Gå til innhold

Dere som har henvist barn til BUP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi henviste ene barnet vår for ca en måned siden. Legen la da ved alle utredninger PPT har tatt og skulle sende dem til BUP. I dag får vi brev fra byens sykehus(?!?) om at søknaden er avslått fordi legen ikke har foretatt en sonamisk undersøkelse(eller noe sånt, husker ikke helt ordet). Men dette er jo ikke BUP, de har en helt annen adresse og avdeling. Skjønner ikke noe jeg nå. Noen som har opplevd noe lignende og kan forklare? Fikk ikke brevet før kl. 16.30, så har ikke fått ringt noen og spurt og synes det er lenge å vente til mandag for å få noen svar.

Anonymous poster hash: 3c970...9bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Somatisk? Altså fysisk. Vi måtte sjekke syn, hørsel osv før vi ble henvist til videre utredning, for å utelukke at det var disse tingene som var årsak til forsinket språk, motorisk utvikling osv. Vet ikke om det er dette de mener, men ett forslag. Skjønner at det er kjipt å gå å lure hele helgen, har vært der noen ganger selv... Typisk at sånne brev kommer fredga ettermiddag eller lørdag formiddag!

Skrevet

Somatisk? Altså fysisk. Vi måtte sjekke syn, hørsel osv før vi ble henvist til videre utredning, for å utelukke at det var disse tingene som var årsak til forsinket språk, motorisk utvikling osv. Vet ikke om det er dette de mener, men ett forslag. Skjønner at det er kjipt å gå å lure hele helgen, har vært der noen ganger selv... Typisk at sånne brev kommer fredga ettermiddag eller lørdag formiddag!

Ja, det stor forklart at det var fysiske undersøkelser som manglet, men det har ikke vi fått noen beskjed om at var nødvendig. Og jeg trodde det var BUP som skulle svare og ikke et sykehus, er jo ikke der vi sendte henvisningen... Kjenner jeg er ganske oppgitt nå. Vi har allerede brukt mye tid på å få alt klart fra PPT og nå reiser legen på feire i mange uker, så da blir jo alt kjempeforsinket :( Gutten vår trenger jo hjelp! *fortvilet*

HI

Skrevet

Vi brukte 2 år fra jeg begynte å mase om at det var noe galt til vi fikk diagnoser, så jeg kjenner godt til frustrasjonen over at ting tar tid! Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er eller hvilke instanser dere har kontakt med, men vi fikk henvisning til øre-nese-hals og synsundersøkelse gjennom lege på helsestasjonen. Evt så har vel fastlegen en vikar i ferien som kan henvise dere.

Rart at dere får brev fra en annen instans enn den dere er henvist til, men vår sønn ble utredet av barnehabiliteringen ved ett sykehus. Han har pu og autisme. Mulig det er barnehaben som tar seg av den type problematikk som er aktuelt for deres barn?

Mitt råd er å stå og mase! Insister på at det haster! Og ring på mandag for å få klarhet i hva som trengs for å komme videre i prossessen.

Klem:)

Skrevet

Jeg er ikke sikker på dette, men er det ikke sånn at BUP er en avdeling som tilhører sykehuset? Jeg har hatt et barn utredet via BUP, og her i kommunen så er det i hvert fall en poliklinikk tilhørende sykehuset.

Skrevet

Bup( barne og ungsdom psykratri) er en avdeling på ett sykehus selv om det ikke ligger fysisk på sykehuset.

Anonymous poster hash: dbf71...f37
Skrevet

BUP-ene er organisert under ulike sykehus, så at brevet kommer derfra er ikke det minste rart.

Det å bli avvist på grunn av manglende somatisk undersøkelse kan være riktig, kommer an på hva problematikken er. Eventuelt er en del BUP-er veldig flinke til å avvise det meste med mindre man klager, som f.eks i Trondheim. Oslo er langt bedre.

Anonymous poster hash: 47921...952
Skrevet

Jeg har bare henvist barn til BUP gjennom jobben (barnevernet), men har aldri opplevd at de har bedt om en somatisk undersøkelse først. Kanskje det har noe med alvorlighetsgraden i bekymringen vi har for disse barna å gjøre, og at det er opplagt at det ikke er en fysisk forklaring på plagene.

Anonymous poster hash: e64be...527

Skrevet

det holder med en sjekk hos fastlegen! Vi skulle henvise barnet til barnehabiliteringen, og da måtte legen ta en sjekk først. lytte, blodprøver osv. 

Anonymous poster hash: 7383e...ac5
Skrevet

Takk for svar alle sammen, det hjalp veldig å med å få litt klarhet i ting :) Da skal jeg ringe legen med en gang på mandag og få avklart litt. Synes at legen burde vite dette, så er faktisk litt småsur nå. Det er snart 1,5 år siden vi så smått begynte å utrede og bli bekymret for barnet. Det er mistanke om ADD og Tourettes syndrom.

HI

Skrevet

Det er mistanke om ADD og Tourettes syndrom.

I så fall er det bare tullete av BUP å avvise henvisningen. Det er selvfølgelig nyttig med somatiske undersøkelser i tillegg, men du utelukker ikke Tourettes ved å sjekke hørselen på en unge, for å si det slik.

Fastlegen kan ikke forventes å være oppdatert på hvorvidt aktuell BUP er sær eller ikke. Det mest effektive kan gjerne være å få legen til å ringe dem og klage.

Skrevet

Det er mistanke om ADD og Tourettes syndrom.

I så fall er det bare tullete av BUP å avvise henvisningen. Det er selvfølgelig nyttig med somatiske undersøkelser i tillegg, men du utelukker ikke Tourettes ved å sjekke hørselen på en unge, for å si det slik.

Fastlegen kan ikke forventes å være oppdatert på hvorvidt aktuell BUP er sær eller ikke. Det mest effektive kan gjerne være å få legen til å ringe dem og klage.

Takk for innspill! Ja, jeg tenkte også at det var rart, men skal i hvert fall snakke med legen på mandag.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...