Gå til innhold

Baby og leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med babyene på kvelden? Babyen vår er 5 uker gammel og fram til nå har hun vært oppe til vi legger oss, rundt midnatt. Kveldene blir da ca sånn: hun sover et par timer fram til ca 21-22, da tar vi på pysjen. Så er det kos og amming, hun er ofte litt urolig på denne tiden, og roer seg kun i fanget. Sovner kanskje rundt 23.30-24, helst i fanget, og da prøver vi å legge henne ned i babyredet eller i sofaen fram til vi selv går til sengs(hun ligger i senga vår på natta). Før fødselen tenkte jeg alltid at jeg skulle ha gode rutiner fra første stund, så jeg lurer på om dette høres greit ut, eller om vi gjør noe "galt"? Når bør vi begynne å legge henne på rommet tidligere? Jeg syns det blir rart å skulle inn på rommet, eventuelt ta henne ut på stua, flere ganger på kveldene for å amme/kose/trøste, når hun like så greit kan være med oss hele kvelden?

Anonymous poster hash: 318a1...3d9

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

En så liten baby trenger ikke rutiner, den trenger kos og nærhet nærmest 24/7.

Tenk at det ikke er lenge siden den låg i magen din og kjente varmen og hørte hjertelyden din og nå er den ute i en stor og kald verden.

Jeg syns det høres ut som dere har det kjempefint og min erfaring er at rutinene kommer når det er naturlig. Plutselig roer babyen seg ikke i stuen og da kan det være tegn på at den vil ha ro når det er sovetid.

Følg magefølelsen og ikke vær opphengt i tanken på rutiner. Da blir det minst stress for dere alle.

Skrevet

Vår fikk ikke noe særlig rutiner og fast leggetid før hun ble et år (vi prøvde før, men det gikk ikke) og hun ble avvent puppen. Og en så liten unge som du har trenger nærhet og kos foran faste rutiner.

Skrevet

Vi lot henne kome inn i rutiner på eiga hand. For å seie det på ein anna måte; vi tilpassa oss hennar rutiner framfor å prøve å tilpasse ho til våre.

Fram til 5-6 veker var ho ikkje klar for natt før 22-23. Etter det vart det gradvis forskyvning til kl 21, der holdt ho seg ei stund før det vart ca 20-2030 frå 6 mnd alder. Då ho nærma seg året vart det ny forskyvning då ho gjekk over til ein dagkvil og byrja vakne tidlegare på morgonane. Siste månader våknar ho 7, søv eit par timar i 12-tida og legg seg 19-1930. Ho er no 15 mnd.

Det hadde vore stas med litt meir soving på morgonen, samtidig er det deilig å ikkje måtte tvinge ho inn i ny rutine ved barnehagestart :)

Skrevet

I begynnelsen var jeg mest opptatt av å gi kos og nærhet.. Ingen rutiner. Sov i vognbagen på dagen og i senga på natta fra han var 4-5 uker. Nå når jeg nylig begynte å tenke på rutiner så kom de av seg selv (ble nettopp 9 uker). Så nå er det natt ca.21.30, sover til ca halv 5 -mat, sover igjen til ca 7. Så varierer det litt når hvilene er, men den første pleier å være en time. Så en lang sove økt på 2-3 timer også 1-2 hviler til på ca en time.. Vekkes rundt 8 på kvelden hvis han sover enda da..

Skrevet

Høres ut som hos oss. Ikke klare rutiner, men det vil gå seg til gradvis:)

Anonymous poster hash: 1cf0e...15a

Skrevet

Som tidligere sagt, det er for tidlig med rutiner. Det sies vel at babyer flest ikke er mottakelige for rutiner før de er rundt 3 måneder. Men det er også individuelt.

Min eldste var klar for faste leggetider fra han var 4,5 mnd - minste var nesten 6 mnd før han var klar for det samme.

Skrevet

Min er snart 8 mnd og hun legger seg ikke for natta før kl er 22-24-00. 

Dvs, hun legger seg rundt 18-19, men da våkner hun rundt 20-21, og er våken et par timer, spiser seg god og mett, så legger hun seg med oss igjen. 

Legger jeg henne 19 (som jeg har skjønt er LEGGETID her inne på dib), for kvelden, våkner hun i 03-04 tiden , og skal ha sine våkentimer da isteden.. Så det passer best for alles parter, at hun da har de våkentimene rundt 21-22. 

Anonymous poster hash: a4279...ce5
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis for tidlig med rutiner, min siste lagde vi rutiner på fra hun var ca 6 uker, gradvis tidligere stell og legging og fort var vi nede i leggetid ca 18.30.

Du merker fort på dere selv og baby om det blir rett eller ikke. :)

Skrevet

Slik har vi også det med vår 6 uker gamle baby. Masse kos og nærhet, og lite rutiner.

Klarte å få rutiner med de andre to barna mine, så det kommer vel etterhvert denne gangen også:)

Anonymous poster hash: 99f1a...596

Skrevet

Når din førstefødte sov dårlig i et helt år og vi fulgte alle disse rådene om nærhet osv. så er det i allefall naturlig for oss å gjøre det annerledes med nummer to. Her kommer vi til å prøve med rutiner helt fra dag en. Heller at jeg er litt mer enn vanlig nede på soverommet. Det har vært et så slitsomt år for meg med ekstremt lite søvn og nå som storebror endelig har begynt å sove hele natten gjennom har jeg så smått bevegd meg utenfor zombieboblen. Nedte baby som kommer i februar skal ikke bli tatt opp ved hver minste lille kny slik som storebror. 

Anonymous poster hash: ab57d...1a6
Skrevet

For vesla på 6 mnd var leggetid i hennes hode Kl 03 i ca to mnd. Mellom 18 og 03 fikk vi henne ikke til sove, hun bare hylte.

Litt etter litt fikk vi lagt henne tidligere, vi lot henne bestemme. La henne våken men rolig i senga, aldri hylende.

Nå legger hun seg ca 1830.

Vær tålmodig :-)

Med nyfødt i hus er det kaos stort sett fram til tre mnd.

Ting blir bedre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...