Gå til innhold

MA og nytt forsøk?


Mammabjoern

Anbefalte innlegg

Jeg hadde MA som ble oppdaget i uke 11+4. Fosteret svarte til 6+3. Jeg hadde alle graviditetssymptomer som i forrige svangerskap og trodde selvsagt at alt var bra.

Gynekologen på sykehuset sa "Du har vel ikke tenkt å prøve igjen?" og fikk tydeligvis hakeslepp når jeg sa at jeg hadde det (er 43 år). Kommentaren hans var at da måtte fastlegen bestille tidlig ultralyd pga "alderdom" og at jeg skulle vente minst 3 mndr med forsøk. Nå var stakkaren ikke helt stø i norsk, og mente det sikkert godt.  Men "alderdom" eller ikke, har jeg lyst å prøve på nytt, og da synes jeg ikke "dokteren" skal bestemme om jeg skal. Ser også at andre leger skriver på nettet at å vente til første mens er godt nok. Har dere erfaringer med slikt?

 

Jeg skjønner jo at ingen kan trylle hvis ting går gæli, og at "alderdommen" er der,  men hadde vært greit å vite hvor sannsynlig det er å oppleve slikt to ganger på rad og hva man gjør for å unngå å går 6 uker "gravid" for ingenting.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt to MA selv, og råd jeg har fått fra div gynekologer har vært å vente til etter første normale mens (dvs ikke 3 mnd, men mindre man trengte tid til å hente seg inn igjen psykisk osv).

Er nok ikke noe spesielt du kan gjøre for å unngå å oppleve det igjen, har det skjedd 1 gang er det mest sannsynlig bare uflaks. Derimot kan du spørre fastlegen din om henvisning til tidlig ultralyd, slik at du i hvert fall finner det ut tidligere dersom du skulle være så uheldig å oppleve noe lignende igjen, er jo gjerne sånn at forventningene øker for hver uke som går...

Masse lykke til videre!!  (og det der med "alderdom" synes jeg vi skal tilskrive språkproblemer:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to ma på rad, og nå tredje forsøk er vi straks i mål:) har hver gang ventet en mens slik jeg har fått anbefalt.

 

Alderdom var jo et pussig uttrykk å bruke:) men det er jo heller ingen hemmelighet at ved økt alder øker også sjansen for at det er noe galt med fosteret. Dette vil ofte kroppen rydde opp i selv. Men om du kommer til å oppleve flere ma eller sa er jo umulig å vite.

Om man skal prøve på nytt avhenger vel mest av hvor mye du orker og vil:)

 

Masse lykke til!!!

 

Anonymous poster hash: 97223...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to ma på rad, og nå tredje forsøk er vi straks i mål:) har hver gang ventet en mens slik jeg har fått anbefalt.

 

Alderdom var jo et pussig uttrykk å bruke:) men det er jo heller ingen hemmelighet at ved økt alder øker også sjansen for at det er noe galt med fosteret. Dette vil ofte kroppen rydde opp i selv. Men om du kommer til å oppleve flere ma eller sa er jo umulig å vite.

Om man skal prøve på nytt avhenger vel mest av hvor mye du orker og vil:)

 

Masse lykke til!!!

 

Anonymous poster hash: 97223...ead

Fikk du tettere oppfølging etter ma-ene? Flere ultralyder eller lignende?

Den "tidlige" ultralyden jeg nemlig skulle ha nå pga "alderdommen" skulle vært i uke 12+5.

Det jeg mest tenkte på å unngå er å gå "gravid" så lenge når spiren først er død. Det hadde hjulpet betraktelig å få avsluttet et slikt svangerskap i uke 8 f.eks i stedet for nesten å nå til uke 12.

Ellers helt klart, det hjelper ikke fosteret, men det hjelper både på kroppen og psyken å

få stoppet tingene på et tidligere stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fin oppfølging av fastlegen min. Resten har jeg ønsket kontroll på selv denne gangen så har hatt flere og tidlig ul hos privat gynekolog.

Kunne fått ul ved lokalsykehuset her, og de er flinke de, men orker ikke korridorene og de samme legene som da det gikk galt. Da betaler jeg heller for en "ny start" og trygghet. Har også fødeplass et annet sted.

 

Anonymous poster hash: 97223...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så leit at du også har hatt ma:( jeg har mistet 5 ganger, av dem 3 ma. Ta kontakt m lege, så får du riktig oppfølging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...