Gå til innhold

Sukker i urinen - kutte sukker OG mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid uke 32 og fikk for første gang utslag på urinprøven: sukker. Det skal sies at jeg ikke hadde spist sukker den dagen, men mye dagene før. Jordmor ba meg kutte ut sukker iform av kaker, brus og også være obs på frukt!

Har lagt på meg 7-8 kg så langt, så ikke kjempe avskrekkenee syns jeg selv. Fikk litt panikk så begynte å telle kcal (prøver å ligge rundt 17-1800). Men problemet er at jeg blir så sulten. Spiser variert osv, men er så lei av å holde matbudsjett, spesielt som gravid.

Vil mat generelt gjøre utslag på event. sv.diabetes eller vil det hjelpe hvis jeg prøver å kutte ut wienerbrød, sjokomelk og snop i hverdagen selv om kcalnivået mitt ligger på 23-2500 kcal pr dag med sunn mat. Vet jeg risikerer å øke i vekt, men er dette mef sukker i urinen, sv.diabetes og "sukkerbaby" jeg frykter... Håper dere skjønner spørsmålet :)

Anonymous poster hash: ab04e...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er å kutte bort raske karbohydrater - ned til et minimum ift hva du og baby trenger pr dag. Mener du trenger maks 80 gr karbohydrater pr dag ca siste måned i svangerskapet.

Du trenger ikke ikke telle kalorier. Spis masse grønnsaker, fisk, noe kjøtt, bær, nøtter, og riktige fettsyrer (dvs omega3, olivenolje, rapsolje, cocosa, meierismør).

Unngå raske karbohydrater i form av pasta, ris, poteter, brød, sukker og frukt - ikke mer enn det du og baby trenger pr dag.

Å ligge på 1700-1800 kcal pr dag virker lite når du er kommet så langt ut i svangerskapet.

Hvis du kutter ned på karbohydratene vil du få et mer stabilt blodsukker og dermed blir du heller ikke sulten hvis du spiser riktig. Husk å få i deg nok godt fett, for det vil også gjøre at du ikke blir sulten. Viktig for babyen også med gode fettsyrer.

Ellers kan du lese litt på kostreform.no, tror jeg.

Og selv om hun ikke er godt likt her inne så hadde faktisk fotballfruen et par interessante "artikler" ang "lavkarbo" i svangerskap nettopp. Det er hun som har spurt mange spørsmål, og alle spørsmålene er besvart av dr Hexeberg som også har forklart litt rundt. Se om du finner det også.

Anonymous poster hash: a2ca0...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...