør, fettete pels som jeg ikke vil klappe på, vannsøl når de har drukket vann, tigging når jeg spiser, og grisete poter på nyvasket gulv. Lista er lang. Får inntrykk i en annen tråd her at det er helt greit å ikke ville ha hunder inn i hus, og skulle ønske jeg kunne nekte svigermor å ta med sin hund hit. Den er alltid skitten, legger hvit røytepels på de mørke gulvene våre, tråkker rundt med skitne poter (har ei lita jente som bare krabber enda, så blir ekstra ekkelt), gnir seg hele tiden inntil for å få kos (og fy for en fettete pels). Det kvalmeste er når svigermor sitter og gnir og klør i den fettete pelsen for så å ta på smokken, brødbitene eller hva det måtte være til barnet mitt! Men jeg kan vel egentlig ikke nekte henne å ta hunden med? Jeg eier jo ikke dette huset alene, jeg eier det jo sammen med mannen min, altså hennes sønn, og så lenge han syns det er greit har jeg vel ikke stort å stille opp med. Men fikk inntrykk her inne av at det er ganske vanlig å si fra at man ikke ønsker hund på besøk, så jeg vil gjerne ha tips hvis noen kan gi? Hva gjør jeg i mitt tilfelle? Har prøvd å si at mannen får vaske etter hunden har vært her, men det gjør han aldri, og jeg orker ikke gå rundt i skitten så lenge, så ender alltid opp med at jeg gjør det. Har virkelig ikke lyst å ha hunden inn her, og hadde svigermor visst det, så hadde det nok blitt familiekrig det neste århundret! Er det noe jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: c659b...679
Appelsinpiken Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Si ifra til mannen din at inntil ham vasker, er ikke hunden velkommen inne. Den kan vel stå i hagen eller på verandaen? Er helt greit å si ifra at du ikke ønsker hunden inne når barnet nå krabber rundt. Og det er vel like mye ditt hus som mannen sitt? Så da har du like stor rett til å bestemme som ham. Og her ville jeg stått knallhardt på mitt. Neste gang hunden kommer, tar du med ungen ut og kommer ikke hjem igjen før det er vasket.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Har hund selv og hadde ikke syntes det hadde vært så ok om for.eks svigermor hadde nektet meg å ta med hunden vår dit. Da hadde vi automatisk dratt dit mye sjeldnere. Men, noen ting kan jo din svigermor gjøre for at hunden kan bli lettere å ha i hus Du kan f.eks legge frem en våt og en tørr klut som hund kan tørke av potene til hunden på i gangen før den kommer inn. Hvis du er helt nazi på hundehår så kjøp en hundebørste for å ta det verste før den kommer inn Det med kløing og gi mat til barnet burde hun jo vite, vaske hendene først! Høres ut som dette er en stor hund som ikke vaskes/bades så ofte? Kanskje mannen din kan hinte om at svigermor bør spandere et lite bad på hunden så den ikke har så fettete pels og lukter så mye? Mange små ting du kan gjøre uten å nekte svigermor å ta den med. Er jo ikke gøy å lage dårlig stemning heller Anonymous poster hash: ad813...658
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Du kan ta det opp med din mann at du ikke liker at hunden er der nettopp pga at dere har et barn som krabber. Vi har en hund på besøk hos oss til tider. Den står i bånd i hagen. Vi bor landlig til så er nok for hunden å se på. Det er ditt hus også. men er jo lov å si at du ikke vil. Mannen her sier ja til alt når folk spør om de kan ha med. Jeg er den som må sette grensene. Anonymous poster hash: cd7b4...d3d
☆☆☆ Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Du kan nekte å ha hunden i hus, men då er det sjølvsagt ein fordel at mannen er einig. Det er jo hans hus også. Det å nekte eit "familiemedlem" adgang i heimen har konsekvensar, du må avveie om du synes det er verdt det. For nokre er det jo ein rein bonus om svigermor blir fornærma og kjem sjeldnare på besøk, for andre er det eit tap om forholdet blir forverra. Det kan vere greit å tenke gjennom dette i forkant.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 Si ifra til mannen din at inntil ham vasker, er ikke hunden velkommen inne. Den kan vel stå i hagen eller på verandaen? Er helt greit å si ifra at du ikke ønsker hunden inne når barnet nå krabber rundt. Og det er vel like mye ditt hus som mannen sitt? Så da har du like stor rett til å bestemme som ham. Og her ville jeg stått knallhardt på mitt. Neste gang hunden kommer, tar du med ungen ut og kommer ikke hjem igjen før det er vasket. Visste ikke at det var så stor aksept for å ikke ville ha hunder i huset sitt, så ble litt lettet når jeg leste den forrige tråden i sta. Og ja, jeg kan faktisk si at jeg ikke vil være her før det blir vasket etter hunden. Når svigers er på besøk er det som regel til etter leggetid for barnet, men da kan jeg jo bare reise ut tidlig neste dag og si jeg ikke kommer tilbake før han har vasket Anonymous poster hash: c659b...679
Gjest sug lut Skrevet 24. juni 2013 #7 Skrevet 24. juni 2013 Enkelte hundeeiere er sykt hårsåre - men det betyr ikke at de dermed skal slippe å bli lugget. Av alle de jeg kjenner med hund er det kun ei som ikke selv forstod at man ikke uten videre tar hund med, og ikke minst at hvis man spør om det passer å ta med hunden og får til svar at det passer dårlig så argumenterer man ikke videre med at "men det er det samme som et barn". Det vennskapet ble avsluttet fordi resten av mennesket etterhvert var like avviker på alle områder. Man kan ikke ha hund om man baserer seg på at den er med på alt, og hvis ikke svigermoren din har lært sin hund å være hjemme alene - løs i huset, stengt på et rom eller i bur - så har hun jo en fritidsbeskjeftigelse for en tid framover. Klart du kan si fra, du trenger ikke være ubehagelig i tonen, og du trenger heller ikke åpne for at den kan være med om den vaskes - du har rett og slett ikke noe forpliktelse til å ha den i ditt hus.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Mannen min har ikke noe imot at hunden er her, så jeg kommer ikke til å nekte det så lenge det er begges hus. Men jeg kan jo fortelle på en fin måte at de kanskje kan la hunden være hjemme noen av gangene de er her. De bor bare 10 min kjøretur unna. Og mannen får gå med på at det ikke skal bli noe ekstra vask/jobb på meg for at hunden skal komme. Mannen får sørge for at huset blir som det var før besøket kom. Han er ikke den beste til å rydde da, kan deltar generelt lite i husarbeid. Dette kan jo bli god trening for han:) Anonymous poster hash: c659b...679
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 24. juni 2013 #9 Skrevet 24. juni 2013 Enkelte hundeeiere er sykt hårsåre - men det betyr ikke at de dermed skal slippe å bli lugget. Av alle de jeg kjenner med hund er det kun ei som ikke selv forstod at man ikke uten videre tar hund med, og ikke minst at hvis man spør om det passer å ta med hunden og får til svar at det passer dårlig så argumenterer man ikke videre med at "men det er det samme som et barn". Det vennskapet ble avsluttet fordi resten av mennesket etterhvert var like avviker på alle områder. Man kan ikke ha hund om man baserer seg på at den er med på alt, og hvis ikke svigermoren din har lært sin hund å være hjemme alene - løs i huset, stengt på et rom eller i bur - så har hun jo en fritidsbeskjeftigelse for en tid framover. Klart du kan si fra, du trenger ikke være ubehagelig i tonen, og du trenger heller ikke åpne for at den kan være med om den vaskes - du har rett og slett ikke noe forpliktelse til å ha den i ditt hus. 100% enig i dette innlegget!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #10 Skrevet 24. juni 2013 Jeg er hundeeier og det hadde ikke falt meg inn å ta med hunden uten å spørre om det var greit. Kan ikke ta den med til broren min, for de er redd for at katten deres skal bli skremt. Vår hund er allergivennelig og røyter ikke. Hadde selv ikke vært særlig begeistret om noen tok med seg en småskitten, røytende hund, særlig ikke da vi hadde en krabber. Anonymous poster hash: 616c7...7f2
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2013 #11 Skrevet 24. juni 2013 Høres ut som hovedproblemet ditt er mannen, og ikke svigermor. Utrolig respektløst av ham å ikke godta at du ikke vil ha hunden på besøk, særlig når han ikke engang gidder å ta jobben med å rydde opp etter den. Anonymous poster hash: be100...d7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå