Gå til innhold

Min store frustrasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

På badet i andre etasje har jeg fått noe jeg alltid har ønsket meg. En sjakt ned til vaskerommet under. Sjakta en inni et skap, så det er bare å åpne døra og hive det skitne tøyet ned. Og da er det bare for meg å åpne skapdøra på vaskerommet og ta ut det skitne tøyet og putte det inn i vaskemaskinen. Så lettvint men dog så vanskelig.

Badet i 2. etasje blir disponert av huset små "engler". Alle mine "engler" har sine soverom der oppe med dette tilhørende badet, og en "loftstue" vi alle bruker, men som hovedsakelig er barna "sitt". Så mine "engler" har en hel etasje å boltre seg på.

Jeg vasker klær titt og ofte, av og til setter jeg på en maskin som ikke er helt full for å "bli ferdig". Er sååå stolt av å ha tømt alle skittentøyskurvene/skapet. Og så tar jeg en titt på soverom og bad i 2.etasje. Det flyter!! Jeg er såååååå lei!!

Det første året var sjakta morsom og klær kom dit de skulle, ikke nå lengre :(

Har i frustrasjon truet med at hvis de ikke rydder klærne sine nå så får de begunne å vaske de selv. Ja jeg veit at tomme trusler er en av de dummeste tingene man gjør når man prøver å oppdra barn.

Så nå bare lurer jeg. Er jeg er dårlig mor hvis jeg forlanger at "englene" på 10 og 11 fra og med i dag vasker sitt eget tøy? Eller må jeg begynne med å fotfølge de for å få de til å rydde opp når jeg har bedt de om det? Eller skal jeg bare la det flyte sånn som nå? Jeg slipper jo å støvsuge og vaske gulv her oppe da, så det er jo et pluss eller minus, alt etter som man ser det ;p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer måtte vaske sitt eget tøy siden han var 10. Det var bare slike regler de hadde hjemme hos ham, akkurat som at han måtte rengjøre sitt eget rom en gang i uka, og da han ble eldre, måtte han også lage middag en dag i uka. Jeg vil si han har dratt nytte av dette, nå vet jeg at han KAN vaske tøy, vaske gulv, og lage mat, om han bare VIL! :P 

Anonymous poster hash: 6aefe...722
Skrevet

Ingen klær i sjakten = ingen rene klær! Kanskje vel strengt, men jeg ville tatt en alvorsprat med dem, satt meg ned og sagt noe ala - nå er dere så store at dere må hjelpe til slik at vi alle har det greit. Fra nå av skal alle skitne klær i sjakten... Lykke til!

Skrevet

Kler de av seg på rommene sine da? For kler de seg av på badet burde jo være greit å legge klærne sine i sjakten?

Tror ikke jeg ville krevd at ungene skulle vaske selv. (kan bare tenke meg diverse fargekombinasjoner etterhvert)

Her i huset har vi bad/vaskerom vegg i vegg (skilledør) Har vist seg å være veldig praktisk for da hiver ungene klærne til vask med engang. Rene klær ligger så klare i skapene der inne.

Du må nok ta en alvorsprat med de...

Anonymous poster hash: cd8fb...d90
Skrevet

Hver uke, eller så, så er deres faste jobb å brette og rydde vekk ting som har vært i tørketrommelen sammen med pappan og rydde vekk egne klær. Så litt kan de. Jeg skal ta en prat med de i kveld. La de få en siste sjanse, så får vi se. Er bare så utrolig lei rot og masing på det samme hele tiden.

Skrevet

Vasket klær fra jeg var 10-11 jeg. Går fint det!!

Skrevet

Ingen klær i sjakten = ingen rene klær! Kanskje vel strengt, men jeg ville tatt en alvorsprat med dem, satt meg ned og sagt noe ala - nå er dere så store at dere må hjelpe til slik at vi alle har det greit. Fra nå av skal alle skitne klær i sjakten... Lykke til!

Signerer :)
Skrevet

Jeg ville nok ikke latt de vasket selv, men gitt de andre konsekvenser. Får de ukepenger? Der ville jeg strammet inn i så fall. De gjør jo ikke det de burde (rydde rommet) for å fortjene de.

Anonymous poster hash: 9e447...61e
Skrevet

Signerer :)

Jeg synes også ingen rene klær er en veldig naturlig konsekvens av å ikke hive de til vask. Min datter på 8 hadde skjønt det og syntes det var synd at hun måtte bruke de klærne hun ikke liker så godt fordi de hun liker er skitne. De må jo også hjelpe mer til hjemme jo eldre de blir, og kravet ditt bør store barn klare fint.

Anonymous poster hash: 27572...b97

Skrevet

Slik ville jeg gjordt det:

Sett deg ned og ta en alvorsprat med dem. De er så store nå at de må hjelpe til i huset. Ny regel: barna har selv ansvar for å hive skittent tøy til vask. Det som ligger i kurven vaskes - enkelt og greit. mor kan minne dem på det innimellom, men maset tar slutt. Til gjengjeld står ikke mor på pinne med å sanke inn slittent tøy. Er det ikke noe rent tøy i skapet? Vel, da må de gå med skittent tøy på seg..

Anonymous poster hash: 06c50...1bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...