Mamma'n til Ollibolli Skrevet 20. juni 2013 #1 Skrevet 20. juni 2013 For å gjøre dette klart; denne tråden er på ingen måte ment som personhets, og jeg skal ikke legge ut noe navn, og jeg håper at dette ikke går over til å bli en negativ tråd, men heller en interessant og kanskje lærerik diskusjon. Jeg har den siste tiden lest blogger, og det er spesielt en blogg jeg har lagt merke til. Den er skrevet av en ung jente som er på vei til å bli tobarnsmor. Denne jenta er tydeligvis veldig opptatt av klær og sminke, og ikke minst det å få masse masse oppmerksomhet. Hun kler seg omtrent så drøyt som det går an. Hun skriver det som oppfattes av de fleste som veldig provoserende innlegg. Hun snakker nedsettende om veldig mange menneskegrupper, alt fra mødre som går i joggebukser til mennesker fra bestemte land. Hun legger ut i det store og det brede om seg selv og familien sin, men forteller alltid at det er viktig for henne å beskytte privatlivet. Det er en veldig selvmotsigende oppførsel hun har. Hun fremstiller seg selv som en forferdelig person, noe hun sikkert ikke er i virkeligheten. På meg virker det som om hun ikke forstår konsekvensene dette får og kan få for henne i nåtid og fremtid, og ikke minst hva slags konsekvenser det kan få for barna hennes. Er ikke dette egentlig en veldig selvdestruktiv atferd? Jeg ser mye av det samme gå igjen på flere av "topp-bloggene", men jeg valgte å nevne dette eksempelet fordi dette er et forum for foreldre, og også fordi jeg ser på det som ekstra ille at det er barn innvolvert. Jeg lurer også på hvor foreldrene til alle disse unge jentene er? Har de ingen som gir dem veiledning i livet? (Man kan jo veilede barna sine selv om de er myndige, kan man ikke?). Jeg har selv en søster som lider av narsissitisk personlighetsforstyrrelse (jeg vet ikke om dette er en diagnose i Norge, men vi er oppvokst i det store utland) og jeg ser så mange av disse trekkene til min søster gå igjen hos diverse bloggere, så kanskje det er derfor det skremmer meg litt. Jeg synes oppriktig synd på disse jentene, og jeg mener på ingen måte å snakke stygt om dem, og jeg tror ikke at de nødvendigvis er slik det fremstilles på bloggene. Det er jo litt typisk ungdom/barn å ikke tenke konsekvenser av det man gjør, men er man ikke myndig har i det minste foreldrene muligheten til å beskytte sine barn fra å ødelegge seg selv på den måten, men hvem skal beskytte de unge menneskene fra seg selv, de som har blitt myndige? Selvfølgelig må man lære å ta ansvar for eget liv, men hvor går grensen for når man skal gripe inn? Og hva kan man egentlig gjøre? Skal man bare sitte å se på til det punktet hvor barna til unge mødre blir hentet av barnevernet og rosabloggeren blir hakkekylling og mobbeoffer som trues på livet? Noe annet som er veldig interessant er kommentarfeltene. Det virker som om det for det meste er unge jenter som skriver der. Som oftest er det enten en lovprising av bloggeren eller en ren hatsk og ondsinnet kommentar, men en gang i blant ser jeg mennesker som kommer med fornuftige råd. Bloggeren som jeg har brukt som eksempel over har en tendens til å slette de kommentarene som inneholder kritiske spørsmål eller gode råd, mens hun lar elsk og hatkommentarene stå. Andre bloggere igjen sletter absolutt alt av råd og slemme kommentarer. Generelt virker det som om de tror at all PR er god PR. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle blogger, men mye av det samme går igjen. Hva synes dere om unge mennesker som blogger provoserende? Tenker noen andre her at det kan være selvdestruktivt å blogge? Synes dere at enkelte burde beskyttes på en eller annen måte selv om de er myndige? Jeg er spesielt interessert i dette temaet nå for jeg vurderer å skrive en lengre artikkel, så jeg blir veldig glad for å høre deres meninger!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #2 Skrevet 20. juni 2013 Jeg leser ikke blogger, med ett eneste unntak. Og hun er nærmest anonym, i hvert fall finner du ikke fullt navn, bosted og jobbsted sånn helt uten videre bare av å lese bloggen (Magnhilds Antiblogg, utrolig morsom-og intelligent). Men generelt tror jeg mange voksne hadde hatt godt av å beskyttes litt mot seg selv! Og spesielt unge voksne. Enten de blogger eller er med på Paradise Hotel o.l. Det virker som om de er for dumme til å se de langsiktige konsekvensene av det de driver med, og foreldrene deres er ikke stort bedre. Dumhet og dårlige valg i livet ser ut til å gå i arv fra generasjon til generasjon. Anonymous poster hash: e5861...d8d
Gjest Bjørketreet Skrevet 20. juni 2013 #3 Skrevet 20. juni 2013 Merk at dette gjelder de type blogger HI snakker om, ikke blogging generelt: Jeg tror et problem er at når man blogger, kan man skrive om alt mulig dritt, frustrasjon, lite innsktsfulle tanker, frekke meninger, ikke minst den evige KLAGINGA, uten at man opplever at noen stirrer dumt tilbake på deg! Hadde man sagt/fortalt visse ting i virkeligheten ville ingen vært interessert, og man ville kanskje følt seg passe dum etterpå. Skulle en av disse bloggerne lest innleggene sine høyt som klare taler for en tilfeldig folkemengde ville mesteparten ha gått. Altså, alle disse tingene de skriver om går ut til en viss mengde folk som kanskje tenker i samme baner. Jeg er enig i at det er selvsestruktivt, for på en blogg kan man oppføre seg som en narsisistisk grinunge i en alder av 20, ingen har godt av det for sin egen selvutvikling. Mens i virkeligheten erfarer man som regel dårlig respons på oppføre seg slik, og utvikler seg heller mer ydmyk... Folk flest vil gjerne bli likt, og holder enkelte tanker for seg selv og velger å ytre enkelte andre. Og forstår at du ikke bare kan gå bort til tilfeldige og si "se her, bilder av meg med det nye antrekket jeg hadde på meg i går, jeg ser skikkelig moteriktig ut" Det ville være å opphøye seg selv i overkant for mye, og folk ville synes du var for selvopptatt til å like så godt med en gang. Folk flest skjønner at man blir ikke godt likt av å tro man har en slags gudestatus hvor du kan spy ut alt mulig klag og gnål og drive med selvopphøyelse, pga da får man dårlig respons. Den responsen er ikke like flau å få i fleisen på et kommentarfelt på bloggen sin. Ikke ute etter å krangle jeg heller forresten...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #5 Skrevet 20. juni 2013 Nei, jeg syntes det var bra sagt jeg! Det kunne vært en utrolig morsom TV-ide for NRK, som kanskje noen ungdommer kunne lært litt av! Latt noen av landets største bloggere (type selvutleverende) få stå "live" på gata i Oslo og lest opp innleggene sine for folk, vist dem bildene, og deretter motta folks ærlige tilbakemeldinger ansikt til ansikt! Anonymous poster hash: e5861...d8d
Gjest Bjørketreet Skrevet 20. juni 2013 #6 Skrevet 20. juni 2013 Stakkars folk, skikkelig offentlig ydmykelse.... Men det hadde gitt de en eye-opener i hvertfal!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. juni 2013 #7 Skrevet 20. juni 2013 Jeg er i slekt med en av toppbloggerne, og sånn som jeg kjenner henne er hun veldig annerledes enn slik hun fremstår på bloggen. Hun er smart, gjennomtenkt, snill, empatisk og flink med det hun foretar seg. Problemet er at på bloggen fremstår hun som en oppmerksomhetssyk, hjernedød og overfladisk jentunge. Og det er synd, for det er nok veldig ødeleggende på sikt, og ikke minst for hennes fremtidige familie. Det jeg synes er aller mest trist, er den mangelen på selvtillit og selvfølelse som endel av disse åpenbart må ha. For det har man om man stadig må søke bekreftelse i form av nesten-nakenbilder, fylling av lepper og pupper og i det hele tatt. Hadde de vært så fornøyde med seg selv som de later som, hadde de ikke hatt behov for dette. Og det er skremmende med den ekstreme seksualiseringen de driver med- jentunger nedi 15-16-17 år går kledd i minimale gevanter og tar bilder av seg selv i gjennomsiktige truser så man ser kjønnshåret og bh-er så små at brystvortene straks hopper ut. Jeg synes det er leit at de føler at det er dette de må for å få oppmerksomhet og å være gode nok og kule. For ikke å snakke om hvor trist det gjør meg at min lille datter vokser opp i et slikt seksualisert samfunn, der dette er fokuset blant ungjentene. I tillegg er det meningsløse verdier de forfekter, det å ha mest mulig ting, siste nytt i klær og å se perfekt ut. Pengene rår, og de tjener gress på dette. Og flere av dem har som mål å aldri jobbe, bare blogge slik at de ellers kan drive dank. Og være kjendis for enhver pris. Hvilken moral er egentlig det? Og hvor foreldrene er? Vel, det kan man jo spørre seg. Nå er det jo noen som har friere oppdragelse enn andre, og mener at det er bedre at ungene heller er åpne, forteller dem ting, finner utav ting selv etc. Det vet jeg de i min familie er. Samtidig innså de vel kjapt at denne jenta ikke lar seg diktere, og alternativet var å kaste ungen utav huset, eller akseptere det. Noen unger gjør jo det motsatte av det foreldrene vil uansett. Jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil bli særlig happy om mine unger begynner med noe slikt, og jeg vil gjøre alt jeg kan for at de skal ha det såpass bra med seg selv at de ikke behøver det. Tanken på at min jente som 15-åring vil legge ut et bilde av seg selv som mannfolka i nabolaget koser seg med i private stunder, er ikke akkurat forlokkende..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå