Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #1 Skrevet 22. juni 2013 Okej, her er saken: Mannen sin sjef er en idiot som ikke kan personalregler til tross for at han har over 10 ansatte under seg. Når mannen min begynte i ny jobb sa han i fra at han måtte ha 3 uker fri i juli pga at bhg er stengt og kona skal føde i dette tidsrommet. Siden er jeg blitt kvalifisert som risiko gravid med diverse plager som gjør at jeg er helt sykemeldt og nå ikke i stand til å ta vare på de 2 barna uten hjelp. Så har mannen mast på sjefen om hvordan det blir med ferie siden når de ansatte skrev seg på ferieliste i april oppdaget han at kollegaen som har samme jobb som han har valgt nøyaktig de samme 3 ukene som mannen min. I forrige uke fikk han endelig beskjed om at "nei, det er kollegaen sin tur til å velge i år så da får du møte opp de 3 ukene. At kona skal føde får du 1 dag fravær og ellers får dere belage dere på besteforeldre. Damer har da født i mange år og hadde da klart å ta vare på egne barn for det". Mannen min svarer "at kona mi er syk og skal ha planlagt keisersnitt i denne tiden. Vi har en gutt hjemme på 16 mnd som hun ikke vil være i stand til å løfte og dessuten er hun nå sykemeldt så jeg kan ikke la henne være alene med barna når bhg stenger". Sjefen svarer da: "ja dersom hun er så syk så får du sykemelde deg da" - temmelig spydig og gidder ikke prate mer om den saken. Men har ikke mannen min krav på 14 dager (10 virkedager) permisjon uten lønn i forbindelse med fødsel selv om han jobber i en privat bedrift? Ser ikke for meg at legen vil sykemelde mannen min dersom ikke disse dagene avvikles først? Mannen min er i tillegg i prøvetid ca 2 mnd til så nå føler han at dersom han lager mye styr så er det en risiko for at de "finner" på en unnskyldning for å la han gå. Ikke moro for meg eller han da dette egentlig er ett problem vi ikke burde forholde oss til nå. Jeg har termin søndag 2 uken når bhg er stengt men skal ikke gå på overtid så babyen kommer enten den uka eller uka før som vil si 1 -2 uka når bhg er stengt. Uansett kan jeg ikke ha disse barna hjemme alene og vi har ingen besteforeldre som har fri i dette tidsrommet og som har mulighet til å stille opp. HJELP!!!! Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #2 Skrevet 22. juni 2013 Man kan komme med ferieønsker, men man har ikke krav på å få innvilget ønskene sine. Slik er det, dessverre, og er det en annen kollega sin tur med juliferie i år så er det slik det er Anonymous poster hash: 1b9e0...00b
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #3 Skrevet 22. juni 2013 Far har rett på 2 veker omsorgspermisjon ved fødsel. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1995/nou-1995-27/4/2/1.html?id=338268 Anonymous poster hash: 6bdb1...568
mamma_til_gutt Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Om han ikke har passet på å få ferieavtalen skriftlig blir det vanskelig å håndheve, dessverre. Men han har krav på 14 dager fri uansett! Men det er fra den dagen du føder, og kan ikke tilpasses. Det er også uten lønn med mindre man har egen avtale. Men han kan jo være hjemme pga syk barnepasser, det er vel 10 dager i året tror jeg og krever ingen sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 Man kan komme med ferieønsker, men man har ikke krav på å få innvilget ønskene sine. Slik er det, dessverre, og er det en annen kollega sin tur med juliferie i år så er det slik det er Anonymous poster hash: 1b9e0...00b Vi vet at han ikke har rett på ferie men han har rett på de 14 dagene uansett sant? Omsorgspermisjon som skrevet under! Skjønner ikke at sjefen tror at han bare kommer til å møte på jobb og la fødselen være "mitt problem". Det har jo hele tiden vært klart at han MÅ være hjemme uansett! Tror ikke sjefen vet at det finnes en regel som heter omsorgspermisjon en gang. Grunnen til at jeg lurer er at jeg ser at noen har skrevet at omsorgspermisjon kun gjelder for de som har tariff men jeg aner ikke om min mann har noen tariff avtale. HI Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Ein kan velje om å ta perm i perioden to veker før og to veker etter fødsel. Anonymous poster hash: 6bdb1...568
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Permisjonen gjeld for alle, men alle har ikkje rett på betalt permisjon. Anonymous poster hash: 6bdb1...568
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #8 Skrevet 22. juni 2013 Nei, det trengs ikke tas etter fødsel. Det står i linken over: I tillegg til foreldrenes rett til permisjon i barnets første leveår, har faren rett til omsorgspermisjon i 2 uker i forbindelse med fødselen. Denne retten gjelder enten mor er hjemmearbeidende eller utearbeidende. Forutsetningen er at far bruker tiden til å ta seg av familien. Permisjonen skal i utgangspunktet tas ut innenfor rammen av 2 uker før fødselen og 2 uker etter morens hjemkomst fra sykehuset. Omsorgspermisjonen er etter loven ulønnet, men faren kan få permisjon med lønn på grunnlag av tariffavtale eller annen arbeidsavtale. Så har vi ett problem den siste uken men kan han bli sykemeldt i stedet? Kan sjefen si det? Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #9 Skrevet 22. juni 2013 Nei, regner ikke med at jobben hans kommer til å betale dette. Virker ikke som jobben hans engang kan denne reglen så den blir helt sikkert ulønnet men vi har jo ikke mye annet valg. Jeg kan ikke være sengeliggende med en gutt på 1.5 og en på 5! Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #10 Skrevet 22. juni 2013 http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html Paragraf 12-3, far har rett på 2 ukers permisjon, men han har ikke krav på lønn. Anonymous poster hash: f215c...1fc
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #11 Skrevet 22. juni 2013 Håper dere finner en løsning! Men hadde jeg vært mannen din så hadde jeg begynt å kikke meg rundt etter en ny jobb. Å være småbarnspappa til tre når man har en slik sjef lover ikke godt for de neste årene... Uansett, lykke til med fødselen og sommeren Anonymous poster hash: 7f0ce...9e2
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #12 Skrevet 22. juni 2013 Men hva da den siste uken dersom han ikke får ordnet ferie da? Kan han da bli sykemeldt pga at jeg ikke kan løfte noe annet enn babyen? Noen som har erfaring med dette? Kjempe kjip situasjon å være i for vil jo ikke lage kvalm på jobben hans men har jo ikke mye valg i situasjonen heller! Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #13 Skrevet 22. juni 2013 Den siste uken kan du bli sykemeldt og far ta over din perm. Det kan du sikkert få ordnet for alle ukene også. Anonymous poster hash: 6b4b2...068
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #14 Skrevet 22. juni 2013 Håper dere finner en løsning! Men hadde jeg vært mannen din så hadde jeg begynt å kikke meg rundt etter en ny jobb. Å være småbarnspappa til tre når man har en slik sjef lover ikke godt for de neste årene... Uansett, lykke til med fødselen og sommeren Anonymous poster hash: 7f0ce...9e2 Ja, han har allerede søkt på ny jobb innenfor samme bransje men ett annet sted. Det var dumt av sjefen å ansette 2 stk med små barn som begge må ha fri samme uker alltid i sommerferien. Det burde han i grunnen ikke gjort men men.... Vi tenkte at dette ikke kom til å bli ett problem da forrige jobben til mannen min var helt anderledes i innstillingen til det å være pappa og hva som kreves. Føler denne sjefen tror at menn fortsatt sitter på venterommet med sigaren i hånden og ringer til familien når babyen er kommet ut... Kjempe oppgitt over hele holdningen! Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #15 Skrevet 22. juni 2013 Den siste uken kan du bli sykemeldt og far ta over din perm. Det kan du sikkert få ordnet for alle ukene også. Anonymous poster hash: 6b4b2...068 Men kan vi få alle 3 ukene som sykemelding selv om mannen egentlig har krav på permisjon? Det er jo det sjefen vil at han skal gjøre men jeg trodde bare at mannen er "tvunget" til omsorgspermisjon før de eventuelt kan få en sykemelding på bakgrunn av min tilstand. I så fall hvilken lege går vi til? Mannen, min eller sykehuslegen som følger meg opp? Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #16 Skrevet 22. juni 2013 Den siste uken kan du bli sykemeldt og far ta over din perm. Det kan du sikkert få ordnet for alle ukene også. Anonymous poster hash: 6b4b2...068 Men kan vi få alle 3 ukene som sykemelding selv om mannen egentlig har krav på permisjon? Det er jo det sjefen vil at han skal gjøre men jeg trodde bare at mannen er "tvunget" til omsorgspermisjon før de eventuelt kan få en sykemelding på bakgrunn av min tilstand. I så fall hvilken lege går vi til? Mannen, min eller sykehuslegen som følger meg opp? Anonymous poster hash: 0b7d2...340 det vil jeg absolutt tro at dere får. hvis det er slik at du er så dårlig at du ikke kan ta deg av ungene etter en fødsel, vil legen kunne sykemelde deg. Så pappa kan overta permisjonen din mens du er sykemeldt. Jeg vil tro at det er sykehuslegen som kan gjøre dette ring å hør med de på mandag. for dere skal jo ikke tape penger på at du er syk. Men at pappaen skal sykemelde seg blir jo feil, siden det ikke er han som er syk. Anonymous poster hash: ba3ff...96a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #17 Skrevet 22. juni 2013 Men hva da den siste uken dersom han ikke får ordnet ferie da? Kan han da bli sykemeldt pga at jeg ikke kan løfte noe annet enn babyen? Noen som har erfaring med dette? Kjempe kjip situasjon å være i for vil jo ikke lage kvalm på jobben hans men har jo ikke mye valg i situasjonen heller! Anonymous poster hash: 0b7d2...340 Han kan ikke sykemeldes, det er kun for hans egen sykdom. Han kan bruke sykt barn/barnepasser, han har ti virkedager per år. Anonymous poster hash: ced87...2b4
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #18 Skrevet 22. juni 2013 Har han ikke 15 dager når han har 2 barn? Står det på NAV sine sider. Uansett fant følgende: For å få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiver, må du dokumentere barnets eller barnepassers sykdom med egenmelding. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at du dokumenterer barnets eller barnepassers sykdom med legeerklæring. Når NAV skal utbetale omsorgspenger krever vi at du dokumenterer barnets eller barnepassers sykdom med legeerklæring. Så det vil jo uansett si at vi trenger en sykemelding fra legen etter 4 dager borte? Eller misforstår jeg det som står? Dersom vesla ikke kommer den 1 uken han er borte er det da naturlig at jeg går til legen min og spør om at hun dokumenterer at jeg er for syk til å ta vare på barna mine? Holder det? I så fall kan jeg vel gjøre dette på forhånd? Så over til det jeg da lurer på. Vi vet jo allerede nå at mannen ikke kommer de 3 ukene det er snakk om er det ikke mer realt å si i fra på forhånd? Merker jeg vil lage minst mulig problemer og sinne hos sjefen da den stakkars mannen min skal jo ha dette arbeidsforholdet etterpå (selv om han nå leter etter ny jobb). Anonymous poster hash: 0b7d2...340
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #19 Skrevet 22. juni 2013 Har han ikke 15 dager når han har 2 barn? Står det på NAV sine sider. Uansett fant følgende: For å få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiver, må du dokumentere barnets eller barnepassers sykdom med egenmelding. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at du dokumenterer barnets eller barnepassers sykdom med legeerklæring. Når NAV skal utbetale omsorgspenger krever vi at du dokumenterer barnets eller barnepassers sykdom med legeerklæring. Så det vil jo uansett si at vi trenger en sykemelding fra legen etter 4 dager borte? Eller misforstår jeg det som står? Dersom vesla ikke kommer den 1 uken han er borte er det da naturlig at jeg går til legen min og spør om at hun dokumenterer at jeg er for syk til å ta vare på barna mine? Holder det? I så fall kan jeg vel gjøre dette på forhånd? Så over til det jeg da lurer på. Vi vet jo allerede nå at mannen ikke kommer de 3 ukene det er snakk om er det ikke mer realt å si i fra på forhånd? Merker jeg vil lage minst mulig problemer og sinne hos sjefen da den stakkars mannen min skal jo ha dette arbeidsforholdet etterpå (selv om han nå leter etter ny jobb). Anonymous poster hash: 0b7d2...340 men det er ikke snakk om omsorgspenger, det er snakk om å ta over din permisjon. du får sykemelding siden du er syk og da må jo han være hjemme, og da kan han overta din permisjon. hør med jordmora de eller nav. de vet hvordan reglene er. MEn f.eks hvis det skjer noe med mor under fødsel da, også må hun bli sykemeldt, da får far overta permisjonen til mor. Anonymous poster hash: ba3ff...96a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #20 Skrevet 22. juni 2013 Han kan ikke overta din permisjon før fødsel. Det er kun etter fødsel han kan overta permisjon for å ta vare på den nyfødte dersom du er for syk til det. Før fødsel kan han bruke syk barnepasser-dager (som han vil få 15 av i år, i og med at barn tre fødes). Det er tilstrekkelig at legen dokumenterer at du er for syk til å passe barna som du bruker, ja. Anonymous poster hash: 87914...170
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #21 Skrevet 22. juni 2013 HUsk at det er kun dersom du er for syk til å ta deg av babyen at du kan bli sykemeldt og at far kan overta permisjonen. At dere har flere barn som skal passes er deres problem, er du frisk nok til å ta deg av babyen vil IKKE far få innvilget noe overtakelse av permisjonen. Det er babyen du har permisjon for å passe på - ikke de andre barna.. Hilsen veileder på foreldrepenger.. Anonymous poster hash: 2d20f...9fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå