Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #1 Skrevet 23. juni 2013 Er det virkelig slik at man ikke under noen omstendigheter kan drikke alkohol forran barna?Nå snakker jeg ikke om å drikke seg full, men ta et lite glass vin eller en øl til maten.Er det ikke bedre at barn lærer seg at man kan drikke litt alkohol uten å bli fulle, enn at det er noe farlig og spennende?Og ikke kom med "hva viss det skjer noe, og dere må kjøre bil", ikke alle har bil og lappen. Anonymous poster hash: 865b3...26c
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #2 Skrevet 23. juni 2013 Det kommer an på hvem du spør, og ikke minst situasjonen rundt det. Jeg ser ikke selv problemet med at man kan ta en øl til maten for eksempel. Men jeg har aldri opplevd mine foreldre drikke og er faktisk avholds selv, så det betyr ikke at man nødvendigvis synes at alkohol er spennende fordi man ikke har sett noen drikke. For meg er det unaturlig å drikke alkohol, det er bare ikke noe jeg har kommet på å begynne med. Anonymous poster hash: e34f7...f0b
mamma_bergen Skrevet 23. juni 2013 #3 Skrevet 23. juni 2013 Jeg ser ikke poenget med å drikke alkohol når det er barn der. MÅ man liksom ha det glasset for å kose seg?..Og jeg skjønner ikke argumentet med å "lære" barna at det er greit at voksne drikker. Går de glipp av noe om foreldrene er avholds så lenge barna er der? Og ja, jeg er fullstendig klar over at de fleste her ikke er enig med meg,men det er slik jeg ser det.
Barbarella og froskebarna Skrevet 23. juni 2013 #4 Skrevet 23. juni 2013 Drikker aldri alkohol foran barna. Mine foreldre har gjort det hele oppveksten. Aldri sett dem fulle, men har merket at de har vært annerledes på nyttårsaften, julaften osv, uten at jeg kanskje skjønte hvorfor. Ikke noe gøy for barn å oppleve at voksne ler av dem og snakker høyt uten at de helt forstår hvorfor. Man blir usikker. Og jeg tror barn merker dette lenge før man tror det er merkbart selv. Men er det kun snakk om ett glass, og bare ett, så skal det vel litt til at det er problematisk for noen. Holder meg selv helt unna når jeg er sammen med barna, av prinsipp, men dømmer ingen for å drikke et lite glass.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #5 Skrevet 23. juni 2013 Et glass vin eller to synes jeg absolutt er lov. Anonymous poster hash: 45d13...c69
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #6 Skrevet 23. juni 2013 Jeg har ikke noe problem med at folk tar seg litt vin til maten mens ungene er våkne. Men når det er sagt foretrekker jeg å vente til de er i seng, for måltider med barn er ofte litt stress. Ingen moralske grunner for å vente altså. Anonymous poster hash: 32e73...650
Edelweis Skrevet 23. juni 2013 #7 Skrevet 23. juni 2013 jeg har selv vokst opp med foreldre som tok en øl til maten. helst pappa da, mamma drikker omtrent aldri. selv kan jeg ta et glass vin en sjelden gang, men ofte drikker far og bestefar noen øl i helgene når vi er sammen. samme med mine søsken og naboer. (naboene er polakker da, så de drikker tilogmed i barneselskap) det er ikke noe vi har behov for da. men på fredag grilla vi og mennene drakk øl. jeg er gravid og fruen til min fetter skulle kjøre heim. barna lekte og koste seg til i 20.00 tiden :-D
*SommerFrisk* Skrevet 23. juni 2013 #8 Skrevet 23. juni 2013 Jeg drikker øl og vin fordi det er godt!-ikke for å bli full. Så om jeg vil drikke et glass eller to når ungene er her, så gjør jeg det, uten å bry meg om hva andre mener. Jeg er nemmelig såpass sikker på meg selv og mine valg i oppdragelsen av ungene mine at jeg ikke trenger andres aksept ift hva jeg kan og ikke kan gjøre. Skjønner ikke hvorfor alt skal være et tema? Godteri og alkohol andre forbudte ting. Slapp litt av!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #9 Skrevet 23. juni 2013 Det er stort sett helt uproblematisk å drikke en-to enheter alkohol sammen med barn. Det som er problematisk, er at veldig mange undervurderer hvordan de selv påvirkes av alkohol. Det er også en myte at det er bedre for barn å se at alkohol kan nytes uten å handle om stupfylla. All forskning tyder på at desto mindre det drikkes hjemme, desto mindre drikker barna i ungdomsår og voksenalder. Anonymous poster hash: b7f11...61e
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 Jeg vet ikke helt, jeg synes dette temaet er vanskelig. Jeg har aldri sett noen av mine foreldre drikke noe som helst. Det resulterte i at da jeg ble 15-16 år så hadde jeg tidenes opprør. Alkohol var noe forbudt og spennende som måtte prøves. Jeg sneik meg ut om natta, var på fest helt til morgenen, sneik meg inn igjen. Ble sørpe drita mange ganger. Ble voldtatt på fest av en "kompis". Ja, det skjedde mye rart. I hjemmet mitt var det generelt mye som var forbudt, derfor ble det meste spennende. Men jeg vet faktisk ikke om det hadde vært annerledes hvis foreldrene mine hadde tatt seg en øl til julemiddagen. Jeg tipper jeg hadde oppført meg på samme måte i min ungdom uansett. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette selv etterhvert, for å hindre at mitt barn får det på samme måte. Er ikke sikker på at man kan hindre det. Ok, jeg ser at mitt svar ble ganske diffust
Light of my life Skrevet 23. juni 2013 #11 Skrevet 23. juni 2013 Syntes det er helt ok så lenge man ikke blir beruset foran barna, og de fleste tåler vel et glass eller to uten å bli beruset.
Barbarella og froskebarna Skrevet 23. juni 2013 #12 Skrevet 23. juni 2013 Jeg tåler nok mindre enn de fleste, eller så har ikke folk flest selvinnsikt jeg blir helt klart beruset av to glass vin, er også ganske sikker på at mine egne barn ville ha merket forskjell etter et glass, selv om jeg ikke nødvendigvis føler meg brisen...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #13 Skrevet 23. juni 2013 Mine foreldre var avholds, jeg så aldri noen i min familie i nærheten av alkohol. Jeg selv har drukket med måte siden jeg var 18, og var heller ikke "nysgjerrig" på det før den tid. Min mann sine foreldre tok gjerne et glass eller tre med vin eller øl, akevitt til jul osv. Han har ikke sett dem fulle, men jeg vil nok tro de har vært lettere beruset. Han selv er som meg, han drakk med måte fra han var 18, og var heller ikke "nysgjerrig" før den tid. Jeg tror man blir mest preget av miljøet og vennene når det kommer til ungdom og alkohol (og rus for den saks skyld). Det er klart at om foreldre oppmuntrer til alkohol, vil barnet lettere ta til flaska, men utenom dette, tror jeg miljø og omgangskrets har mest å si. Anonymous poster hash: 6ba6e...ef6
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #14 Skrevet 23. juni 2013 Ser ikke noe galt i å nyte alkohol foran barna. Alt med måte. Jobber i barnevernet i tillegg:) Anonymous poster hash: 85d68...fa3
Tauriel Skrevet 23. juni 2013 #15 Skrevet 23. juni 2013 Jeg har gitt beskjed om at det ikke nytes alkohol i mitt hjem så lenge jentungen er hjemme, selv om hun har lagt seg. Synes det er det minste man kan "gi opp" er alkoholen når det kommer til barn. Og ei på snart 2 år trenger ikke å lære noe om alkoholvaner... Men drikker heller når jeg har barnefri
Bustetroll Skrevet 23. juni 2013 #16 Skrevet 23. juni 2013 ser ikke vitsen med det.. De fleste drikker alkohol for å kjenne det på kroppen, ellers kan man drikke alkoholfritt.Men problemet til veldig mange, er jo at det 1 glasset med vin fort blir til 2, også 3...Folk får gjøre som de vil, 1 glass er ingen krise, men ville ikke gjort det selv.
Modesty Blaise. Skrevet 23. juni 2013 #17 Skrevet 23. juni 2013 ser ikke vitsen med det.. De fleste drikker alkohol for å kjenne det på kroppen, ellers kan man drikke alkoholfritt. Men problemet til veldig mange, er jo at det 1 glasset med vin fort blir til 2, også 3... Folk får gjøre som de vil, 1 glass er ingen krise, men ville ikke gjort det selv. Ehh, nei. Veldig mange drikker f.eks vin fordi det smaker godt, ikke for å merke det. Vi kan bruke 15 min på å diskutere akkurat hvilken rødvin som hadde passet perfekt til den og den maten... Og hadde det bare vært for å bli beruset så kunne man jo bare ha slengt i seg 3 glass fra en dårlig 3 liters kartong... Og i vår omgangskrets er dette normalen, men det er kanskje ikke slik blandt dine venner...?
Gemini77 Skrevet 23. juni 2013 #18 Skrevet 23. juni 2013 ser ikke vitsen med det.. De fleste drikker alkohol for å kjenne det på kroppen, ellers kan man drikke alkoholfritt. Men problemet til veldig mange, er jo at det 1 glasset med vin fort blir til 2, også 3... Folk får gjøre som de vil, 1 glass er ingen krise, men ville ikke gjort det selv. Alkoholfri vin smaker dritt så at de fleste drikker alkohol for å kjenne det på kroppen er tull! Her åpner vi nesten alltid en flaske vin til middagen på fredager og lørdager. Jeg drikker ikke brus og syns vann er fryktelig stusselig til en god og mør biff. Vin er en del av måltidet rett og slett. Kan også fint ta meg et glass hvitvin ute i solen en fredags ettermiddag etter en lang uke på jobben. Smaker helt nydelig.. Og jeg blåser i hva andre mener om det egentlig.. Mine barn har aldri sett oss fulle og vi drikker oss heller ikke fulle på vin hjemme en lørdag.
DaTuMa Skrevet 23. juni 2013 #19 Skrevet 23. juni 2013 Vi drikker både øl og vin til maten. Vi drikker det fordi det er godt, ikke for å bli fulle. Er jo uansett ikke snakk om store mengder, men et glass eller to
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 23. juni 2013 #20 Skrevet 23. juni 2013 Ærlig talt - er barn merker jo ikke forskjell på om foreldrene har vin eller brus i glasset når det er snakk om kun et glass. Det er da ikke gift heller. Men grensen her i huset går ved en enhet så lenge det er barn tilstede.
mamma_bergen Skrevet 23. juni 2013 #21 Skrevet 23. juni 2013 Syntes det er helt ok så lenge man ikke blir beruset foran barna, og de fleste tåler vel et glass eller to uten å bli beruset. Jeg merker det godt etter et glass vin, og da er det helt garantert at mitt barn hadde merket at mor ikke er som hun pleier.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #22 Skrevet 23. juni 2013 Jeg blir faktisk brisen av ett glass vin, så jeg venter til barnet er lagt. Faren derimot drikker både 1 og 2 øl til maten med barnet tilstede uten å bli "påvirket". Anonymous poster hash: 523d4...cbf
Gjest sussie77 Skrevet 23. juni 2013 #23 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Har ingen problem med at andre tar seg et glass vin eller øl til maten foran barna.Så lenge det ikke er mye.. Jeg selv drikker ikke alkohol foran barna. Føles ikke riktig, og da gjør jeg det ikke. Tror det kommer av at jeg har opplevd mye negativt som barn med voksne og alkohol. Men mannen tar seg en øl til maten en gang i blant. Og det går helt greit. Endret 23. juni 2013 av sussie77
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #24 Skrevet 23. juni 2013 Kan gjerne ta ett par glass vin eller to-tre øl til maten foran barnet. Det er ikke noe problem, jeg er også oppvokst med det! Jeg husker jeg likte lørdager så godt for da hadde mamma og pappa gjerne besøk og deg var så god stemning når det var øl på bordet, hehe Anonymous poster hash: e1c06...54b
Bustetroll Skrevet 24. juni 2013 #25 Skrevet 24. juni 2013 ser ikke vitsen med det.. De fleste drikker alkohol for å kjenne det på kroppen, ellers kan man drikke alkoholfritt. Men problemet til veldig mange, er jo at det 1 glasset med vin fort blir til 2, også 3... Folk får gjøre som de vil, 1 glass er ingen krise, men ville ikke gjort det selv. Alkoholfri vin smaker dritt så at de fleste drikker alkohol for å kjenne det på kroppen er tull! Her åpner vi nesten alltid en flaske vin til middagen på fredager og lørdager. Jeg drikker ikke brus og syns vann er fryktelig stusselig til en god og mør biff. Vin er en del av måltidet rett og slett. Kan også fint ta meg et glass hvitvin ute i solen en fredags ettermiddag etter en lang uke på jobben. Smaker helt nydelig.. Og jeg blåser i hva andre mener om det egentlig.. Mine barn har aldri sett oss fulle og vi drikker oss heller ikke fulle på vin hjemme en lørdag. Neimen det er da bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå