Gå til innhold

Dette med småbarn og å leke med tissen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på snart 3 er veldig glad i å leke med tissen sin. Det er ikke så veldig moro at han gjør dette foran besøk og sånt, men han har ingen sperrer på det enda. Hvordan forklare han det på en ålreit måte uten å gjøre det til et tabu? 

Forleden fikk vi besøk av familien til mannen, og da han begynte å tukle med tissen sin måtte jeg bare ta han til side og si ti han at sånt gjør vi ikke foran andre, det gjør vi bare når vi er alene. Men er redd for at han skal føle skam over å ta på seg selv, for det vil jeg ikke. Samtidig er det vel greit at han holder seg til å ta på seg selv til når han er alene. Hvordan taklet dere denne situasjonen? 

Anonymous poster hash: d157d...bcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne dytter jeg på...

Anonymous poster hash: 667ca...236

Skrevet

Hei. Helt riktig som du gjorde . si at det er en privat ting som vi gjør når vi er alene.  Og du kan også si at det er helt normalt , alle gjør det. Det er ingenting å være flau over / lei seg for.

Når han blir større kan du forklare enda nærmere hvorfor og slikt.  

Anonymous poster hash: 3180f...ac3
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Bare si at du skjønner at det er godt å kose med tissen sin, men tissen og rompa er et privat området, så når han vil ta på tissen sin, kan han gjøre det på rommet sitt når han er alene.  Du skal selvfølgelig ikke si at det ikke er noe å være flau eller lei seg for, for den tanken har han antageligvis ikke en gang, så da er det ingen grunn til at du skal nevne de ordene.

Skrevet

Takk, jeg må huske å si at det er normalt og at alle gjør det. For han ble så rar, så bare ned i gulvet og tasset tilbake til de andre. Han så ut som om han hadde fått kjeft for noe. Fikk helt vondt inni meg og følte at jeg hadde ødelagt noe i han. Jeg var ikke sint eller streng eller noe, bare sa det på en helt normal, blid måte. Men føler likevel at jeg gjorde noe galt :( 

HI

Skrevet

Det blir ikke gjort til noe skamfullt så lenge barnet ikke blir gjort oppmerksom på at det er noe en kan bli flau for. Hvis du skjønner hva jeg mener. 

Fortell heller på en rolig måte, som de sier over her, at dette er noe man gjør når man er alene, f.eks i sengen. Så trenger du ikke si noe mer før barnet en dag spør hvorfor. Da får du forklare nærmere :) 

Junior sprader rundt her og forteller alle som vil høre at mamma og pappa tar på tissen, men bare alene og i sengen. Må le litt :) Han har i alle fall skjønt poenget, og flau er han ikke! 

Skrevet

Bare si at du skjønner at det er godt å kose med tissen sin, men tissen og rompa er et privat området, så når han vil ta på tissen sin, kan han gjøre det på rommet sitt når han er alene.  Du skal selvfølgelig ikke si at det ikke er noe å være flau eller lei seg for, for den tanken har han antageligvis ikke en gang, så da er det ingen grunn til at du skal nevne de ordene.

Den tanken har han nok jo. så det hadde jeg sagt !

Skrevet

Bør man virkelig si at det ikke er noe å være flau over? Tenkte heller å vinkle det over på at det er helt normalt, uten å bruke ordet flau eller å skamme seg. 

Han var seg selv igjen med en gang etterpå, men en gang i går så han opp på meg og sa "mamma det er ikke lov å ta på tissen". Da smilte jeg til han og sa "Jo det er lov, men det passer best å gjøre det når vi er alene". Så det er tydelig at han trodde han hadde gjort noe galt. Stakars gutt, jeg har tydeligvis gitt han helt feil inntrykk :( Jeg skal ta en prat med han om det i dag, det var så mye besøk og ståk i helgen at det passet dårlig med en sånn samtale da.

HI 

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har alltid sagt at det kun er mamma og pappa som har lov å se tissen og rompa (måle feber etc) og hvis man skal ta på tissen sin så må man gjøre det alene, fordi det er bare hans tiss. Alltid vært greit

Skrevet

Vi har alltid sagt at det kun er mamma og pappa som har lov å se tissen og rompa (måle feber etc) og hvis man skal ta på tissen sin så må man gjøre det alene, fordi det er bare hans tiss. Alltid vært greit

Det samme sier vi, det er ingen som skal røre tissen eller rompa hans og heller ikke omvendt ihvertfall når det gjelder voksne, med mindre vi som foreldre skal ta tempen eller hjelpe han med noe nedentil.

Han har alltid fått lov til å "kose" med seg selv men vi minner han på at det er best å gjøre det alene. :)

Gjest Julia1984
Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet da? Hva hvis barnet trenger hjelp til noe ubehag, skifte etc. Eller skal dusje hos besteforeldre?? Får ikke mormor se han naken? Jeg setter det sikkert litt på spissen....

Gjest Julia1984
Skrevet

Trenger hjelp til noe i barnehagen skulle det stå

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet da? Hva hvis barnet trenger hjelp til noe ubehag, skifte etc. Eller skal dusje hos besteforeldre?? Får ikke mormor se han naken? Jeg setter det sikkert litt på spissen....

Ja, det gjør du :)

Nå tenker jeg mer i baner av "se, tuppen på tissen blir blå når jeg drar i den". Det trenger ingen andre enn vi foreldre å vite ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...