Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 Har vært ung og dum, og sitter nå med gjeld på 3 forskjellige kredittkort, hhv 30 000kr, 30 000kr og 10 000kr. Fikk et tilbud i posten her en dag, på et forbrukslån hos Nordax finans. Tenker da å heller samle disse 3 kredittkortene i et lån hos dem... Noen som vet om dette lønner seg? Vet jo at sånne utlånere har høy rente, men det har jo kredittkort også... Har ikke kunnskap nok til å sette meg skikkelig inn i dette selv, men synes jo likevel det høres mest fornuftig ut å ha ett lån å betale på, fremfor 3 kort... Trenger ingen formaning om hvor dumt det er med kredittkort (lån), tro meg, det vet jeg... Anonymous poster hash: 46236...46f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Gå i banken om du trenger hjelp til å slå sammen kortene.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Gå i banken om du trenger hjelp til å slå sammen kortene. Har selvsagt pratet med banken med først, men de ville ikke hjelpe oss pga at vi mangler sikkerhet... Anonymous poster hash: 46236...46f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Men hvis den vanlige banken ikke er mulig for HI så er det å slå sammen og ha et lån betraktelig bedre enn 3 som regel. Ofte får du noe bedre rente og ikke minst man sparer termingebyr mm. Jeg ville først sjekket din vanlige bank og se om de kan tilby deg noe og hvis så ikke er tilfelle ville jeg undersøkt med de bankene som tilbyr usikre lån. Men her må du være obs på renten du har på de eksisterende kredittkortene og betingelsene (f.eks termingebyr mm) kontra det eventuelle nye sammenslåtte lånet og dens betingelser. Men som sagt i utgangspunktet så er det bedre med et lån enn tre når det gjelder forbruksgjeld. Anonymous poster hash: 198bf...dbd
mamma_til_gutt Skrevet 21. juni 2013 #5 Skrevet 21. juni 2013 Det er ikke i seg selv bedre å ha ett lån enn tre. Sjekk renten på lånene du har og vurder om det nye lånet har høyere rente. Vet du ikke renta kan du bare ringe. Men be om effektiv rente, det er det som er riktig. Finn så et firma som kan refinansiere, uten sikkerhet, med en rente som er lavere enn kredittkortrenta du har. Da lønner det seg. Finner du ingen som er billigere, kan du samle for eksempel bare to lån, eller beholde alle tre.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2013 #6 Skrevet 21. juni 2013 Det som du gjør da er å ser på dette. Ta kontakt med de 3 kreditorene og hør hva slags rente du har på kortene og se hvor mye du klarer å betale ned på de totalt per mnd. Så tar du kontakt med den nye banken og hør hvilken rente de kan tilby og hvor mye du vil nedbetale per mnd (avdragene og ikke rentene). Da vil du fort se om det lønner seg! Anonymous poster hash: 9c028...5b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå