Gå til innhold

Første svangerskapskontroll sent... Flere som har hatt det ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mitt tredje svangerskap og får oppfølging av sykehuset pga at jeg må ta blodfortynnende sprøyter under svangerskapet. Derfor har jeg allerede vært på 2 ul og sett at alt er bra. Blodtrykket tar jeg selv på jobb da jeg jobber som sykepleier... Har ikke orka tanken på legebesøk disse ukene da jeg har spydd, sovet, jobba og passet på ungene mine,,,,ha hatt nok med det lissom: ) føler ikke behov for legetime egentlig, det eneste er disse blodprøvene man skal ta da. Så idag fikk jeg bestilt meg time og det blir om 3 uker...det blir da 15 fullgåtte uker,...flere som har hatt en første kontrollen sent i svangerskapet ?? Er lissom ikke noe jeg lurer på og time til ordinær ul har jeg allerede fått....det eneste som er litt ålreit hos legen etterhvert er jo å høre hjertelyden.kan jo egentlig sjekke urin selv på jobb også : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm..burde du ikke ha en kontroll nå da HH 80?? Dette er 2.gang for meg, og jeg er ingen verdensmester..men jeg syns å huske at innen uke 12/i uke 12 er det fint om man tar alle de prøvene som skal taes..Jeg syns det er veldig sent, selv om du kan sjekke endel selv..jeg ville bedt om en kontroll nå ;)

Jeg går på blodfortynnende tabletter, og har hatt 1 kontroll(uke 9+1) og skal tilbake i neste uke(13).  Videre er det OUL, men i tillegg jm-time da også..men det er ekstra oppfølging, men likevel..syns det var godt å få unna de prøvene og komme igang..  :)

Skrevet

Var ikke noe ledig før pga sommerferie, men jeg kan jo alltids ringe tilbake til uka : ) er ikke noe stresset selv egentlig. Er bare urinprøve og blodprøve jeg ikke har tatt . Mini i magen er sjekket fra topp til tå senest Igår så der inne er alt bra hvertfall : )

Skrevet

Med nr. 2var jeg til første legekontroll når jeg var 13 uker. Legen så dumt på meg; "også kommer du NÅ...?? Hvorfor har du ikke vært her før?" Hvorfor skulle jeg det, spurte jeg. Og da bare lo han og sa at de fleste gravide kom og trippet etter 6 uker ;)

Så lenge du er i ok form og du ikke føler noe behov, så er det null stress tenker jeg. Det er jo uansett et frivillig tilbud. Jeg har en kollega som var på to legekontroller i løpet av hele svangerskapet, hvor den ene var i uke 40. :P

Du kan jo evt. be om å få komme neste uke bare for å levere en urinprøve og ta nødvendige blodprøver - så har du gjort det liksom... Trenger jo ikke legetime for det :)

Skrevet

Også må du jo søke fødeplass og få rutineul - men det er kanskje i boks siden du allerede får oppfølging fra sykehus?

Gjest flykræsj
Skrevet

Er mitt tredje svangerskap og får oppfølging av sykehuset pga at jeg må ta blodfortynnende sprøyter under svangerskapet. Derfor har jeg allerede vært på 2 ul og sett at alt er bra. Blodtrykket tar jeg selv på jobb da jeg jobber som sykepleier... Har ikke orka tanken på legebesøk disse ukene da jeg har spydd, sovet, jobba og passet på ungene mine,,,,ha hatt nok med det lissom: ) føler ikke behov for legetime egentlig, det eneste er disse blodprøvene man skal ta da. Så idag fikk jeg bestilt meg time og det blir om 3 uker...det blir da 15 fullgåtte uker,...flere som har hatt en første kontrollen sent i svangerskapet ?? Er lissom ikke noe jeg lurer på og time til ordinær ul har jeg allerede fått....det eneste som er litt ålreit hos legen etterhvert er jo å høre hjertelyden.kan jo egentlig sjekke urin selv på jobb også : )

Hehe, så praktisk å kunne sjekke alt selv ;) Som de andre sier, det er jo ikke noe å rase av gårde etter. Tipper uke 15 er mer enn greit nok. Bortsett fra BT, urinprøver og helseskjema er det jo fint lite som skjer på kontrollen. Noen synes jo det er koselig med praten, men personlig er kontrollene noe jeg "bare gjør", på lik linje med andre legebesøk.

Skrevet

Jeg var faktisk på første kontroll i uke 18 (!) med nr 3. Hadde da vært 2 uker før å kun tatt blodprøvene og fått henvisning til ordinær UL. Husker ikke hvorfor jeg ikke ordnet time til kontroll før. Men jeg trengte jo ikke spesialoppfølging heller da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...