Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Altså, bokstaveligtalt, DUM. Jeg må ofte ha ting inn med t-skje, bruker lang tid på å lære og hvis noen skal forklare meg noe detter jeg ut av samtalen å begynner å tenke på noe annet. Jeg har kun fullført videregående og vil så gjerne studere videre, men jeg føler jeg så dum. Er så redd for å ikke klare studiene og må fortelle dette til fjerne og nære, at jeg var for dum til å studere liksom.. Jeg drømmer om å bli jordmor, men hvordan skal det gå da, da jeg bruker så lang tid på å læer. T.o.m å jobbe som servitør var vanskelig da jeg ikke eier sans for logistikk, og når det begynte å bli mye å gjøre surret jeg bestillinger og bare røra.. f Fader.. Hva skal det bli ut av meg... Anonymous poster hash: 17e34...458
Von Hertelhofen Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Vel, du er litt dum dersom du lar slike bekymringer gå utover fremtidsplanene dine Men seriøst, kanskje du skal fortelle om "problemene" dine til fastlegen. Jeg har en venninne som var som deg, det viste seg at hun har ADHD. Det fikk hun påvist som 30 åring!
Januars lykkeliten Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Man trenger ikke å være spesielt smart for å bli jordmor Bruker du lang tid på å lære så må du ta deg den tiden da
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Du er ikke dum selv om du ikke er god på logistikk og systemer, det betyr bare at du antageligvis er flink med mennesker eller at du er kreativ i stede. Noen menneskers hjerne er best på systemer, tall og logikk, andres er best på mellommenneskelige relasjoner, mens andre igjen er kunstertyper. Når det gjelder din evne til å lære, så kan det være at du ikke har funnet din måte å lære på. Også her er alle forskjellige, noen lærer av å lese, andre lærer av å se ting i bilder, mens noen bruker ørene og syns det er best å lære når læreboka er i lydbokformat. Ikke gi opp, og ikke tenk at det er noe galt med deg, det er det mest demotiverende og ødeleggende som finnes. Lykke lykke til Anonymous poster hash: c5fe9...d77
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #5 Skrevet 21. juni 2013 Man trenger ikke å være spesielt smart for å bli jordmor Bruker du lang tid på å lære så må du ta deg den tiden da Ehh... Vel. Først må man bli sykepleier som vel er 3 års utdannelse. Og så 3 år til for å bli jordmor er det vel. Greier man ikke en enkel servitør jobb så er nok ikke jordmor tingen. Jeg ville hvertfall ikke født med en slik person til "hjelp". Ikke sjangs om personen hadde greid å fullføre studiene heller. Det er ingen skam i å jobbe på butikk eller liknende heller da. Man må jo nesten tilåpasse seg det en kan takle. Anonymous poster hash: e979d...6de
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #6 Skrevet 21. juni 2013 Kanskje du er som meg som lærer bedre av å gjøre ting i praksis enn å lese side på side i en bok.. Jeg er sykepleier og lærte enormt mye i praksisperiodene.. men lesingen var det verre med.. Hvis du har lyst så GO Og du kan jo evnt nevnte det til fastlegen for å evnt få utredet for add eller noe? Ellers så vet jeg at traumatiske hendelser som ikke er bearbeidet kan gå utover konsentrasjonen og hukommelsen, så hvis du vet at du sliter med noe så kan jeg anbefale traumeterapi. Anonymous poster hash: 23239...a02
GeeGee Skrevet 21. juni 2013 #7 Skrevet 21. juni 2013 Man trenger ikke å være spesielt smart for å bli jordmor :)Bruker du lang tid på å lære så må du ta deg den tiden da Ehh... Vel. Først må man bli sykepleier som vel er 3 års utdannelse. Og så 3 år til for å bli jordmor er det vel. Greier man ikke en enkel servitør jobb så er nok ikke jordmor tingen. Jeg ville hvertfall ikke født med en slik person til "hjelp". Ikke sjangs om personen hadde greid å fullføre studiene heller. Det er ingen skam i å jobbe på butikk eller liknende heller da. Man må jo nesten tilåpasse seg det en kan takle. Anonymous poster hash: e979d...6de Jordmor er 2 års videreutdanning etter endt sykepleierutdanning. Det er ikke et lett studie, det er mye fag, lesing og eksamener, og mange praksisperioder, med vakter hele døgnet (som man også må ha etter endt utdanning). Men det er nok også et spennende og givende yrke :-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #8 Skrevet 22. juni 2013 Slik du beskriver det, så er det vanskelig å si hva problemet er.... Det kan være litt lavere IQ enn normalt, og det kan være ADD eller liknende. At du betegner dette som et generelt problem, og ikke noe som oppstått de senere årene, tyder på at det ikke kan være selvtillit, stress eller traumerelatert. Hva slags resultater har du fått når du virkelig har gjort ditt beste? Jeg vil anbefale deg å ta mensas nettest, http://www.mensa.no/cms/hjemmetest.html Denne vil gi deg en god indikasjon på om du har evnene som trengs til å studere. Scorer du over 85- 90, så burde du ha evner til å studere noe du har litt talent for. Dersom du scorer noe bedre enn 100, så ville jeg ha bedt fastlegen henvise til psykolog og eventuell utredning for ADD eller liknende. Jeg vil derimot påstå at sykepleien neppe er faget for deg, da feil kan få katastrofale følger- noe du neppe hadde trivdes med?, det kreves gode teoretiske kunnskaper, og det kreves at du er god på å håndtere vanskelige situasjoner og holde hodet kaldt. At du er dårlig på å holde orden på bestillinger, betyr derimot ikke nødvendigvis at du vil være dårlig til å holde orden på f.eks. pasienter og medisiner- du vil nemlig bruke litt andre deler av hjernen og hukommelsen her avhengig av hvilken følelsesmessig betydning oppgaven har for deg m.m. Du kan derfor være flink til å organisere det ene, og dårlig til å organisere det andre . Anonymous poster hash: 8d15b...cc0
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #9 Skrevet 22. juni 2013 Det at du føler deg dum, betyr ikke at du er det. Det kan være årsaker som ADD (konsentrasjonsvanske, rammer flest jenter), eller generely dårlige lærestrategier. Hjernen kan trenes opp til å huske, men det er også viktig å tenke over hva du er god til og hva du kan mestre, og innse dine begrensninger. Husk at sykepleier har mye ansvar for medisiner, og når du har problemer med bestillinger som servitør, må du tenke over at det er ikke mindre stress å holde rede på hvem som skal ha medisiner når. Nå vet jeg at du vil bli jordmor, men ha litt i mente hvordan det er å jobbe som skpl også, i tilfelle det kun blir bachelor. Det er mange kjekke yrker der ute, og det hørtes veldig fornuftig ut å studere. Jeg heier på deg!:-) Anonymous poster hash: 5f7d4...1b2
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #10 Skrevet 22. juni 2013 Kanskje førskolelærerstudiet kunne vært noe for deg? Anonymous poster hash: 2f469...6c5
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2013 #11 Skrevet 22. juni 2013 Sikker på at dette ikke bare er en selvoppfyllende profeti? Du tror du er dum, du blir nervøs for å ikke klare og så ender det opp med at nervøsiteten ødelegger. Det er ikke uvanlig og det er heller ikke håpløst. Prøv å hold nervene i sjakk og alltid tenk at du klarer pg klarer du ikke så er det ingen krise, da vil du kanskje slappe litt mer av og da klarer du sikkert mer Anonymous poster hash: 54233...101
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå