Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #1 Skrevet 20. juni 2013 Får den ikke ut av hodet Er så grusomt at barn har hatt og sikkert har det sånn... http://multimedia.bt.no/janne/ Anonymous poster hash: 42021...a0b
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #2 Skrevet 20. juni 2013 Jeg har lest det før. Helt grusomt og sjokkerende at det offentlige ikke grep inn på noen måte. Og skolen som lot Janne ha sosialt arbeid= passe på sin mor, som valgfag Anonymous poster hash: ebd52...048
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #3 Skrevet 20. juni 2013 Ja, helt horribelt Omsorgssvikt satt i system... Tror nok mye er bedre enn på 80-tallet, men foreldre beskyttes fortsatt for mye. Anonymous poster hash: 42021...a0b
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #4 Skrevet 20. juni 2013 Foreldrevern Anonymous poster hash: 88ace...5d0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #6 Skrevet 20. juni 2013 at det er mulig. Snakk om å bli sviktet av alt som er! Anonymous poster hash: 29e2e...e35
Gjest Lagå Skrevet 20. juni 2013 #7 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Det er som en jordmor sa til meg på sykehuset: Ingen har mindre og dårligere rettsvern enn barn Endret 20. juni 2013 av Anniepannie
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #8 Skrevet 20. juni 2013 Det mest skremmende er at dette ikke er så veldig mye bedre i dag Kan ikke si noe konkret pga taushetsplikt, men har i mitt yrke flere ganger opplevd å gjentatte ganger melde til barnevern der det enten ikke har skjedd noe, eller at barnet blir tatt ut en stund for så å tilbakeføres. Barnevernet er kjempeviktig, men det burde være et barnevern, ikke et foreldrevern! Anonymous poster hash: 90ead...b18
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #9 Skrevet 20. juni 2013 Den historien ble jeg rett og slett dårlig av å lese.. Jeg tenkte etterpå hva om hun og broren hadde blitt tatt fra moren med det samme? Tenk hvilket annerledes liv de ville fått. Er helt grusomt det spesielt Janne måtte gå igjennom. Er så forferdelig at det ikke finnes ord..... Anonymous poster hash: f5fac...001
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #10 Skrevet 20. juni 2013 Ja, jeg blir helt på gråten av å lese det (har lest den flere ganger nå). Håper Ronny kommer seg ut av rusen og får et verdig liv. Anonymous poster hash: 42021...a0b
Plutselig_gravid Skrevet 20. juni 2013 #11 Skrevet 20. juni 2013 Forferdelig historie. Dessverre er det ikke den eneste av den sorten. Min mor var barneskolelærer i denne bydelen på 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet. Hun har fortalt meg mange historier. Ca.70 % av klassen hennes led av omsorgsvikt av alvorlig karakter. Hun tok seg av mange av disse barna, også på fritiden. Flere ganger underviste hun med småsøsken av elevene på fanget da disse ble stengt ute på morgenen og ikke hadde noen plasser å gå. Disse var gjerne bare 2-3 år gamle. Skolen hadde ukentlige faste møter med barnevern og andre instanser, men lite ble gjort dessverre. Det var så fryktelig mange av dem og ting som egentlig ikke var det ble normalt. Dessuten fungerte barnevernet mer som et foreldrevern. Min mor tok seg som sagt godt av disse elevene . Hun hadde ikke myndighet til å redde dem fra hjemmene, men hun kunne hjelpe dem litt ved å gjøre skolen til en plass der de kunne føle seg ivaretatt og trygge.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #12 Skrevet 20. juni 2013 Er litt vanskelig å akseptere at lærere som din mor på en måte ikke gjorde enda mer (laget stort oppstyr og forlangte at noe ble gjort), men innser at det var andre tider og at det nok dessverre ble normalisert på et vis... Anonymous poster hash: 42021...a0b
Plutselig_gravid Skrevet 20. juni 2013 #13 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Er litt vanskelig å akseptere at lærere som din mor på en måte ikke gjorde enda mer (laget stort oppstyr og forlangte at noe ble gjort), men innser at det var andre tider og at det nok dessverre ble normalisert på et vis... Anonymous poster hash: 42021...a0b De lagde stort oppstyr og forlangte både det ene og det andre. Mye om det i avisen på den tiden. Dessverre ble det ikke tatt tak i likevel.. før minst et til to tiår senere. Det er liknende tilstander i dag også. Barnevernet spytter inn hjelpetiltak i ulike former i kanskje 3 år (prøver og feiler) før de tar den endelige avgjørelsen om å fjerne barna...Det er 3 år med omsorgsvikt det, i regi av bl. a barnevernet... (Må bare legge til at jeg ikke skylder direkte på barnevernet, men systemet...) Endret 20. juni 2013 av Plutselig_gravid
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #14 Skrevet 20. juni 2013 Jeg skylder vel ikke på noen, men tenker at hvis noe er så sinnsykt ille ville jeg gjerne gjort mer enn jeg egentlig hadde lov til for min egen samvittighets skyld? Anonymous poster hash: 42021...a0b
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #15 Skrevet 20. juni 2013 I Loddefjord fortsatt Plutselig_gravid? Anonymous poster hash: 42021...a0b
Nichotine Skrevet 20. juni 2013 #16 Skrevet 20. juni 2013 Jeg skylder vel ikke på noen, men tenker at hvis noe er så sinnsykt ille ville jeg gjerne gjort mer enn jeg egentlig hadde lov til for min egen samvittighets skyld? Anonymous poster hash: 42021...a0b ja, skjønner det, men de gjorde nok mye...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #17 Skrevet 20. juni 2013 Er lærer selv, og vet at det ofte er kompliserte saker der man ikke helt er sikker på hva ens egen rolle er/ burde være... Anonymous poster hash: 42021...a0b
Plutselig_gravid Skrevet 20. juni 2013 #18 Skrevet 20. juni 2013 I Loddefjord fortsatt Plutselig_gravid? Anonymous poster hash: 42021...a0b Neida, lærer på en helt annen plass nå
Gjest FinogFjong Skrevet 20. juni 2013 #19 Skrevet 20. juni 2013 De fleste av oss som er vokst opp på 70- og 80 tallet (til og med begynnelsen av 90-tallet) "kjenner" en slik familie. Familievold, rus, overgrep og mishandling ble ansett som "privat" og terskelen for å gripe inn var svært høy. I tillegg var kunnskapsnivået lavt, og lovgivningen uklar og svak. Barns rettigheter har heldigvis styrket seg, selv om det fremdeles er en lang vei å gå. Det er viktig å få frem slike historier, og det er viktig å vite at dette kan skje, og skjer den dag i dag. Omsorgssvikten er ikke lenger like synlig, for klær og mat koster mindre i dag, og hjelpeapparatet har i dag en lovpålagt plikt til å gripe inn. Det er alikevel, desverre, mange liknende saker som skurer og går i åresvis uten at de som burde sett, og burde grepet inn, gjør det. Men en fantastisk god lesning er dette, nettop fordi det vrenger seg i magen, vi blir tvunget til å ta inn over oss et annet barns lidelse. Slikt står å lese i mange barnevernsmapper, og det er bra det kommer "ut av mappene" til barnevernet og ut til andre. Når man kjenner fasiten i enkelte saker, blir kanskje terskelen for å gripe inn ovenfor andre, litt lavere...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #20 Skrevet 20. juni 2013 Uff, slik vokste mine tremenninger opp. Uten rus og seksuelle overgrep, da. Det skulle bare ties ihjel, ingen i familien, barnehagen eller skolen gjorde noe før barna var 14-15 år gamle, og da skjedde det heller ikke stort. Barna er voksne, men helt ødelagte i dag. Bor fremdeles hjemme hos foreldrene. Trist Anonymous poster hash: 6c51c...eff
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #21 Skrevet 20. juni 2013 Huff Anonymous poster hash: 42021...a0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå