Gå til innhold

Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har en kammerat som har asperger. Han fikk diagnosen i voksen alder. Han har hele livet vært useddvanlig smart og lærenem. En utrolig likandes fyr, men bare litt annerledes. Er det slik at mange med asperger har høyere iq enn oss andre "normale"?

Anonymous poster hash: 0d8a9...fad
Videoannonse
Annonse
Gjest Anybody
Skrevet

Ja det er svært vanlig at de scorer meget høyt på Iq og en del lavere på eq

Skrevet

En person med A.S. er som regel gjennomsnittlig eller over gjennomsnittlig intelligent.

Skrevet

Jepp :)
Mannen min har Aspergers og han er helt ubeskrivelig intelligent :)

Anonymous poster hash: e80cc...d70
Skrevet

En person med A.S. er som regel gjennomsnittlig eller over gjennomsnittlig intelligent.

så aldri under gjenomsnittet? interessant.

Skrevet (endret)

Ut i fra det jeg vet om diagnosen er gj.snittlig/normal (eller høyere) intelligens et kriterie/kjennetegn. Er du uenig med meg?

Se denne artikkelen for mer info:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=12496&a=2

Jeg kan også anbefale "The Complete Guide to Asperger's Syndrome" av Tony Attwood.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Asperger syndrom finnes ikke lenger, men er erstattet med litt andre diagnosekriterier etter DSM V. 

Årsaken til at det krevdes IQ over 70- 80 for å få diagnosen asperger er at barna med lavere IQ ofte ville ha kvalifisert til psykisk utviklingshemming eller vanlig autisme med dårlige evner generelt på alle områder.

De fleste med aspergers har ganske gjennomsnittlig IQ, og ca. 97- 99 % av dem med IQ over 130 har ikke aspergers :).

.

Anonymous poster hash: 8b9ec...cf8
Skrevet

Asperger syndrom finnes ikke lenger, men er erstattet med litt andre diagnosekriterier etter DSM V. 

Årsaken til at det krevdes IQ over 70- 80 for å få diagnosen asperger er at barna med lavere IQ ofte ville ha kvalifisert til psykisk utviklingshemming eller vanlig autisme med dårlige evner generelt på alle områder.

De fleste med aspergers har ganske gjennomsnittlig IQ, og ca. 97- 99 % av dem med IQ over 130 har ikke aspergers :).

.

Anonymous poster hash: 8b9ec...cf8

Ja, det er vel temmelig åpenbart at ikke 100% har det, siden Aspergers tross alt ikke er så utbredt?

Et av kjennetegnene til Aspergers er jo høy intelligens, og det er ikke noe som tilsier at man ville vært tilbakestående med lavere IQ.

Anonymous poster hash: e80cc...d70

Skrevet (endret)

Synes at The American Psychology Association var ALT for raske da de droppet A.S. som separat diagnose i DSM 5 og puttet den inn under ASD. Ikke enig!

Glad for at det er ICD-10 som benyttes i Norge.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Asperger syndrom finnes ikke lenger, men er erstattet med litt andre diagnosekriterier etter DSM V.  Årsaken til at det krevdes IQ over 70- 80 for å få diagnosen asperger er at barna med lavere IQ ofte ville ha kvalifisert til psykisk utviklingshemming eller vanlig autisme med dårlige evner generelt på alle områder. De fleste med aspergers har ganske gjennomsnittlig IQ, og ca. 97- 99 % av dem med IQ over 130 har ikke aspergers :).. Anonymous poster hash: 8b9ec...cf8

Norsk helsevesen bruker ICD -10 når de setter diagnose og der finnes Asperger fortsatt. Det er ICD -10 diagnoser som utløser refusjon fra NAV og er de formelle diagnosene. Det er mulig dette endrer seg med ICD-11, men noe forskjell mellom ICD og DSM vil det alltid være. ICD er WHO/ europeisk diagnose system og DSM er det amerikanske.

Anonymous poster hash: 52da0...cec

Skrevet

Im glad for mine aspergers fordi jeg holde seg borte fra folk, og det gjør livet mitt enkelt :)

Skrevet

Personer med Asperger syndrom har vanligvis en ujevn evneprofil, så det er diskutabelt om en vanlig evnetesting med WISC eller WAIS gir relevant informasjon. Det er imidlertid slik at man regner med at personer med Asperger fungerer innenfor normalområdet samlet sett. Når man så vet at enkelte funksjoner svekkes ved Asperger (f.eks eksekutivfunksjoner og selektiv oppmerksomhet og psykomotorisk tempo), sier det seg selv at man må skåre høyt på andre ting for samlet sett å havne ut med en normalskåre. 

Jeg tenker det er fornuftig å revidere en diagnose som er så sterkt økende som Asperger. Det virker jo som om "alle" skal ha enten en ADHD- eller en Aspergerdiagnose. Hvis det er et så stort antall av normalbefolkningen som innfrir diagnosene, mener jeg at man må gjøre en vurdering av om det er riktig å "sykeliggjøre" disse gruppene. 

Skrevet

Ut i fra det jeg vet om diagnosen er gj.snittlig/normal (eller høyere) intelligens et kriterie/kjennetegn. Er du uenig med meg?

Jeg kan også anbefale "The Complete Guide to Asperger's Syndrome" av Tony Attwood.

Interessant lesning..... Hvordan er det med kjønnsfordelinga? Det virker som det er mest gutter som sliter med dette...?
Skrevet

Interessant lesning..... Hvordan er det med kjønnsfordelinga? Det virker som det er mest gutter som sliter med dette...?
Jeg tør ikke gi deg tall på kjønnsfordeling - har sett alt i fra 1:3 til 1:10 i undersøkelser. Jeg har primært erfaring med gutter med A.S.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...